Permalänk

Hittar inte 5ghz på Tv`n

Hej!

Jag har en Philips smart-tv (Philips 65PUS7304) i vardagsrummet och har nu skaffat mig en ny router (Asus RTAC-58U)

Då jag har mycket prylar i hemmet ansluta till routern tänkte jag köra tv`n på 5ghz-bandet. Nu är det dock som så att tv`n inte hittar 5ghz-bandet när jag försöker ansluta. På andra enheter t ex mobilen och surfplattan syns det.

Är det någon som vet mer om detta problem? Kan det vara så att 5ghz helt enkelt inte stöds på min tv? Enligt NetOnNet ska Wi-Fi-protokollet 802.11n men det står inget huruvida tv`n stödjer 5ghz.

Mvh
Hobbitar

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt produktsidan hos Philips står följande:

"Wi-Fi 802.11n, 2 x 2, dubbla band"

Dubbla band bör betyda att den stödjer båda band, 2,4 GHz och 5 GHz.

Permalänk
Medlem

Gissar på att nätverkskortet endast stödjer 2,4Ghz. Rätt vanligt på TV-apparater.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murzoo:

Gissar på att nätverkskortet endast stödjer 2,4Ghz. Rätt vanligt på TV-apparater.

Det stämmer dock varken med manualen (på sida 77 står att där finns stöd för 802.11a) eller produktsidan.

Så om 5 GHz visar sig inte existera så borde det vara grund för reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Hej!

Jag har en Philips smart-tv (Philips 65PUS7304) i vardagsrummet och har nu skaffat mig en ny router (Asus RTAC-58U)

Då jag har mycket prylar i hemmet ansluta till routern tänkte jag köra tv`n på 5ghz-bandet. Nu är det dock som så att tv`n inte hittar 5ghz-bandet när jag försöker ansluta. På andra enheter t ex mobilen och surfplattan syns det.

Är det någon som vet mer om detta problem? Kan det vara så att 5ghz helt enkelt inte stöds på min tv? Enligt NetOnNet ska Wi-Fi-protokollet 802.11n men det står inget huruvida tv`n stödjer 5ghz.

Mvh
Hobbitar

jag kan tänka mig att det har med kanaler att göra eller vilket band du kör 5ghz på, sätt det 5ghz på 20mhz eller möjligen 40mhz och se om du kan ansluta, kör du unifi kolla så du inte har råkat sätta ap till usa frekvenserna. själv gjort det misstaget och då haft enheter som inte sett 5ghz bandet. står tv en bit ifrån kan det vara att signalen är för dålig (5ghz har rätt dålig täckning särskilt på högre mhz)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Stäng av MU-MIMO och använd inte 160hz bandbred, det brukar krångla till det kompatibiliteten.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har du separata SSID för 2,4GHz resp. 5GHz? Annars är det ju svårt att veta vad det är man ansluter.
Det kan ju också vara så enkelt att TV:n har för dålig mottagning för att koppla upp sig mot 5GHz som generellt har sämre räckvidd.

Permalänk
Medlem

citerar från ett annat forum.
"I never had this problem with mine. 5ghz works fine for me
think the TV is picky what wifi channel is used, mine on 5ghz was on channel 100 , changing it to 36 picked it up you're router may already been on the lower channel"

så du kan ju prova att byta kanal för att se om det hjälper

Permalänk
Moderator
Forumledare

@hobbitar1: Har också en Philips Tv och kan bekräfta att du behöver använda en lägre kanal. Har för mig att den kände av upp till 80Mhz och kanal 52

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xmmm:

citerar från ett annat forum.
"I never had this problem with mine. 5ghz works fine for me
think the TV is picky what wifi channel is used, mine on 5ghz was on channel 100 , changing it to 36 picked it up you're router may already been on the lower channel"

så du kan ju prova att byta kanal för att se om det hjälper

Kanaler 52 och uppåt har lite speciella regler eftersom de även används av radar, utrustning som använder dem måste lyssna efter radarsignaler och göra uppehåll eller byta kanal om de krockar med en.

