Nätaggregatet låter konstigt hx750 (video)

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet låter konstigt hx750 (video)

Tjenare!

Jag har börjat märka att under load när jag spelar eller kör ett furmark test så låter det typ som om elektricitet som knastrar i nätagget, nätagget är ett är ett Corsair hx750 väldigt lite använt! Ingenting känns varmt, kör med rx 5700, i5 9400f så inga märkvärdiga saker som kräver ett 1000watt agg direkt, har ni upplevt samma ljud från ett nätagg?
Jag har provat att byta strömsladd men samma problem kvarstår.
Tycker även det ”knastrar” lite gran under idle också, har svårt att tro att fläkten skulle göra så att det låter sådär.
Har ej tagit ut agget och kollat in, vill se ifall nån vet direkt vad felet beror på innan jag plockar ut det!

Vet inte om de är just knaster men jag tycker verkligen inte detta låter normalt

Video nedanför
https://gyazo.com/e11332e41764302b58faf7df19e724e4

Väldigt tacksam för svar
Mvh
Plyxan

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte är nått som ligger mot fläkten är det nån typ av vibration som uppstår pga elektriska/magnetiska fält i nån komponent.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan vara coilwhine alla spolar har coilwhine när det går ström igenom dom, frågan är bara om det dels är inom det hörbara området (20-20000hz) och om det är så pass hög ljudnivå att det hörs.
Och coilwhine kan vara allt ifrån högfrekvent tjut till lågfrekvent brum (oftas ej lägre än 50hz dock).

Men det kan även vara nåt som är på väg att ge upp.
Jag hade tex ett Tagan nätagg för många år sedan som visade sig vara rena dyngan med billiga skit kondingar/osv.
Det höll i 3-4år men på slutet så började det låta nästan exakt sådär var dock lite mer oregelbundet (men jag benchade aldrig burken vilket kan göra att det låter mer regelbundet) annars exakt.
Det höll på i 2-3mån och sen poff och propp löste ut.
Det var en konding som hade exploderat och ett par andra hade svällt rätt mycket o 1-2 läckte lite=heldött nätagg.
Allt annat hade klarat sig som tur var, och JA det finns ALLTID en chans att nåt/allt annat i burken kan dö/ta skada när ett nätagg dör.

Mitt råd är att stäng av burken, starta den aldrig mer med det agget, plocka ur nätagget, hiva skiten på tippen, köp nytt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

hx 750w är toppklass men det har väll 10 på nacken drygt nu ? Jag hade nog faktiskt bytt det om det är en burk som man bryr sig om. Dör den klarar det nog sig resten av dator men dåliga nätagg rippar och skickar dålig ström med tiden köp nytt finns många fina agg som är prisvärda med 10-12 år garanti idag. Tex Corsair rmx Seaonic qx brukar ligga rätt bra pris finns andra med men dem här brukar gå att hitta för dryga 1000 lappen för 750w

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tackar för svar alla! Känns väldigt dumt att chansa såklart, men läste på Corsairs forum att det kan va fel drivrutiner till grafikkortet Som gör detta elände, jag har för mig nu att detta problem kom när jag installerade amd adrenalinet till mitt rx 5700, ska testa att formatera om datorn med nya färska drivrutiner å se vad som händer!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av plyxan:

Tackar för svar alla! Känns väldigt dumt att chansa såklart, men läste på Corsairs forum att det kan va fel drivrutiner till grafikkortet Som gör detta elände, jag har för mig nu att detta problem kom när jag installerade amd adrenalinet till mitt rx 5700, ska testa att formatera om datorn med nya färska drivrutiner å se vad som händer!

Spelar ingen roll för en pulserande last bör ändå inte skapa mekaniska vibrationer i nätdelen, nått måste ju röra sig i den för att ljud ska kunna uppstå och det ljud du spelat in är inte nått som normalt ska förekomma i en nätdel. Nått än o-bra i den oavsett vilken drivrutin som används för en datorkomponent.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.