Nackademin vs EC-utbildning. Javautvecklare yh. Stockholm.

Permalänk

Nackademin vs EC-utbildning. Javautvecklare yh. Stockholm.

Hej Sweclockers!
Jag har planerar att plugga javautveckling (vid yrkeshögskola) till hösten och efter att ha fått antagningsbesked står jag nu och väger mellan skolor.
Finns någon här som har läst till javautvecklare vid Nackademin eller EC-utbildning i Stockholm och kan dela med sig av sin upplevelse? Alla erfarenheter och åsikter av relevans är välkomna.

Till er senior devs och arbetsgivare, hur ser det ut på arbetsplatser? Har den ena skolan bättre anseende än den andra?

Tack på förhand!

https://nackademin.se/utbildningar/programutvecklare-java/
https://www.ecutbildning.se/utbildningar/javautvecklare/#top

Permalänk
Medlem

Generellt tror jag det inte spelar större roll. Varje YH samarbetar med företag som sitter i ledningsgruppen, kika om några där verkar intressanta för respektive skila. Ofta är de i ledningsgruppen först ut att rekrytera för LIA.

Sedan för arbete så kikar de nog mer på utvecklingspotential och individnivå än vilken skola man gått. Visar du hög arbetsmoral och engagemang under din LIA så har du 99% jobb där.

Själv gick jag Nackademins .NET utbildning och jag tyckte att skolan var bra. Däremot hörde jag mycket klagomål från de som gick Java att lärare var sjuka och föreläsningar uteblev etc. Men av de jag hade kontakt med där så har alla jobb idag. Beror som sagt på individnivå.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Generellt tror jag det inte spelar större roll. Varje YH samarbetar med företag som sitter i ledningsgruppen, kika om några där verkar intressanta för respektive skila. Ofta är de i ledningsgruppen först ut att rekrytera för LIA.

Sedan för arbete så kikar de nog mer på utvecklingspotential och individnivå än vilken skola man gått. Visar du hög arbetsmoral och engagemang under din LIA så har du 99% jobb där.

Själv gick jag Nackademins .NET utbildning och jag tyckte att skolan var bra. Däremot hörde jag mycket klagomål från de som gick Java att lärare var sjuka och föreläsningar uteblev etc. Men av de jag hade kontakt med där så har alla jobb idag. Beror som sagt på individnivå.

Tack för ditt svar zaibuf! Det uppskattas!
Låter lite oroväckande gällande de som gick java men förhoppningsvis så har de fått ordning på det nu.

Gällande LIA, upplevde du att det var svårt att få tag på praktikplats? Jag kan tänka mig att det blir högt tryck då många ska ut på praktik samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nu rekryterar jag inte speciellt mycket själv, men från hur jag läser CV:n och från vad jag hört från kollegor är det egentligen rätt ointressant vilken skola kandidaten har gått på.
Det viktiga är vad man kan (och i förlängningen kan lära sig) och hur man är som person

Jag läste javautveckling (Systemutveckling - Java hette kursen mer specifikt), fast inte på nackademin utan Jensen Education i Stockholm.
Är själv väldigt nöjd med utbildningen, kan tänka mig att både ecutbildning och Nackademin är relativt snarlika.

När det kommer till LIA verkar det inte supersvårt att hitta en plats, av mina klasskamrater hade samtliga fått en plats när den drog igång (med undantag från ett fåtal som hade underkänt i tidigare kurser, och därmed inte gjorde LIA just då).
Väldigt många som gjorde sin LIA fick sin första anställning på det företaget, mig och min klasskamrat som gjorde sin LIA på samma företag inkluderat.

Jag jobbar idag som fullstack-utvecklare där jag utvecklar både backend API:er samt webbapplikationer.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitsunered:

Tack för ditt svar zaibuf! Det uppskattas!
Låter lite oroväckande gällande de som gick java men förhoppningsvis så har de fått ordning på det nu.

Gällande LIA, upplevde du att det var svårt att få tag på praktikplats? Jag kan tänka mig att det blir högt tryck då många ska ut på praktik samtidigt.

Alla i min klass fick LIA, många relativt tidigt in i utbildningen. Är du inte rädd för att prata med folk så är det inga problem. Skolan erbjuder även hjälp att hitta praktikplats då det ligger i deras intresse, men till största del är det eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Alla i min klass fick LIA, många relativt tidigt in i utbildningen. Är du inte rädd för att prata med folk så är det inga problem. Skolan erbjuder även hjälp att hitta praktikplats då det ligger i deras intresse, men till största del är det eget ansvar.

Kapar tråden lite grann, hoppas det är ok.

På vilket sätt hittade din klass LIA? Jag har försökt hitta en genom att leta rätt på antingen en HR-person eller utvecklare på LinkedIn men jag får tyvärr ganska dålig respons, oftast inget svar alls.

Är det bättre att skriva till officiella mejladressen för företaget kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Kapar tråden lite grann, hoppas det är ok.

På vilket sätt hittade din klass LIA? Jag har försökt hitta en genom att leta rätt på antingen en HR-person eller utvecklare på LinkedIn men jag får tyvärr ganska dålig respons, oftast inget svar alls.

Är det bättre att skriva till officiella mejladressen för företaget kanske?

Det var lite olika och jag kan inte tala för alla men jag kan nämna några sätt jag vet fungerade.

  • Mingla på branschdagen. Där fick man träffa företag som sökte LIA och vet att flera kom i kontakt och lämnade ansökningar och fick LIA via dessa. Välj ut en handfull av intressanta företag som kommer dit, läs på lite om dem och vad de gör. Snacka sedan med deras personal och ställ frågor.

  • Meetups (skaffa appen), företag anordnar träffar med föreläsningar för utvecklare. Här är det en guldchans att visa intresse och skaffa kontakter. Kan dock vara svårt nu i och med Corona...

  • Maila till företag som du vet sen innan brukar ta emot LIA (hör med klassen över dig). Gå in under lediga jobb och skicka en intresseanmälan. Bifoga CV, personligt brev, LinkedIn och gärna portfolio med projekt du byggt om du har det. Viktigt också att inte spamma ut samma mail till alla, ta reda på fakta om företaget och argumentera om varför du tycker det är intressant.

  • Studiebesök, skolan anordnade många studiebesök där man kan passa på att knyta kontakter och visa intresse. Säg att du är intresserad av att göra LIA där och fråga vem du kan maila till.

Permalänk
Medlem

Tusen tack, ja mycket av det där är svårt i och med Corona, även det med branschdagar och studiebesök tyvärr men jag hoppas det blir lättare efter sommaren.

På ämnet Nackademin vs EC har jag bara anekdotisk information tyvärr, jag har 2 kollegor som separat av varandra började på EC i Stockholm på olika program, ena gick Frontendutbildningen och gick klart men sen fick han aldrig jobb så han är fortfarande kvar på vår gemensamma arbetsplats. Den andra gick 1 år på Javautbildningen som han tyckte var hemsk, han bytte till skolan Chas academy och är jättenöjd nu.