LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nädå, finns flera appar i tvn som, fungerar. Netflix och YouTube bla.

Schysst! Men när du säger appar så förmodar jag att "vanlig" casting inte funkar? Dvs från telefonen direkt till tv'n utan jag behöver aktivt använda tv'n app för att dra igång det ja vill se?

Permalänk
Medlem

Jag har en LG OLED 48 CX som köptes i Nov. Nu är en pixel hela tiden ljus, har LG någon pixelgaranti så den kommer bytas ut eller vad gäller ? (köpt på NetonNet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Sorry om frågan redan ställts men behöver jag ha en chromecast ultra för att köra 4k på tv'n? Vilka tjänster stödjer 4k idag i Sverige?

Netflix, Amazon, Disney+, Youtube, Apple TV kör 4K i WebOS

Oklart om Blockbuster, HBO och Sf anytime gör det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Jag har en LG OLED 48 CX som köptes i Nov. Nu är en pixel hela tiden ljus, har LG någon pixelgaranti så den kommer bytas ut eller vad gäller ? (köpt på NetonNet)

Ring deras support och fråga

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Schysst! Men när du säger appar så förmodar jag att "vanlig" casting inte funkar? Dvs från telefonen direkt till tv'n utan jag behöver aktivt använda tv'n app för att dra igång det ja vill se?

Precis det stämmer, tex. Google Play Movies kan du tex inte streamea till LG TVs, och det finns såklart ingen app heller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Vissa appar i LG WebOS har dock en inbyggd castingfunktion (youtube och Netflix t.ex), vilket gör att dessa tjänster går att casta till tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ah, så direkt i tv'n.

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske. Men funderar på köpa en ny 65 tummare det som verkar finnas är
B1 för 17,990
Och cx för 19,990

C1 känns lite väl dyr för 27,990

Är det värt o gå gör cx eller kan b1 funka? Finns det något motsvarande i sonys utbud? Då jag precis som många andra har en soundbar som kommer behöva någon special lösning för o få plats framför tvn

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zeppan:

Är det värt o gå gör cx eller kan b1 funka?

Det gamla vanliga med priscykeln för nya TV: B1 och C1 är nya för 2021 och har ännu inte gått igenom BF-rean eller mellandagsrean. Därför betalar du idag i Aug/sept ett par eller flera tusenlappar mer än vad dessa modeller kan komma att kosta bara tre månader längre fram. Samtidigt har de sedan länge prispressade 2020-modellerna som BX och CX börjat sälja slut. Den här perioden fram till reorna är därför den sämre tidpunkten för köp.

Så köp 2020-modeller nu medan de fortfarande finns till salu – eller vänta till slutet av året för att reorna ska dämpa priserna på 2021-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det gamla vanliga med priscykeln för nya TV: B1 och C1 är nya för 2021 och har ännu inte gått igenom BF-rean eller mellandagsrean. Därför betalar du idag i Aug/sept ett par eller flera tusenlappar mer än vad dessa modeller kan komma att kosta bara tre månader längre fram. Samtidigt har de sedan länge prispressade 2020-modellerna som BX och CX börjat sälja slut. Den här perioden fram till reorna är därför den sämre tidpunkten för köp.

Så köp 2020-modeller nu medan de fortfarande finns till salu – eller vänta till slutet av året för att reorna ska dämpa priserna på 2021-modellerna.

Tack för mycket bra svar, då är ju frågan om jag inte skulle kunna hålla mig ända till BF, är b1 ett bra köp?

Många skriver att den är snarlik men lika många skriver att den c-serien är mkt mkt bättre osv! Äger idag en ks8000 från samsung så en uppgradering blir det väl oavsett tänker jag.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Ja. Lysande pixlar har de nolltolerans för, svarta pixlar ska det vara ett antal nära varandra.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis så jag tänkte när jag köpte en GX igår.

Permalänk
Medlem

Det här med soundbaren och tvn om man inte kör upphängt... är en lackskiva från ikea den "bästa" lösningen eller vad har alla för tips? https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-vaegghylla-vitlaserad-ekeff...

Har en Sony HT-ST5000 https://www.komplett.se/product/917965 som ändå är rätt stor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ja. Lysande pixlar har de nolltolerans för, svarta pixlar ska det vara ett antal nära varandra.