En del tillverkare struntar därför i att stödja dessa kanaler. andra kanske stöder dem, men gör det dåligt. Som min LG t ex där användande av DFS-kanalerna ger en usel bandbredd på c:a 10Mbit.

https://netbeez.net/blog/dfs-channels-wifi/

Så gör som ovan sa och sätt routern att använda någon kanal 36-48.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Nackdelen med att ställa om till de lägre kanalerna är att du kan ha grannar som också använder de låga kanalerna. Isåfall kan det ändå vara bättre att helt enkelt köra TV:n på 2,4 GHz så att resten av dina enheter som är kompatibla med de högre kanalerna kan dra nytta av dem.

Permalänk

Tack för alla svar! Jag var också inne på att byta kanal på 5ghz. Har varit inne i routern ett tag nu (appen) men hittar inte var jag ska byta kanal, eller är det något man ska göra i tv`n?

Mvh
Hobbitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för alla svar! Jag var också inne på att byta kanal på 5ghz. Har varit inne i routern ett tag nu (appen) men hittar inte var jag ska byta kanal, eller är det något man ska göra i tv`n?

Mvh
Hobbitar

Byta kan gör du i admingränssnittet för din trådlösa accesspunkt, vilket kan vara routern om du använder wifi från din router.

Har själv en Asus RT-AC66U som borde vara ganska lik den du har. På min gör man så här:

1. Gå till http://router.asus.com
2. Logga in med dina användaruppgifter.
3. På vänster sida, Advanced Settings -> Wireless
4. Välj 5 GHz som band.
5. Ändra in Control Channel.
6. Klicka på Apply. (Var beredd på att detta kan orsaka ett kort avbrott på Internet.)

Se bild.

Permalänk

@pv2b: Tack så hemskt mycket jag har ändrat till 40 nu och nu fungerar det galant att ansluta tv`n. Fick över 100 mb ner vilket är klart godkänt då jag har 100/10

Permalänk

Suveränt! Som jag har felsökt och hållt på... Tog bort stödet för 160 MHz i min ASUS AX-86U, å så hoppade 5gHz bandet igång på TV:n.
Ska laborera lite med kanaler och bandvidd och se vad som påverkar. Helt klart så påverkade stödet för 160 mHz, och inte att jag kör på kanal 100 uppkopplingen. Återkopplar om jag klurar ut något mer intressant. Tack för tipset!

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk

Lite fakta för den som råkar ut för liknande problem:
Från och med 2014 stöder många TV-modeller (Android- och MTK-enheter) från Philips 5 GHz-frekvensbandet för anslutning i WLAN. Det finns dock begränsningar avseende kanaler som stöds.

Följande kanaler stöds för närvarande av TV-apparaterna från och med 2014:

36, 40, 44 och 48

På grund av den saknade DFS-funktionen fungerar följande kanaler inte:

52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136 och 140

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Vader:

Lite fakta för den som råkar ut för liknande problem:
Från och med 2014 stöder många TV-modeller (Android- och MTK-enheter) från Philips 5 GHz-frekvensbandet för anslutning i WLAN. Det finns dock begränsningar avseende kanaler som stöds.

Följande kanaler stöds för närvarande av TV-apparaterna från och med 2014:

36, 40, 44 och 48

På grund av den saknade DFS-funktionen fungerar följande kanaler inte:

52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136 och 140

Så ett då finns det bara en användbar kanal om man kör med 80 Mhz i bandbredd.
Tur att man har sina apparater kabel kopplade.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Så ett då finns det bara en användbar kanal om man kör med 80 Mhz i bandbredd.
Tur att man har sina apparater kabel kopplade.

Helt idiotiskt av Philips, jag kör själv 80 i bredd... Lackade ur igår och beställde en Chromecast med Google TV, den med fjärrkontroll. Gillar ju TVn skarpt annars!

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft