LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

Har inte den skärmen men 120 fps i 4k så kräver moderna spel det bästa som kan köpas, räcker nog inte ens alltid till

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

Vilka spel? Allt på max? Raytracing?

Omöjligt att svara på en så bred fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

CS:GO, inte så mycket.

Cyberpunk på max med all RT, det går nog knappt.

Men det är klart, du kan väl ställa in alla andra inställningar på lägsta så får du nog ut 120 Hz hyffsat lätt i de flesta spelet, om du har ett bra grafikkort.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

den fungerar klockrent i låg fps.

https://youtu.be/x9n8Hz_RLqw?t=367

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

Poängen med 4K/120 Hz är inte att man ska rendera alla spel i 4K/120+ FPS – vilket inte ens är möjligt med många spel. Poängen att man får frekvensomfånget för att kunna köra adaptiv synk och hålla 4K-spelen i den frekvens som din datorrigg mäktar med. Olika spel tarvar olika behov och 4K/120 matchar önskemålen om både högre upplösning och högre frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

Allt du äger i princip. Jag hade kört 1440p 120hz istället, vilket jag gör i min LG C9 där jag drar ner inställningarna tills GPUn pumpar 120 bilder per sekund. Hur bra som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

När jag spelar på min 65CX i 4K drar jag fram saccosäcken och sätter strax framför TVn. Grymt att kunna sitta så nära och ändå få allt i princip knivskarpt. Sitter man i soffan funkar 1440p lika bra, men det blir ju inte samma inlevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Må så vara. Eller så har du också problemen men tänker inte på det som ett problem eftersom du vet hur du ska hantera situationen och sedan glömmer att det hickade till en stund. Får min beskärda del av mess från släkt och bekanta som säger att diverse appar slutar fungera. Netflix slutar spelar film. Felkoder (som jag får googla åt dem) vilka pekar på problem klienten. Och så vidare.

Vet att de inte är så bra på teknik utan fastnar i det där med att försöka samma sak om och om igen. Där alla som har "bruna fingrar" vet att man försöker göra om samma sak, fast på annat sätt. Eller powercyclar. Eller vaktmästaråterställer.

Kan intyga, har 65 GX och problemen kmr då och då t.ex att netflix plötsligt fryser eller kraschar

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

Hade tänkt att försöka inhandla en 55CX för b.la. gaming och filmer. Verkar dock vara väldigt svåra att få tag i då det är en utgående modell. Är det kört med att kunna få tag i en ny CX? Har även kollat på den nya B1 modellen, men konsensus verkar vara att CX är bättre. C1 är lite utanför min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

Jag har kört 4k120 i några år nu (pg27uq -> lg cx), först med ett 1080, sedan 2080ti, sedan bytt till 3080 vid release.

På 1080 går det rakt av inte, hur mycket man än försöker, fick generellt köra 1440p skalat medan jag inväntade 2080ti-releasen. Vissa mer lättdrivna spel gick självklart att köra i 4k, tex WoW.

På ett 2080ti fick man tweaka settings ganska hårt, varierar självklart per spel men en mix av medium/high generellt - brukde ta bort motion blur och liknande, köra en billig form av AA (eller AA off) då detta inte är så viktigt i 4k.

På 3080 kan man köra ~high, brukar ta bort motion blur och liknande, köra en billig form av AA då detta inte är så viktigt i 4k.

CPU - något i stil med 8700k eller bättre kanske.

Skall man tvunget köra otweakade ultra settings så går det nog inte, även om man köper det dyraste som existerar för varje komponentval och överklockar max, men är man villig att tweaka lite har det gått bra att köra 4k120 med acceptabla settings sedan 2080ti-releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trioklock:

Hade tänkt att försöka inhandla en 55CX för b.la. gaming och filmer. Verkar dock vara väldigt svåra att få tag i då det är en utgående modell. Är det kört med att kunna få tag i en ny CX? Har även kollat på den nya B1 modellen, men konsensus verkar vara att CX är bättre. C1 är lite utanför min budget.

Tyvärr letar du TV i den absolut sämsta perioden i den årliga "TV-cykeln" sett till prisbild, dvs tidpunkten när förra årets modeller tagit slut eller där bara enstaka exemplar finns kvar och årets modeller som ännu inte fått "rätt" och rimliga priser, dvs före Black Friday-veckan.

