ångra/reklamera ett köp

Permalänk

ångra/reklamera ett köp

Jag har köpt en laptop där det visat sig att produktbeskrivningen inte stämmer. Datorn skulle enligt uppgift ha en ledig m.2-slot, alltså två slots totalt, men det finns bara en och den är naturligtvis populerad. I och med att produkten inte är vad den skulle ha varit enligt produktbeskrivningen så vill jag häva köpet. Datorn är obetydligt använd och allt förpackningsmaterial finns kvar. Botten har varit uppskruvad men har förstås skruvats fast igen.

Det jag undrar är om någon av er har haft en liknande erfarenhet och om ni då fått hela summan tillbaka. Konsumentverket nämner att kunden har rätt att undersöka varan, men jag är lite nojig för att åka på en fet värdeminskning då jag sett att liknande produkter säljs för ganska många tusen mindre trots att den enda anmärkningen är att förpackningen har öppnats.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Prata med butiken.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att höra av sig till företaget du köpt den utav istället för att invänta svar här?
Du har ju 14 dagars ångerrätt om varan är i oförändrat skick (om köpt via webb). Finns andra företag som tillämpar fler dagar än så (med samma villkor i butik).

Permalänk

Är bara allt helt rent och snyggt och du har sparat förpackning och emballage så lär det inte bli några problem.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag har köpt en laptop där det visat sig att produktbeskrivningen inte stämmer. Datorn skulle enligt uppgift ha en ledig m.2-slot, alltså två slots totalt, men det finns bara en och den är naturligtvis populerad. I och med att produkten inte är vad den skulle ha varit enligt produktbeskrivningen så vill jag häva köpet. Datorn är obetydligt använd och allt förpackningsmaterial finns kvar. Botten har varit uppskruvad men har förstås skruvats fast igen.

Det jag undrar är om någon av er har haft en liknande erfarenhet och om ni då fått hela summan tillbaka. Konsumentverket nämner att kunden har rätt att undersöka varan, men jag är lite nojig för att åka på en fet värdeminskning då jag sett att liknande produkter säljs för ganska många tusen mindre trots att den enda anmärkningen är att förpackningen har öppnats.

Har du köpt ett demo ex eller? Annars tycker jag det låter konstigt om den var helt ny.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du köpt ett demo ex eller? Annars tycker jag det låter konstigt om den var helt ny.

TS har troligtvis skruvat upp den för att kontrollera antalet m.2-slotar.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har du köpt ett demo ex eller? Annars tycker jag det låter konstigt om den var helt ny.

Jag menade att det var jag som hade skruvat upp den, därför att jag skulle stoppa in en till m.2-disk.

(såg bara citatet först). Så klart jag har kontakt med butiken, men de vill ju inte säga något om saken förrän de har fått tillbaka datorn och kontrollerat den själva. Jag kände att jag ville ha något på fötterna om de sedan skulle säga att de drar av X antal kronor. Det hade varit en sak om jag ångrar köpet bara för att jag inte kan bestämma mig, men nu stämde alltså inte produktbeskrivningen. Det tidigare hände mig en gång (med samma butik) och då drogs en del av summan av med hänvisning till värdeminskning och arbetskostnad, men det brydde jag mig inte om då eftersom jag var obeslutsam.

Att datorn skulle vara i oförändrat skick vet jag inte om man kan säga eftersom den har packats upp, men den är väldigt sparsamt använd.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Om det finns nån typ av plombering som nu brutits så är det inte säkert att du kan reklamera den/returnera, men annars borde det gå bra. Det kan vara vettigt att inte säga att du öppnat datorn utan bara säga att du vill lämna tillbaka den av okänd anledning.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Om det finns nån typ av plombering som nu brutits så är det inte säkert att du kan reklamera den/returnera, men annars borde det gå bra. Det kan vara vettigt att inte säga att du öppnat datorn utan bara säga att du vill lämna tillbaka den av okänd anledning.

Jag tror att det vore att snåra in sig, det bästa är nog att bara vara ärlig. Vi får väl se vad de säger när datorn når dom igen.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Du kan lämna tillbaka den enligt ångerrätten i distansavtalslagen. Säljaren kan ha rätt prisavdrag, beroende på vad ni avtalat om innan.

Reklamation är en annan sak, men där kan du såklart häva köpet p.g.a. fel på vara.

Vilket som kontakta säljaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har definitivt rätt att reklamerar varan eftersom den har ett fel i juridisk mening enligt konsumentköplagen och den lär ju inte gå att åtgärda tekniskt så återköp eller prisavdrag lär vara det som erbjuds om du reklamerar.
Troligen kan du även returnera den utan problem även om du öppnat den om det skett fackmannamässigt.

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel
16§
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om deras annons/produktbeskrivningen inte stämmer så har du rätt att häva köpet utan konstigheter, om du däremot skadat produkten mer än vad som normalt krävs för att öppna upp den så kan dom komma att göra ett prisavdrag.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har definitivt rätt att reklamerar varan eftersom den har ett fel i juridisk mening enligt konsumentköplagen och den lär ju inte gå att åtgärda tekniskt så återköp eller prisavdrag lär vara det som erbjuds om du reklamerar.
Troligen kan du även returnera den utan problem även om du öppnat den om det skett fackmannamässigt.

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel
16§
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Helt rätt som @mrqaffe skriver. Har du köpt något enligt deras uppgivna specifikationer så ska det stämma på produkten du får, punkt. Att den är använd ska inte vara några problem, och skruva upp den för att kolla M.2 platserna är ju ett måste för att upptäcka detta felet. Det viktiga är väl att du kontaktar butiken inom skälig tid från att du uppmärksammar felet (2 månader är väl praxis) och som jag förstår det så är den nyare än så.

