Frame drops/desync/stutter efter ~15 min spelande

Permalänk
Medlem

Frame drops/desync/stutter efter ~15 min spelande

Asus Rog Strix B450-f
AMD Ryzen 3600x
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
2x Corsair Vengeance LPX DDR4 3200Mhz
Asus GeForce RTX 2060 Dual OC 6GB
Kingston A400 240GB SSD
Corsair TX650M 80 Plus Gold

Kör detta i ett Phateks eclipse p300 och benq xl2411z till skärm.

Har haft det här problemet sedan jag byggde datorn för 7 månader sedan ungefär och har fortfarande inte lyckats lista ut det. Alla spel körs som smör i ungefär 15-30 minuter efter att jag har startat igång dom från ett idlande läge, sedan börjar FPS ta stryk och blir mer inkonsekvent, samt får stutters lite då och då och spelet känns desyncat. Det är i FPS spel som jag främst känner av detta men det händer även i de flesta andra titlarna jag prövat som wow/witcher 3 t ex. bara att det blir svårare att lägga märke till det på samma sätt.

Temperaturerna ser helt ok ut, enligt ryzen master ligger cpu oftast runt 60-70c ingame och GPU maxar på 71c.
Kör senaste bios, nvidia drivrutiner och amd chipset från amd.com. Har slagit på D.O.C.P i bios annars är allt annat på stock inställningar.

Har verkligen testat mycket och postat i många andra forum där folk har försökt hjälpa mig lösa detta, skulle kunna försöka skriva en lista här på saker jag har provat men det skulle nog bli alldeles för långt så istället tänkte jag bara ifall någon annan har haft liknande problem förut och i så fall om/hur ni fixat detta. Alla svar uppskattas.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av atre:

Alla spel körs som smör i ungefär 15-30 minuter efter att jag har startat igång dom från ett idlande läge

Vad har varit i idle? Windows? Datorn? Spelet?

Citat:

sedan börjar FPS ta stryk och blir mer inkonsekvent

Sjunker FPS:en? Hoppar den mycket? Får du frysningar?

Citat:

samt får stutters lite då och då och spelet känns desyncat.

Mikrostutter? Försvinner det? Menar du frysningar?
Desyncat? Menar du nätverket? Menar du inputlag?

Försök att använda mindre terminologi och beskriv problemen genom hur de faktiskt upplevs så blir det lättare att felsöka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag tror att SSD'n är din svagaste länk, ser du till att ha gott om ledigt utrymme och har du uppdaterat firmware på den?
På andra plats kommer windows, det innefattar ju nästan allt från drivare, profiler etc ISLC hade hjälp vissa.

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Tack för svar!
Efter att datorn har fått sitta idle en stund är det allt flyter på, brukar vara som allra bäst o hålla i längst om jag precis har satt på datorn efter att den har fått stå avstängd under natten eller så.

Average fpsen sjunker och den hoppar upp och ner mkt mer, även om den fortfarande håller sig hyfsat hög. Ibland får jag korta frysningar (microstutters).

Med desync menar jag nog egentligen input lagg, känns som att det jag ser på min skärm inte stämmer överens med vad som händer i spelet, som att allt är försenat ett par millisekunder. Det enda jag kan vara helt säker på är att det inte är internet relaterat då det händer offline också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag tror att SSD'n är din svagaste länk, ser du till att ha gott om ledigt utrymme och har du uppdaterat firmware på den?
På andra plats kommer windows, det innefattar ju nästan allt från drivare, profiler etc ISLC hade hjälp vissa.

Någon nämnde detta tidigare också att denna versionen hade haft lite problem för vissa med stutters och sådant men dom skulle tydligen har fixat detta i en senare firmware update. Har dock senaste firmware uppdateringen på den så det borde inte vara några problem. Körde även CrystalDiskMark och det dök inte upp några konstigheter där. Vad är det jag kan kolla på i driver väg? Googlade ISLC snabbt, antar att det är Intelligent standby list cleaner du syftar på som jag kan tanka hem och pröva?

Permalänk
Medlem

Jag blev av med framedrops genom att stänga av SMT i bios. Något som uppstod andra gången man laddade in en karta i ett spel.

Annars får du testa att installera om Windows. Felsök det du kan, kör med ett ramminne, kolla att du satt dem på rätt plats etc..