Självklart kan enstaka kampanjer ske såsom de trevliga B1-priserna som Komplett hade innan de tog slut, kanske kan du ha tur att hitta en CX i ett varuhus som blivit stående, alt. ett demoex.

Om du inte är beredd att betala nuvarande priser så har du inte så mycket till val än att vänta in just BF.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits med o vilja handla en tv... Frågan är ju om BF verkligen blir bra iår med tanke på allt fraktkaos... Kan tänka mig att lagrena är lite mindre välfyllda än vanligt

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Sitter i samma sits med o vilja handla en tv... Frågan är ju om BF verkligen blir bra iår med tanke på allt fraktkaos... Kan tänka mig att lagrena är lite mindre välfyllda än vanligt

Svårt att sia om men det kan absolut ligga någonting i detta då många branscher verkar flagga för bristande fraktkapacitet inför julhandeln.

Om detta även kommer drabba TV-branschen och priserna i samband med BF är givetvis omöjligt att säga just nu. Vad jag sett hittills så har tillgången på TVs inte varit ett problem under pandemin (än?) men vem vet...

Däremot var priserna under BF och mellandagsrean på intet sätt lägst under förra året utan de lägsta priserna såg vi under våren och sommaren när tillgången fortfarande var god på 2020-modellerna. Men, självklart kommer Black Friday ge en indikation på hur långt "söderut" priserna kommer att hamna men att till exempel hoppas på att en LG OLED 77" C1 kommer kosta 25k redan under BF som den gjorde i somras (CX) tror jag är lite väl optimistiskt då den ligger på 45k just nu.

Om årets priscykel följer samma mönster, ja den som lever får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svårt att sia om men det kan absolut ligga någonting i detta då många branscher verkar flagga för bristande fraktkapacitet inför julhandeln.

Om detta även kommer drabba TV-branschen och priserna i samband med BF är givetvis omöjligt att säga just nu. Vad jag sett hittills så har tillgången på TVs inte varit ett problem under pandemin (än?) men vem vet...

Däremot var priserna under BF och mellandagsrean på intet sätt lägst under förra året utan de lägsta priserna såg vi under våren och sommaren när tillgången fortfarande var god på 2020-modellerna. Men, självklart kommer Black Friday ge en indikation på hur långt "söderut" priserna kommer att hamna men att till exempel hoppas på att en LG OLED 77" C1 kommer kosta 25k redan under BF som den gjorde i somras (CX) tror jag är lite väl optimistiskt då den ligger på 45k just nu.

Om årets priscykel följer samma mönster, ja den som lever får se...

Aaa haha nee så optimistisk är jag inte heller. Skulle nog va nöjd o få tag på en 65" C1 till runt 20-22k annars sneglar jag också på en Sony A80J som jag hoppas kanske hamnar kring 18-19

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Ni som använder CX som datorskärm. Hur mycket måste man lägga på en dator för att den ska klara av att köra spel i 4k i 120 HZ?

Jag spelar i 4K 120Hz med HDR. 3090 Strix OC. Körde 2080ti Strix OC innan, men det kunde inte leverera 10-bitar färger i "Fullständig" med HDR i 120Hz. Fungerar klockrent. Datorn i Sign. Skulle tippa runt 40-50k för en bra setup.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dbxxx:

Jag spelar i 4K 120Hz med HDR. 3090 Strix OC. Körde 2080ti Strix OC innan, men det kunde inte leverera 10-bitar färger i "Fullständig" med HDR i 120Hz. Fungerar klockrent. Datorn i Sign. Skulle tippa runt 40-50k för en bra setup.

40-50K för en "bra" setup? xD

Låter lite extremt. 40-50K räcker ju och blir över till mer än high-end. Om du inte räknade med TVn såklart.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Jag spelar i 4K 120Hz med HDR. 3090 Strix OC. Körde 2080ti Strix OC innan, men det kunde inte leverera 10-bitar färger i "Fullständig" med HDR i 120Hz. Fungerar klockrent. Datorn i Sign. Skulle tippa runt 40-50k för en bra setup.

