Plugga på ålderns höst (37 år) Stockholm

Permalänk
Medlem

Plugga på ålderns höst (37 år) Stockholm

Jobbar för nuvarande med logistik administration, men känner att jag vill utvecklas och byta bransch. Hamnade i logistik branschen mest pga jag blivit befordrad uppåt på mitt nuvarande jobb, och har inte haft möjlighet att plugga pga ekonomiska skäl.

Men jag har svårt för att välja vad jag ska inrikta mig på inom IT. Så jag skulle uppskatta lite förslag. Mitt problem tidigare har varit att jag vill göra för många olika saker och inte riktigt fokuserat på en sak. Dvs jag lär mig lite av mycket, istället för att bli grym på en sak.

Min bakgrund:
-Började som 15 åring att leka runt med html och göra enklare hemsidor. Samt leka runt i Photoshop mm

-Hållt på med diverse 3d program (3Dsmax, cinema 4D)

-Pluggat multimediaproduktion (foto, videoredigering, hemsideproduktion)

-Har enskilld firma vid sidan av mitt ordinarie jobb, där jag jobbat kvällar och nätter med uppdrag. (Wordpress hemsidor, webbshoppar i opencart, fotografering, videovinjetter) lagt på is de senaste 5 åren pga barn och tidsbrist. När jag skriver att jag gjort hemsidor i wordpress och webbshoppar i opencart, då är det inte att jag suttit och kodat själv. Oftast är det att jag gått in och läst i den befintliga koden och gjort modifikationer efter kunders önskemål. Googla vad man man ska skriva för att få önskat resultat mm.

Mitt mål nu är alltså att fokusera på något. Men vet inte vad inom IT (media kan jag göra på fritiden) Jag vill alltså byta mitt nuvarande Logistik jobb mot ett IT jobb. Jag vill bli eftertraktad på marknaden samt ha möjlighet att få möjlighet att få bättre lön än jag har i dagsläget (30 000:-)

Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att bli riktigt bra på något är att tycka det är roligt.
Gillar du nätverk, brandväggar?
Jag tänker mycket nätverk, är dock svårt att få hög lön som junior nätverkstekniker.
Cisco har flera certifikat, kolla om något är intressant. (Mest som inspiration)

Du vill inte börja med media produktion? Då du redan har kunskaper, finns mycket skit på tv, skulle behöva ett uppsving i kvalité...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Bästa sättet att bli riktigt bra på något är att tycka det är roligt.
Gillar du nätverk, brandväggar?
Jag tänker mycket nätverk, är dock svårt att få hög lön som junior nätverkstekniker.
Cisco har flera certifikat, kolla om något är intressant. (Mest som inspiration)

Du vill inte börja med media produktion? Då du redan har kunskaper, finns mycket skit på tv, skulle behöva ett uppsving i kvalité...

Kollar runt lite på olika yh utbildningar inom IT. Jag är väldigt intresserad av problemlösning och utveckling av mjukvara, men samtidigt vet jag inte om jag skulle palla med att enbart sitta och programmera hela dagarna. Är intresserad av det visuella också . I mitt nuvarande jobb så har jag på eget initiativ jobbat mycket med hur vi kan utnyttja mjukvara / arbetsprocesser effektivare. Dock väldigt svårt för mig att ändra funktioner i mjukvaran vi använder då jag ej har den kunskapen, samt att företaget ej vill lägga pengar på att låta någon utomstående ska verkställa dessa förbättringar.

Media har jag lagt på is, då jag upplever det som en ganska hård bransch att lyckas i. Dvs få en heltidsanställning med ok lön.

Permalänk
Medlem

Utveckling är väldigt roligt, låter som du är intresserad med.
Tyvärr är de flesta jobb inom IT väldigt stillasittande.

Har ni källkoden till den mjukvara ni använder?
När jag började lära mig programmering så var det lätt att tänka "bara några if that then" (att det var enkelt och gick snabbt), men nu har jag mer förståelse för att projekt tar längre tid än man tror och därmed är relativt dyrt att utveckla egen mjukvara.
Jag jobbar dock inte med programmering.

Programmering utbildning kan göras på egen hand både gratis och betalvarianter via diverse hemsidor/YouTube eller liknande.
En kurs är troligen bäst, men aldrig fel att kunna lite innan.
Finns även många böcker som utbildar.
Dock fokuserar de mesta kurserna på grunder och gui brukar knappt nämnas.

Men skulle gissa att grunderna behövs även om du vill hålla på med visuella delen.
Rekommenderar internet då du fortfarande kan jobba fram tills du vet om du gillar det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazer:

Kollar runt lite på olika yh utbildningar inom IT. Jag är väldigt intresserad av problemlösning och utveckling av mjukvara, men samtidigt vet jag inte om jag skulle palla med att enbart sitta och programmera hela dagarna. Är intresserad av det visuella också . I mitt nuvarande jobb så har jag på eget initiativ jobbat mycket med hur vi kan utnyttja mjukvara / arbetsprocesser effektivare. Dock väldigt svårt för mig att ändra funktioner i mjukvaran vi använder då jag ej har den kunskapen, samt att företaget ej vill lägga pengar på att låta någon utomstående ska verkställa dessa förbättringar.

Media har jag lagt på is, då jag upplever det som en ganska hård bransch att lyckas i. Dvs få en heltidsanställning med ok lön.

Kikat på UX? Låter lite mer som det du vill syssla med.