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@atre: Som andra skrivit så hade jag kollat så ram-minnena sitter i rätt slots så de inte kör i single channel eller liknande.
Hårddisken är ingen höjdare tyvärr men gör sitt jobb. Dock hade jag lagt till en disk till så att Windows (och allt som gärna vill ligga på c:) har en egen disk att jobba med och spelen kan jobba för sig.
En gammal noja som nog var mer sann på tiden man körde mekaniska diskar men det avlastar fortfarande

När det kommer till inputlag så brukar v-sync vara boven. Det minskar screentearing men ökar inputlag en hel del.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Testat med smt disabled, funkade dessvärre inte för mig.

@NordhNet: Har provat att flytta run de 2 olika RAM stickorna och kört både windows och bootup memtest, fick inga errors där heller. V-sync är tvingat AV i nvidia och ingame. Har också prövat att köra alla spel från en gammal HDD jag hade över sedan tidigare med bara en clean w10 install på SSDn.

Permalänk
Medlem

Var någon som nämnde att det skulle kunna ha att göra med VRM temperaturen på moderkortet men verkar inte som att jag kan se det med denna modell på något sett. Känner ni till någon annan temperatur mätning man kan använda som indikator för att uppskatta VRM tempen? Tänker att man också borde kunna se VRM throttling på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Trist problem men då får du fortsätta felsöka genom att byta ut komponenter. Kanske har du annan burk i hemmet eller en kompis?
Byt ut en sak i taget och kolla, alt. kolla dina komponenter i annan dator.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Kör MSI afterburner och ha deras "hardware monitor" i bakgrunden, lira något. När du får problem, tabba ur och kika på grafen.
Titta efter: CPU temp/usage/clock, GPU temp/usage/clock och Memory temp/usage/clock. (Memory är GPUs minne och inte RAM)
Flera val av sensorer finns i deras inställningar under "Monitoring".

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@atre: Testa hwinfo64, så kanske du får fram VRM temp.

https://www.youtube.com/watch?v=EqQcgwz1hYA VRM test, med fläkt så ska det inte vara ett problem.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vilken Windows 10 version kör du?

Vet inte men har haft detta problemet i över ett halvår så har nog varit en del olika versioner där emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Trist problem men då får du fortsätta felsöka genom att byta ut komponenter. Kanske har du annan burk i hemmet eller en kompis?
Byt ut en sak i taget och kolla, alt. kolla dina komponenter i annan dator.

Det skumma här e att jag testade med helt andra komponenter. Annat moderkort, CPU, GPU och PSU. Har även prövat att byta tangentbord, mus, headset, skärm och grenuttag bara för att vara helt säker. Hade även liknande problem på min förra dator jag hade innan jag uppgraderade.

Skrivet av Aizu:

Kör MSI afterburner och ha deras "hardware monitor" i bakgrunden, lira något. När du får problem, tabba ur och kika på grafen.
Titta efter: CPU temp/usage/clock, GPU temp/usage/clock och Memory temp/usage/clock. (Memory är GPUs minne och inte RAM)
Flera val av sensorer finns i deras inställningar under "Monitoring".

Vet inte riktigt vad jag ska leta efter i dom graferna för att visa problemet. Allting ser normalt ut i mina ögon, CPU usage e aldrig högt och spikar sällan CPU och GPU clocks är lite mer varierande men har hört att det är så det ska vara med tekniken som används nu, att det varierar baserat på temps dvs. Det enda jag kan se som skiljer är att CPU clocksen startar på runt 4.3ghz men droppar ner till 4-4.1ghz när den fått stå o tugga ett tag. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter, ibland ser jag spikes i usage både gpu och cpu men detta händer inte samtidigt som det laggar.

Skrivet av Aizu:

@atre: Testa hwinfo64, så kanske du får fram VRM temp.

Har testat, finns en flik där man ska kunna se det i HWinfo men den reggar inte för mig. Antar att det e nåt med bios/sensorerna på kortet. En annan sak som är lite skumt är att i HWinfo visar 12voltarn på runt 10v istället men jag tror detta bara är en bugg mellan programmet o sensors eftersom i asus egna programvara ligger den runt 11.9-12v.

Permalänk
Medlem

@atre: Du ska jämföra grafen innan och efter lag, tabba inte ur på direkten så blir det lätta att se någon skillnad.

Typ, når cpu/gpu/minne någon speciell temp och då dina "clocks/usage" går ner. Gränserna på temp kan vara låga..

Angående VRM så kan du testa att ha en extra fläkt som blåser direkt på dem.

