PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Avstängd

PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Tjena! Jag tänkte starta en mer pågående pizzatråd här då jag är fröjd av Foodora, tidigare onlinepizza.

Jag skall dela med mig två "hemliga knep" (tills de korrigerat detta antar jag):
1. Att välja inbakad som variant istället för en redan inbakad kan vara dyrare
Det finns två olika pizzerior jag brukar beställa från.

Ena erbjuder Calzone och Calzone Special, båda inbakade. Andra erbjuder inga inbakade pizzor utan dessa måste du välja manuellt när du lägger till en pizza. Detta har visat sig vara dyrare än att bara kunna välja en Calzone (Special) från början!

Exempelvis hos pizzerian som erbjuder Calzone Inbakad direkt så blir det billigare att välja en sådan än att ta den pizzan som innehåller samma som sedan justeras till en "Inbakad". Med andra ord, tips #1: välj Inbakad version om den redan finns än att behöva justera det i efterhand i tillagd pizza.

2. Läsken verkar vara dyrare att lägga till samband med pizza än att lägga till manuellt i efterhand
Idag upptäckte jag att när jag skulle lägga till en Coca-cola zero 2 liter så kostade det 45 kr att göra så när jag skulle lägga till det som tillbehör i samband med tillagd pizza. Vad kostar den om jag bara lägger till den manuellt efter pizzorna? 35 kr!

Är du en pizzastorätare som jag så är det viktigt att maximera sina pizzainvesterade pengar. För då har du råd med fler pizzor på lång sikt!

Har du några heta pizzatips eller bara någon het pizzabild att bjussa på?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Var köper man ett "billigt" pizzastål? Jag tänker typ en femhunka istället för en tusing.

Bonusfråga: Bästa pizzaosten för hemmabak?

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man får mer mat för pengarna om man köper en familjepizza jämfört med två vanliga?

(Inga hur långt är ett snöre kommentarer tack!!!11)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nån som vet om man får mer mat för pengarna om man köper en familjepizza jämfört med två vanliga?

(Inga hur långt är ett snöre kommentarer tack!!!11)

Beror på restaurangen, här kör alla med dubbel deg och familjepizza är dyrare så man får mindre mat.
Vet dock att det finns ställen som kör med 3+ degar i en familjepizza medans priset bara är x2~.

Det går att göra en helt okay pizza hemma med havremjöl för att få den glutenfri. Smakar typ exakt som en man gör själv på vetemjöl (ärligt tror jag inte de flesta kan känna skillnaden).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kalljäs degen ett dygn om ni vill få den där lite knottriga ytan som många pizzerior har.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det går att göra en helt okay pizza hemma med havremjöl för att få den glutenfri. Smakar typ exakt som en man gör själv på vetemjöl (ärligt tror jag inte de flesta kan känna skillnaden).

Tänk dock på att köpa havremjöl som märkts med "glutenfritt havre" eller "ren havre". Havre i sig innehåller inte gluten (av den form som är skadlig för de med celiaki/glutenintolerans), men är ofta kontaminerat med sädesslag som gör det från odlingen och/eller bearbetningen.

Själv gör jag pizzadeg på en blandning av glutenfri mjölmix (baserad på modifierad vetestärkelse), havremjöl och fiberhusk.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tänk dock på att köpa havremjöl som märkts med "glutenfritt havre" eller "ren havre". Havre i sig innehåller inte gluten (av den form som är skadlig för de med celiaki/glutenintolerans), men är ofta kontaminerat med sädesslag som gör det från odlingen och/eller bearbetningen.

Själv gör jag pizzadeg på en blandning av glutenfri mjölmix (baserad på modifierad vetestärkelse), havremjöl och fiberhusk.

Självklart, men nämnde det inte för antog att alla som inte tål gluten har koll på det.

Brukade köpa en mjölmix förr men den slutade säljas så bytte till havre. Enklare deg att jobba med också med ren havre. Den på mjölmixen var så jävla kletig, havren fastnar inte alls på något typ

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Ett tips om man ska göra egen pizza men inte orkar göra en deg är att köpa deg från en pizzeria, helst en med god deg förstås. Det slår alla pizzakit eller bakpulverdegar man kan få till och i mina ögon är det för det mesta också bättre än den där pizza-surdegen man kan köpa på påse.

Permalänk
Relik 📜

Hemmapizzatips

Skaffa stål eller sten för de där hemmapizzorna, även om du bara kör kit från ICA. Det lyfter enormt, både på grill och i ugn.