Beror på vad man menar med ’behövs’ men det går att spela (vissa) spel i 120 fps med bra mycket sämre än 3090, beror på inställningar och målsättning

Permalänk

Någon annan som fått att det känns som det hänt något med tvn gällande nätverket. Min säger att man inte kan aktivera Wi-Fi och reagerar inte med kabel heller. Testat kabeln mot både ps5 och series X som och det fungerar bra med samma sladd. Dessutom är operativsystemet skit segt nu som sirap, låter åt att testa en återställning av tvn

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av The man swe 90:

Någon annan som fått att det känns som det hänt något med tvn gällande nätverket. Min säger att man inte kan aktivera Wi-Fi och reagerar inte med kabel heller. Testat kabeln mot både ps5 och series X som och det fungerar bra med samma sladd. Dessutom är operativsystemet skit segt nu som sirap, låter åt att testa en återställning av tvn

Testa en vaktis först.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Testa en vaktis först.

Testade vanlig omstart först efter att brutit strömmen helt i minst 1 min fungerade det korrekt igen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av The man swe 90:

Testade vanlig omstart först efter att brutit strömmen helt i minst 1 min fungerade det korrekt igen

Fanken, det var snabbt! När vaktis fixade kopiatorn i skolan tog han först en fika och limmade lite på bambatanterna innan han satte tillbaka strömmen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Fanken, det var snabbt! När vaktis fixade kopiatorn i skolan tog han först en fika och limmade lite på bambatanterna innan han satte tillbaka strömmen.

Misstänkte att en brytning av strömmen skulle eventuellt lösa problemet , var mest intresserad och veta ifall någon annan på Swec medlem har råkat ut för det tidigare.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Allt du äger i princip. Jag hade kört 1440p 120hz istället, vilket jag gör i min LG C9 där jag drar ner inställningarna tills GPUn pumpar 120 bilder per sekund. Hur bra som helst.

Ett överklockat vattenkylt Strix 3090 orkar dra det mesta (men inte allt) på 120Hz men den är G-sync compatible vilket innebär att även om du ligger t ex 80-110 Hz så kommer den upplevas som att det flyter rätt mjukt.
Jag har provat utan V-Sync och även med 170 fps i en del spel så flyter det inte på lika bra som med dessa aktiverade.
Jag har en CX 48:a

Jag skulle säga minst ett 3080 el 6900 XT till den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

40-50K för en "bra" setup? xD

Låter lite extremt. 40-50K räcker ju och blir över till mer än high-end. Om du inte räknade med TVn såklart.

Nu är ju High End olika för olika personer iofs.

Jag anser inte min CX 48a med 3090 Strix, 5950x, 10GbE, 32GB 4000 Mhz CL16, 16 TB NVME vattenkylda system är high end. Det är en bättre workstation enbart.

En 3990X, Thunderbolt portar, 128Gb snabbare minne quad channel, kanske dubbla grafikkort, fler PCIx4.0 platser etc är mer high end för mig.

Mitt vattenkylningssystem anser jag dock vara mer än high end då det är lite åt overkill hållet med 3360x140 + 2160x120 radiatorer och tillbehör / pumpar för detta men för att vattnet inom +/- 1 grad från rumpstemp så måste man ta i lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Ett överklockat vattenkylt Strix 3090 orkar dra det mesta (men inte allt) på 120Hz men den är G-sync compatible vilket innebär att även om du ligger t ex 80-110 Hz så kommer den upplevas som att det flyter rätt mjukt.
Jag har provat utan V-Sync och även med 170 fps i en del spel så flyter det inte på lika bra som med dessa aktiverade.
Jag har en CX 48:a

Jag skulle säga minst ett 3080 el 6900 XT till den skärmen.

G-sync är lite sujbektiv, hamnar jag 80-110 så märker jag direkt att något är på tok, 110-120 märker jag dock inte i lika hög utsträckning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

G-sync är lite sujbektiv, hamnar jag 80-110 så märker jag direkt att något är på tok, 110-120 märker jag dock inte i lika hög utsträckning.

Jo jag håller med, därav att jag skrev "rätt mjuk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fanken, det var snabbt! När vaktis fixade kopiatorn i skolan tog han först en fika och limmade lite på bambatanterna innan han satte tillbaka strömmen.

Ska man gå till närmsta skola och limma på bambatanterna finns det dock en viss risk att de ringer polisen. Det hände mig senaste gången jag gjorde en vaktmästaråterställning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med att tv'n blir svart ibland när ni kollar på något via hdmi...? Kan jag ha "för gamla" hdmikablar...? Det händer bara på digitalboxen som använder en äldre kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Nån mer som har problem med att tv'n blir svart ibland när ni kollar på något via hdmi...? Kan jag ha "för gamla" hdmikablar...? Det händer bara på digitalboxen som använder en äldre kabel

Nej. Så gör som du själv redan nämnt och köp ny.