Som sagt kontakta butiken och citera det som mrqaffe skrev och be om pengarna tillbaka (eller om du själv har någon annan lösning som båda parter skulle vara nöjda med så är det såklart öppet att förhandla om det, tex om du skulle nöjda dig med lite pengar tillbaka, presentkort, något gratis från butiken osv).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev, stämmer inte de givna specifikationerna och detta var en förutsättning för att att du köpte just denna datorn så är det ett fel enligt konsumentköplagen och du ska REKLAMERA. Använd inte din ångerrätt då detta som redan nämnts kan ge ett värdeminskningsavdrag. Reklamationer kan också leda till nyttjandeavdrag, men detta är ovanligt på denna typ av produkter och de jag har sett gäller när man har använt en bil x antal mil. En dator slits inte vid användning.

Jag förmodar att du ska sätta in mer minne i datorn. Kanske kan du erbjuda butiken en smidig lösning där dom byter det existerande minnet mot ett nytt så du får den totala mängd som du vill ha mot att du betalar det som det hade kostat om den specificerade extraplatsen hade funnits?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan lämna tillbaka den enligt ångerrätten i distansavtalslagen. Säljaren kan ha rätt prisavdrag, beroende på vad ni avtalat om innan.

Reklamation är en annan sak, men där kan du såklart häva köpet p.g.a. fel på vara.

Vilket som kontakta säljaren.

Skrivet av mrqaffe:

Du har definitivt rätt att reklamerar varan eftersom den har ett fel i juridisk mening enligt konsumentköplagen och den lär ju inte gå att åtgärda tekniskt så återköp eller prisavdrag lär vara det som erbjuds om du reklamerar.
Troligen kan du även returnera den utan problem även om du öppnat den om det skett fackmannamässigt.

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel
16§
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skrivet av muSashi:

Om deras annons/produktbeskrivningen inte stämmer så har du rätt att häva köpet utan konstigheter, om du däremot skadat produkten mer än vad som normalt krävs för att öppna upp den så kan dom komma att göra ett prisavdrag.

Skrivet av aMp:

Helt rätt som @mrqaffe skriver. Har du köpt något enligt deras uppgivna specifikationer så ska det stämma på produkten du får, punkt. Att den är använd ska inte vara några problem, och skruva upp den för att kolla M.2 platserna är ju ett måste för att upptäcka detta felet. Det viktiga är väl att du kontaktar butiken inom skälig tid från att du uppmärksammar felet (2 månader är väl praxis) och som jag förstår det så är den nyare än så.

Som sagt kontakta butiken och citera det som mrqaffe skrev och be om pengarna tillbaka (eller om du själv har någon annan lösning som båda parter skulle vara nöjda med så är det såklart öppet att förhandla om det, tex om du skulle nöjda dig med lite pengar tillbaka, presentkort, något gratis från butiken osv).

Skrivet av Bläckman:

Som ovan skrev, stämmer inte de givna specifikationerna och detta var en förutsättning för att att du köpte just denna datorn så är det ett fel enligt konsumentköplagen och du ska REKLAMERA. Använd inte din ångerrätt då detta som redan nämnts kan ge ett värdeminskningsavdrag. Reklamationer kan också leda till nyttjandeavdrag, men detta är ovanligt på denna typ av produkter och de jag har sett gäller när man har använt en bil x antal mil. En dator slits inte vid användning.

Jag förmodar att du ska sätta in mer minne i datorn. Kanske kan du erbjuda butiken en smidig lösning där dom byter det existerande minnet mot ett nytt så du får den totala mängd som du vill ha mot att du betalar det som det hade kostat om den specificerade extraplatsen hade funnits?

Jag fick tillbaka mina pengar utan avdrag. Den funktion som fanns tillgänglig på sidan hette "återköp" och det var det jag använde mig av eftersom jag då följer de rutiner som är satta. Hade jag ringt och pratat med någon så kanske man fastnat i "han sa, hon sa..." lite längre fram, något jag fått erfarara i kontakt med andra företag. Men som sagt – allt gick bra.

@Bläckman - det där med lagringen funderade jag på, men det kändes inte värt det. Det kändes för surt att i praktiken behöva betala dubbelt så mycket per GB p.g.a. byte snarare än tillägg.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

@Role_Model: Varför det är viktigt att skilja på ångerrätt och fel på varan är för att du får stå för frakten vid ångerrätten, och den kan ibland bli en hel del. Vid fel på varan (precis vid köp) ska du inte stå för frakt eller prisavdrag.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Role_Model: Varför det är viktigt att skilja på ångerrätt och fel på varan är för att du får stå för frakten vid ångerrätten, och den kan ibland bli en hel del. Vid fel på varan (precis vid köp) ska du inte stå för frakt eller prisavdrag.

Innan jag gjorde återköpet sökte jag en hel del på nätet om vad som gäller och då såg jag att det blandas ganska friskt med begreppen, därför kände jag att det bästa jag kunde göra är att följa det system som fanns på plats. De skickade mig då en fraktsedel, så affären har inte kostat mig något i pengar, bara tid.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Innan jag gjorde återköpet sökte jag en hel del på nätet om vad som gäller och då såg jag att det blandas ganska friskt med begreppen, därför kände jag att det bästa jag kunde göra är att följa det system som fanns på plats. De skickade mig då en fraktsedel, så affären har inte kostat mig något i pengar, bara tid.

Olika butiker har självklart olika system och rutiner, förhoppningsvis kan man läsa sig till vilket. Flera butiker står t.o.m. för frakten vid ånger och då behöver man inte tänka på det, men när de inte gör det är det betydligt viktigare att kommunicera vad det rör sig om