Relaterat, se till stenen/stålet är riktigt varmt rakt igenom innan du lägger på pizzan, helst runt 300 grader eller mer. Det tar längre tid än du tror, även på en stor gasolgrill.

Ha inte för mycket fyllning på din hemmapizza. Det är väldigt "Svensson" att ösa på med halva kylskåpet, men blir oftast godare och mindre blött med lagom mängd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hemmapizzatips

Skaffa stål eller sten för de där hemmapizzorna, även om du bara kör kit från ICA. Det lyfter enormt, både på grill och i ugn.

Relaterat, se till stenen/stålet är riktigt varmt rakt igenom innan du lägger på pizzan, helst runt 300 grader eller mer. Det tar längre tid än du tror, även på en stor gasolgrill.

Ha inte för mycket fyllning på din hemmapizza. Det är väldigt "Svensson" att ösa på med halva kylskåpet, men blir oftast godare och mindre blött med lagom mängd.

Finns en liten pizzaugn till mycket bra pris just nu:

https://www.elfynd.se/flying-culinary-circus-bbq-bord-gaspizzaugn-fccg1840000

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ture72:

Det var riktigt bra, ja! Själv har jag inte plats (eller intresse, rent krasst) för en fristående pryl till, annars skulle jag nog slagit till!

Ett lite relaterat tips till. Köp inte världens dyraste sten, räddad från Pompeji och ingnodd med tårar från jungfrur etc. De allra flesta kan hålla värme bra, och även billigare varianter funkar utmärkt - speciellt om vi är på nivå köpedeg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Reste runt en del förr när man tävlat inom esport, och såg oftast till att testa minst 1 pizza i varje land, västra götaland har faktiskt de godaste, slår enkelt norge, finland (var nästan samma kvalitet), tyskland (hade kanske otur men var nog värsta men största, jämförbart med usa),storbritanien och usa. Hört att italien ska vara bra eller överskattat iomed att de ursprungligen kommer därifrån men inte varit där, så får besöka det någon gång och testa en.

Permalänk

1. Ha alltid annanas på pizzan.
2. Mer sås=bättre
3. Tjock botten
4. Köp din dricka i affär eller på systemet medans du väntar på att din pizza ska bli klar ä svindyrt på pizzerian.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Smasher89:
Var och vilken/pizzerior åt du på i Finland?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Gör degen en dag innan minst men går att ha i kylen i många dagar till om man vill. Sen ha inte för mycket mjöl, det förstör väldigt mycket och man får inte den där luftigheten. Om du inte har en pizzasten kan du låta en ugnsplåt ligga i ugnen i 5-10min istället. Sen som någon skrev ha inte för mycket ingredienser, ha istället bra ingredienser.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ture72:

Blev lite sugen, men hittade ett test och den verkar inte vara jättebra: https://www.tek.no/samletest/i/qLamqL/den-beste-pizzaovnen

Permalänk
Medlem

Eftersom vissa föredrar video tar vi även och inkluderar en snabb introduktion till duglig pizzabakning:

Sen gällande folks halvfalska debatt angående ananas: det blir för sött för mig. Pizza ska vara mäktig, smakrik, och 'tung,' men ananas bryter tyvärr av smakerna i fel riktning. Gillar man det så gillar man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ett lite relaterat tips till. Köp inte världens dyraste sten, räddad från Pompeji och ingnodd med tårar från jungfrur etc. De allra flesta kan hålla värme bra, och även billigare varianter funkar utmärkt - speciellt om vi är på nivå köpedeg.

NJA. Det kan finnas en vits med att köpa dyrare sten, t. ex. Fredstone som helt enkelt inte KAN bli för varm och således minskar risken för bränd botten när man kör på en riktigt het grill. Den är en favorit i många grillforum.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det var riktigt bra, ja! Själv har jag inte plats (eller intresse, rent krasst) för en fristående pryl till, annars skulle jag nog slagit till!

Ett lite relaterat tips till. Köp inte världens dyraste sten, räddad från Pompeji och ingnodd med tårar från jungfrur etc. De allra flesta kan hålla värme bra, och även billigare varianter funkar utmärkt - speciellt om vi är på nivå köpedeg.

Jag fick en pizzasten från svärföräldrarna, som är väldigt snåla och säkert köpt den på typ Netto eller Jula, och den är inte så bra. Den är typ en halv cm tjock och gjord av keramik. Den funkar bra för en pizza men sen har den kallnat igen så antingen får man vänta typ tjugo minuter mellan varje pizza eller så får man leva med ljus botten. Jag tror det bästa är att gå till en stenslagare eller liknande och be om att få en fyrkantig sten (ingen keramik) som passar ens ugn och som är ett par cm tjock. Det blir bra mycket billigare än att köpa en finare pizzasten och minst lika bra, och förstås tusen gånger bättre än en billig tunn keramikplatta.