Jag ringde LG och de har en strikt pixelgaranti för OLED så det kommer bytas så ni vet. En 10 mån gammal display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

LG kommer väl hem och byter panelen åt dig på plats om du kontaktar dem?

Möjligen, jag vände mig till återförsäljaren. Jag antar att de gör samma sak fast ja, hos någon partner

Mest less på att den gick sönder så pass snabbt, inger inget större förtroende och man fick trots allt hosta upp en vacker slant för den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hucke:

Möjligen, jag vände mig till återförsäljaren. Jag antar att de gör samma sak fast ja, hos någon partner

Mest less på att den gick sönder så pass snabbt, inger inget större förtroende och man fick trots allt hosta upp en vacker slant för den.

Allt kan ju gå sönder, det viktiga är ju att de hjälper till och åtgärder det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag ser att GX 65" är 1000kr billigare än CX för tillfället.
Finns det en bra anledning att lägga 1000kr extra för CX när man ändå ska väggmontera den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Jag ser att GX 65" är 1000kr billigare än CX för tillfället.
Finns det en bra anledning att lägga 1000kr extra för CX när man ändå ska väggmontera den ?

Nej, GX är bättre av dom två, speciellt om du ska väggmontera.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har ett jäkla udda problem med min CX 65" just nu, det började med Prime Video-appen som helt random bara stängde av sig så man fick starta upp den igen, nu har även Netflix börjat leva om så, är det någon som varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har ett jäkla udda problem med min CX 65" just nu, det började med Prime Video-appen som helt random bara stängde av sig så man fick starta upp den igen, nu har även Netflix börjat leva om så, är det någon som varit med om något liknande?

Kom nu en FW-uppdatering för inte så länge sedan. Kanske är den som sabbat något?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

Låter som alla LG med Web OS någonsin. Testa en vaktmästaråterställning.

En av anledningar till att jag fortsätter förespråka externa lösningar som AppleTV och Nvidia Shield. Deras utvecklare har inte samma smörsgåsbord av finesser att hålla reda på och hålla buggfritt.

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Nej, GX är bättre av dom två, speciellt om du ska väggmontera.

Det följer alltså inte med någon fot till GX? Var köper man en sådan, är den dyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

Det följer alltså inte med någon fot till GX? Var köper man en sådan, är den dyr?

https://www.lg.com/us/tv-audio-video-accessories/lg-gx-oled-t...

Permalänk
Medlem

DolbiVision 120 Hz på G till CX/GX, i beta-FW just nu

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Nån som vet nån butik i Europa där man kan köpa fot till 65gx till bra pris?

Permalänk

Där gick den modellen bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

HBO nordic har inte 4k. Det kommer först med HBO Max om några veckor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som alla LG med Web OS någonsin. Testa en vaktmästaråterställning.

En av anledningar till att jag fortsätter förespråka externa lösningar som AppleTV och Nvidia Shield. Deras utvecklare har inte samma smörsgåsbord av finesser att hålla reda på och hålla buggfritt.

Har aldrig haft det problemet på mina LG.
Haft en LED 4k 55 tum, LG Oled 55 B7v och nu en LG Oled 65 GX.
Aldrig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KingCobra:

Har aldrig haft det problemet på mina LG.
Haft en LED 4k 55 tum, LG Oled 55 B7v och nu en LG Oled 65 GX.
Aldrig.

Må så vara. Eller så har du också problemen men tänker inte på det som ett problem eftersom du vet hur du ska hantera situationen och sedan glömmer att det hickade till en stund. Får min beskärda del av mess från släkt och bekanta som säger att diverse appar slutar fungera. Netflix slutar spelar film. Felkoder (som jag får googla åt dem) vilka pekar på problem klienten. Och så vidare.

Vet att de inte är så bra på teknik utan fastnar i det där med att försöka samma sak om och om igen. Där alla som har "bruna fingrar" vet att man försöker göra om samma sak, fast på annat sätt. Eller powercyclar. Eller vaktmästaråterställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

DolbiVision 120 Hz på G till CX/GX, i beta-FW just nu

Bra, hur långt efteråt brukar de släppas officiellt för de som inte vill ställa om sin tv till ”Engineering Mode” i Service Menyn?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l