Men om du säger att du upplevde liknande problem med gamla systemet och SSDn följde med så kanske där har du boven, testa att köra TRIM manuellt några gånger. kanske den blir varm?
Öppna SSDs egenskaper -> verktyg/tools -> optimera/optimize

Ladda ner och kör en runda https://www.malwarebytes.com/ , you never know..

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

någon hårdvara strular.
Ta ut ssd, funkar det?
Ta ut grafikkort, prova i annan dator eller prova med ett annat i din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@atre: Du ska jämföra grafen innan och efter lag, tabba inte ur på direkten så blir det lätta att se någon skillnad.

Typ, når cpu/gpu/minne någon speciell temp och då dina "clocks/usage" går ner. Gränserna på temp kan vara låga..

Angående VRM så kan du testa att ha en extra fläkt som blåser direkt på dem.

Men om du säger att du upplevde liknande problem med gamla systemet och SSDn följde med så kanske där har du boven, testa att köra TRIM manuellt några gånger. kanske den blir varm?
Öppna SSDs egenskaper -> verktyg/tools -> optimera/optimize

Ladda ner och kör en runda https://www.malwarebytes.com/ , you never know..

Enligt HWinfo när jag haft det på i bakgrunden hela dagar så är det aldrig någon thermal throttling. Temps når absolut max typ 75c ifall jag kör väldigt cpu intensiva saker, vanligtvis 60-70c ingame. Har haft på afterburner ett par gånger också för att se ifall det är nåt konstigt men allt ser verkligen helt normalt ut rakt igenom, skickade en hwinfo logfil en gång till någon tech snubbe i nvidia forumen. Det han nämnde var att CPU core VID såg lite svajig ut i perioder men han var inte helt säker, vet inte riktigt vad som ligger bakom det i så fall.

Mitt fel att jag var lite otydlig men har också prövat att koppla ur SSD o boota windows från min gamla HDD det gjorde heller ingen skillnad... Och har skannat datorn med massa olika program samt installerat om windows flera gånger utan resultat.

På VRM fronten har jag testat att rikta en golvfläkt rakt på, fick liiite högre clockspeed overall, +25-50mhz men hade fortfarande samma problem.

Är verkligen HELT lost här alltså...

Skrivet av milkab:

någon hårdvara strular.
Ta ut ssd, funkar det?
Ta ut grafikkort, prova i annan dator eller prova med ett annat i din

Har provat 2st olika grafikkort av samma modell men olika tillverkare sen provade jag en polares gamla också för skoj skull som var ett äldre gtx 960 men det var samma sak där. Har bytt ut exakt allt i datorn nu förutom RAM men har kört alla möjliga test på minnerna utan att få ett enda error.

Vet inte vad mer jag kan göra vid det här laget faktiskt men tack som fan för att ni fortsätter posta idéer o håller tråden vid liv, uppskattas.

Permalänk
Medlem

https://gyazo.com/1b83a27547474861cd6ac385f5133503
https://gyazo.com/de191ef321fbc4dde9e3874c3dbdbcbe
https://gyazo.com/dabbbc4aece8b7408597ade9b666c0ac

lite screens på afterburner graferna efter lir, vissa trådar verkar jobba extremt mkt mer än andra men detta ska väl vara normalt. Borde usage vara så högt på dom? CPU1 t ex når 100% usage ibland, är detta normalt?

Input lagget/stutters o fps blir MYCKET värre dessutom t ex i CSGO om jag höjer grafikinställningarna även ifall GPU'n verkar hel lugn.

Permalänk
Medlem

@atre:
Ryzen och ram
Enda lösningarna jag sett på det är olika ram och andra timing, prova sig fram liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av atre:

https://gyazo.com/1b83a27547474861cd6ac385f5133503
https://gyazo.com/de191ef321fbc4dde9e3874c3dbdbcbe
https://gyazo.com/dabbbc4aece8b7408597ade9b666c0ac

lite screens på afterburner graferna efter lir, vissa trådar verkar jobba extremt mkt mer än andra men detta ska väl vara normalt. Borde usage vara så högt på dom? CPU1 t ex når 100% usage ibland, är detta normalt?

Input lagget/stutters o fps blir MYCKET värre dessutom t ex i CSGO om jag höjer grafikinställningarna även ifall GPU'n verkar hel lugn.