En annan grej som jag läste om och som gör rejäl skillnad är att försöka ventilera ugnen lite under tiden man bakar pizzan, för att få ut vattenångan. När jag gör pizza så sätter jag stenen så högt upp den kan komma, i en ugn som är så varm den kan bli, och när stenen är tillräckligt varm så sätter jag på grilläget på ugnen och sen lägger jag på pizzan. Helst har jag något i luckan under hela baket som gör att det blir en glipa, men det är inte många saker som både klarar den värmen och inte blir så varma att det är en rejäl säkerhetsrisk så jag brukar köra med en träslev som får sitta där i korta intervaller under bakningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag tänkte starta en mer pågående pizzatråd här då jag är fröjd av Foodora, tidigare onlinepizza.

Roligt initiativ.

Själv stör jag mej rätt mycket på diverse knep som Foodora och restaurangerna kör för att höja priserna. Ett av dessa är deras tillbehör där något som ingick i priset, som pizzasallad nu måste läggas till med en kostnad på 10kr. Från 0 till 5 till 100kr inom loppet av något år.

Det andra är såserna. Alltid sett såserna som en bonus om man får gratis men VARFÖR måste jag betala extra om jag vill ha vitlökssås och/eller starksås i min kebabrulle när den redan kommer med en "svag" sådan.

Sen finns det massor av andra saker som man måste betala extra för. 5-10kronor extra för Cayennepeppar eller Tabasco på pizzan?! xD

Mitt tips är har du möjlighet så ringer direkt till pizzerian och beställ för att komma runt vissa av Foodoras knep.

Permalänk
Medlem

Här finns en väldigt gedigen genomgång av "new York" pizza. Har dock inte testat det själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Roligt initiativ.

Själv stör jag mej rätt mycket på diverse knep som Foodora och restaurangerna kör för att höja priserna. Ett av dessa är deras tillbehör där något som ingick i priset, som pizzasallad nu måste läggas till med en kostnad på 10kr. Från 0 till 5 till 100kr inom loppet av något år.

Det andra är såserna. Alltid sett såserna som en bonus om man får gratis men VARFÖR måste jag betala extra om jag vill ha vitlökssås och/eller starksås i min kebabrulle när den redan kommer med en "svag" sådan.

Sen finns det massor av andra saker som man måste betala extra för. 5-10kronor extra för Cayennepeppar eller Tabasco på pizzan?! xD

Mitt tips är har du möjlighet så ringer direkt till pizzerian och beställ för att komma runt vissa av Foodoras knep.

Jo jag har sett flera liknande saker, men inte på alla pizzerior eller restauranger. Jag misstänker att systemet de har inte är helt självklart att hantera, än mindre för en pizzabagare som kanske inte har så mycket datorvana eller så. Igår exempelvis tänkte jag beställa en bentolåda (via Uber Eats visserligen) och restaurangen hade tre olika varianter. För den jag ville ha var val av en dricka för 48 kronor obligatoriskt, för de andra kostade en dricka 15 extra och var valfri och köpte man den separat kostade den 28. Det finns ingen anledning för dem att kräva att man köper en jättedyr dricka för just den bentolådan liksom så jag tror systemet är dumt.

Men fördelen med Foodora och liknande är ju att man slipper försöka ge någon ens adress över telefon. Det blir väldigt ofta fel enligt min erfarenhet. Men ska man hämta maten själv så är det förstås att föredra att ringa, det blir billigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ha inte för mycket fyllning på din hemmapizza. Det är väldigt "Svensson" att ösa på med halva kylskåpet, men blir oftast godare och mindre blött med lagom mängd.

Smaksak, jag föredrar att ha halva kylskåpet på

Skrivet av emilakered:

Ett lite relaterat tips till. Köp inte världens dyraste sten, räddad från Pompeji och ingnodd med tårar från jungfrur etc. De allra flesta kan hålla värme bra, och även billigare varianter funkar utmärkt - speciellt om vi är på nivå köpedeg.

Skrivet av reflux:

NJA. Det kan finnas en vits med att köpa dyrare sten, t. ex. Fredstone som helt enkelt inte KAN bli för varm och således minskar risken för bränd botten när man kör på en riktigt het grill. Den är en favorit i många grillforum.

