Köpte ny SSD 250gig men fick 232gig istället - bör man lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Köpte ny SSD 250gig men fick 232gig istället - bör man lämna tillbaka?

Hej!

Någon som vet varför man får mindre gig än vad som sägs i beskrivningen?
-Samsung 860 EVO

Kanske behöver man uppdatera eller ska man bara acceptera läget?

Tack för era råd och tips.

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt, läst det här om du vill veta mer, https://www.howtogeek.com/123268/windows-hard-drive-wrong-cap...

Permalänk
Medlem

Samsung 860 EVO är på 250GB. Det är inte så att du installerat Windows på disken? Vilket gör att du har 232GB disponibelt utöver ditt OS

Permalänk
Medlem

@DanMas: Har installerat windows på den andra hårddisken.

Permalänk
Moderator

250 GB = 232,8 GiB, Windows visar en annan enhet än vad som står på SSDn.

Permalänk
Medlem

Hårddisken är på 250GB (2.5 * 10^11), ca 232 GiB (~1.7 * 2^37). Windows rapporterar inte storlekar med rätt enhet vilket leder till förvirring.

Permalänk
Medlem

Helt som det ska vara Google kan ge dig fler svar.

250,000,000,000 / (1024 * 1024 * 1024) = 232,83 GB

Permalänk
Medlem

Ah justé, trötter. Precis som de ovan säger. Gibibyte och Gigabyte skiljer sig åt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det rätt, precis som de andra skriver. Här har vi t.ex min 1TB SSD i Windows:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Terabyte

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dracc:

Hårddisken är på 250GB (2.5 * 10^11), ca 232 GiB (~1.7 * 2^37).

Väldigt svårt att förstå varifrån dina siffror kommer och sambandet mellan dem om man inte redan har full koll, vilket TS naturligtvis inte har. Inte ens jag som har full koll förstår överhuvudtaget syftet med 1,7 eller dess roll i förklaringen. I min bok är det mer naturligt att nämna att disken ifråga är på 250 · 109 B, vilket är lika med 232 · 230 B.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Helt som det ska vara Google kan ge dig fler svar.

250,000,000,000 / (1024 * 1024 * 1024) = 232,83 GB

Lurigt att skriva så här utan vidare förtydligande, eftersom orsaken till denna ständigt återkommande fråga just är att det inte råder konsensus kring vad "GB" betyder.

Jag tillhör själv GiB-lägret och anser således att 250 GB ≈ 232 GiB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Väldigt svårt att förstå varifrån dina siffror kommer och sambandet mellan dem om man inte redan har full koll, vilket TS naturligtvis inte har. Inte ens jag som har full koll förstår överhuvudtaget syftet med 1,7 eller dess roll i förklaringen. I min bok är det mer naturligt att nämna att disken ifråga är på 250 · 109 B, vilket är lika med 232 · 230 B.

"~1.7" var slarvigt av mig, ~1.8 hade varit närmare sanningen (1.81898940355). Jag håller med om att ditt sätt att förklara är mer pedagogiskt om än något felaktigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dracc:

Jag håller med om att ditt sätt att förklara är mer pedagogiskt om än något felaktigt.

Hur är det felaktigt? Genuin fråga då jag är väldigt mån om att det ska vara rätt; är det inte det vill jag revidera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur är det felaktigt? Genuin fråga då jag är väldigt mån om att det ska vara rätt; är det inte det vill jag revidera.

Jag ber om ursäkt, jag läste fel på min telefon och såg = istället för ≈.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dracc:

Jag ber om ursäkt, jag läste fel på min telefon och såg = istället för ≈.

Det är faktiskt en nog så bra fallgrop för mig att ha i åtanke – tack!