CSGO är en CPU-tung applikation och drar väldigt lite på grafikkortet och minnet. Om CSGO ger stora problem då är det en stark indikation på att det är något hos prollen som inte riktigt är som det ska. Nu har jag inte lusläst tråden, men en bios-uppdatering elller nedgradering verkar vara på sin plats (dvs kör du senaste BIOS, nedgradera till någon som är testad och säker). Jag läste att du redan testat med en sticka i taget, vilket innebär att det inte är något minnesproblem (om inte det är båda två vilket är högst osannolikt)

Det är tyvärr svårt att visa att en CPU har problem utan att ha en till att testa med, utöver de delar som du verkar ha kört med gällande belastning...

edit: Du kanske har någon kompis med samma prolle, alternativt kanske kan ringa butiken du köpte den ifrån för att testa den?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

CSGO är en CPU-tung applikation och drar väldigt lite på grafikkortet och minnet. Om CSGO ger stora problem då är det en stark indikation på att det är något hos prollen som inte riktigt är som det ska. Nu har jag inte lusläst tråden, men en bios-uppdatering elller nedgradering verkar vara på sin plats (dvs kör du senaste BIOS, nedgradera till någon som är testad och säker). Jag läste att du redan testat med en sticka i taget, vilket innebär att det inte är något minnesproblem (om inte det är båda två vilket är högst osannolikt)

Det är tyvärr svårt att visa att en CPU har problem utan att ha en till att testa med, utöver de delar som du verkar ha kört med gällande belastning...

edit: Du kanske har någon kompis med samma prolle, alternativt kanske kan ringa butiken du köpte den ifrån för att testa den?

Kan däremot vara processorn som inte lirar ihop bra med just de där minnena
Oavsett hur många stickor som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Kan däremot vara processorn som inte lirar ihop bra med just de där minnena
Oavsett hur många stickor som används.

Känns ju väldigt osannolikt att båda två skulle ha ett problem med prollen, men visst kan det vara så! Det visar sig dock om man testar med en annan CPU, som jag föreslog, eller stoppar in CPU'n i en annan dator, som jag också föreslog

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@atre:
Ryzen och ram
Enda lösningarna jag sett på det är olika ram och andra timing, prova sig fram liksom

Är det ett känt problem? Dom ger ju inga felmeddelanden i några memtests.

Skrivet av Mithras:

Det är tyvärr svårt att visa att en CPU har problem utan att ha en till att testa med, utöver de delar som du verkar ha kört med gällande belastning...

edit: Du kanske har någon kompis med samma prolle, alternativt kanske kan ringa butiken du köpte den ifrån för att testa den?

Har prövat med helt annan CPU och moderkort alltså, har totalt prövat 3 olika nu. Började med en r5 3600 sen gick jag till en i5 9600k eftersom jag fick så mkt problem med min första AMD build liksom men problemet var kvar ändå. Efter detta bytte jag till denna r5 3600x jag sitter med nu.

Skrivet av milkab:

Kan däremot vara processorn som inte lirar ihop bra med just de där minnena
Oavsett hur många stickor som används.

Ja det är somsagt den enda delen jag inte bytt ut emellan de olika delarna jag prövat nu, men har ju inte fått några konstigheter i memtest och prövat med 1 sticka i taget i vardera slot t ex...

Tack igen för fortsatta förslag. Ska försöka pilla lite med RAM i bios igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atre:

Har prövat med helt annan CPU och moderkort alltså, har totalt prövat 3 olika nu. Började med en r5 3600 sen gick jag till en i5 9600k eftersom jag fick så mkt problem med min första AMD build liksom men problemet var kvar ändå. Efter detta bytte jag till denna r5 3600x jag sitter med nu.
Ja det är somsagt den enda delen jag inte bytt ut emellan de olika delarna jag prövat nu, men har ju inte fått några konstigheter i memtest och prövat med 1 sticka i taget i vardera slot t ex...

Du säger alltså att du provat samma minnes-stickor på ett annat moderkort med en annan processor och fått exakt samma problem?

Låter ju som att du isf har till 100% identifiterat att minst en av stickorna har problem. Gäller bara att ta reda på vilken, eller helt enkelt köpa en uppsättning nya.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atre:

Är det ett känt problem? Dom ger ju inga felmeddelanden i några memtests.
Har prövat med helt annan CPU och moderkort alltså, har totalt prövat 3 olika nu. Började med en r5 3600 sen gick jag till en i5 9600k eftersom jag fick så mkt problem med min första AMD build liksom men problemet var kvar ändå. Efter detta bytte jag till denna r5 3600x jag sitter med nu.
Ja det är somsagt den enda delen jag inte bytt ut emellan de olika delarna jag prövat nu, men har ju inte fått några konstigheter i memtest och prövat med 1 sticka i taget i vardera slot t ex...