För ugnen spelar det mindre roll, men i grillen är det som reflux säger.
Fredstone kan du ha kol under, de flesta billiga stenar kommer spricka om man försöker sig på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kul trådstart! Pizza är något av det bästa som finns. Jag ser att det redan förts en diskussion gällande baksten kontra bakstål och jag har tidigare gjort ett experiment för att se vilket som är att föredra. Båda pizzorna kommer från samma deg, och är gräddade under samma förhållanden. Den enda skillnaden är att jag i ena fallet använde baksten, och i andra bakstål.

Jag tycker det är ett bra exempel på skillnaden i värmeledningsförmåga mellan materialen. Här hos mig råder det ingen tvekan om att bakstålet är att föredra, men bakstenen är en utmärkt inkörsport till hemmapizzans fantastiska värld.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Kul trådstart! Pizza är något av det bästa som finns. Jag ser att det redan förts en diskussion gällande baksten kontra bakstål och jag har tidigare gjort ett experiment för att se vilket som är att föredra. Båda pizzorna kommer från samma deg, och är gräddade under samma förhållanden. Den enda skillnaden är att jag i ena fallet använde baksten, och i andra bakstål.

https://i.imgur.com/02HIyCV.jpg

https://i.imgur.com/sTrPG89.jpg

Jag tycker det är ett bra exempel på skillnaden i värmeledningsförmåga mellan materialen. Här hos mig råder det ingen tvekan om att bakstålet är att föredra, men bakstenen är en utmärkt inkörsport till hemmapizzans fantastiska värld.

Men är det inte lite det som är problemet också? Bra värmeledningsförmåga innebär ju också att den kallnar snabbare liksom och det är ju motsatsen till vad man vill. Första pizzan lär bli bättre på ett stål men efterföljande kommer ju att hamna på ett kallare stål liksom.

Permalänk
Medlem

Aldrig nå mer vidrig pizzeria pizza.

Permalänk
Medlem

@fetakniven: Vilken plåt?

@snajk: Inte om du har tjockare plåt så klart, massan håller värmen bra. Sådana där tunna plåtar eller stenar är inget vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToirRisker:

https://i.imgur.com/Bg1WCMm.jpg

Aldrig nå mer vidrig pizzeria pizza.

Det finns ju bra och dåliga pizzerior. De bästa pizzorna jag har ätit var från en mer napolitansk pizzeria här i stan:

Dirty Dough.

Dold text
Skrivet av ToirRisker:

@fetakniven: Vilken plåt?

@snajk: Inte om du har tjockare plåt så klart, massan håller värmen bra. Sådana där tunna plåtar eller stenar är inget vidare.

Tjockare gods är ju bättre förstås, oavsett vad det består av. För mig känns det bara mer logiskt med en sten, alltså att stålet borde kylas ner snabbare av pizzan än stenen och att temperaturen därmed borde vara jämnare och hålla längre med sten, men jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Om ni har vägarna förbi Seattle måste ni prova Serious Pie . Överlägset den godaste pizzan jag har ätit. (Jag tog den med sweet fennel sausage ).
Har för övrigt testat 800 grader, meno male och lilla napoli mm så finpizza är inget nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ju bra och dåliga pizzerior. De bästa pizzorna jag har ätit var från en mer napolitansk pizzeria här i stan:

Tjockare gods är ju bättre förstås, oavsett vad det består av. För mig känns det bara mer logiskt med en sten, alltså att stålet borde kylas ner snabbare av pizzan än stenen och att temperaturen därmed borde vara jämnare och hålla längre med sten, men jag vet inte.

Alltså det här kan man ju faktiskt räkna på Det man behöver ha ett hum om är:

- Konduktivtet
- Densitet (eller massa)
- Specifick värmekapacitet

För att kunna baka flera pizzor efter varandra är de de två sista egenskaperna som är viktigast. De två parametrarna tillsammans säger hur pass bra stenen/stålet är som ett "värmebatteri"

Hög konduktivitet är bra för att temperaturen i stenen/stålet ska vara så jämn som möjligt. Dvs. hur bra värmeenergin sprids i materialet.

Desto mer värmeenergi från stålet/stenen som faktiskt leds till pizzan, ju större "batteri" behöver man ju för att kompensera. Är storleken på ens batteri fixt/begränsat så kanske det helt enkelt är en fördelaktig kompromiss om man har sämre värmeöverföring mellan batteriet och pizzan. ...en mindre ström för att fortsätta analogin.

Hur stort värmeflödet (strömmen) är från stenen/stålet till pizzan är en fuinktion av värmeövergångstalet och konduktiviteten. En högre konduktivitet medger ett större värmeflöde, dvs. snabbare urladdning.