Tack igen för fortsatta förslag. Ska försöka pilla lite med RAM i bios igen.

En fråga, när du skiftade system, var det delar du använde i båda, (ram, nätagg, ssd samt grafikkort)?
isf sitter ju f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du säger alltså att du provat samma minnes-stickor på ett annat moderkort med en annan processor och fått exakt samma problem?

Låter ju som att du isf har till 100% identifiterat att minst en av stickorna har problem. Gäller bara att ta reda på vilken, eller helt enkelt köpa en uppsättning nya.

Körde 3 olika system, alla med samma RAM stickor och PSU men testade en polares nätagg istället för mitt i det första systemet.

Skrivet av milkab:

En fråga, när du skiftade system, var det delar du använde i båda, (ram, nätagg, ssd samt grafikkort)?
isf sitter ju f

Grafikkort bytte jag till ett nytt efter att problemen kvarstod i det andra systemet.

Har alltså testat med 3st olika moderkort/CPU, 2st GPU och 2st nätagg. Det enda jag har haft kvar igenom alla system är SSD/RAM men som jag nämnde tidigare har jag testat att koppla ur SSD och boota windows från en gammal HDD jag hade istället.

RAM är det enda jag inte har testat nytt. Men har som sagt kört memtest över natten flera gånger och inte fått några fel iallafall men nu när ni säger det är det väl faktiskt det enda jag kan testa vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Det är dock en sak som stör mig och det är att hela anledningen till att jag köpte helt ny dator efter förra sommaren var att jag hade väldigt liknande problem på min gamla. Satt tidigare på en i7 6700k och ett gtx 960 med helt olika RAM,SSD. Tänkte väl att det var en uppgradering som skulle bli lösningen. Körde då i min gamla PSU i det nya bygget till en början men efter att jag fick dessa problem igen så beställde jag en ny, alltså den som jag har nu. När det inte fungerade tappade jag hoppet lite, nu efter jag prövat 2st till CPU/Moderkort och GPU börjar man ju faktiskt undra vad fan det är frågan om liksom...

edit: Såg också att CPU tempen i BIOS ligger runt 55-60c, är detta normalt för den CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atre:

Körde 3 olika system, alla med samma RAM stickor och PSU men testade en polares nätagg istället för mitt i det första systemet.
Grafikkort bytte jag till ett nytt efter att problemen kvarstod i det andra systemet.

Har alltså testat med 3st olika moderkort/CPU, 2st GPU och 2st nätagg. Det enda jag har haft kvar igenom alla system är SSD/RAM men som jag nämnde tidigare har jag testat att koppla ur SSD och boota windows från en gammal HDD jag hade istället.

RAM är det enda jag inte har testat nytt. Men har som sagt kört memtest över natten flera gånger och inte fått några fel iallafall men nu när ni säger det är det väl faktiskt det enda jag kan testa vid det här laget.

Som du själv kommer fram till borde nytt ram vara nästa sak att prova, men underskatta inte andra fel.
Jag har stött på att nätverkskablar, möss och usbminnen orsakat märkliga fel på datorn.
Kan ju vara routern som orsakar problemen också. Prova att internetdela via telefonen och usb med nätverkskabel urtagen så har du uteslutit detta. Eller ta med datorn till en polare och se ifall samma fel händer där med hans/hennes grejer (du använder bara din burk)

Permalänk
Medlem

Tänker nu att det nästan måste vara VRM throttle, har bara 1 fläkt baktill i mitt chassi och det är inte känt för att ha jättebra luftflöde till och börja med. Fick precis FPS drop ner till 10 samtidigt som CPU fläkten gick på högvarv, CPU tempen spikade upp till 70c i CSGO. Tabbade ur snabbt för att kolla belastningen men den var som vanligt och GPU tempen var oförändrad, Det var väl en 10-15 sec detta höll i iallafall. Ska beställa 3 nya fläktar i veckan för att testa. Om det inte hjälper så byter jag nog moderkort till ett med bättre VRM kylning, typ MSI b450 Tomahawk MAX eller ett b550 om det finns för ett rimligt pris.

Gjorde även en BIOS update häromdagen som tydligen skulle fixa just problem med olika kombinationer av RAM samt öka prestanda osv. Verkade vara en bra performance boost fram tills nu.