Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Komer ej åt extern Samsung disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020

Komer ej åt extern Samsung disk

Kommer plötsligt inte åt den hårddisk jag har för lagrade bilder.
En Samung M3 Portable 2TB.
Datorn känner av den men ingen enhetsbokstav skapas så jag kan inte längre komma åt bilderna.

I "Disc Management" finns den men står som Unknown, Not Initialized.
Ingen bokstav har heller allokerats.

Några ideer hur jag ska kunna komma åt denna disc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Kan du inte bara ge den en bokstav i Diskhantering?

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020

Hur görs det?
Högerklicka och välja New Simple Volume fungerar inte(utgråat)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Verkar som den tappat partitionen, testa om du kan återskapa den med hjälp av programmet "testdisk" finns för Windows/Linux. Fungerar inte det kan du testa att återskapa filerna, t.ex. med hjälp utav programmet "photorec" (Win/linux).

CPU: i7-4790k // MB: Gigabyte Z97X-Gaming 3 // MEM: 16GB Corsair Vengeance (2x8GB 1600MHz) // GPU: EVGA GTX 980 Ti 6GB // SSD: 1x250GB Samsung EVO, 1x240GB Seagate SSD, 1x120GB Kingston HyperX // HDD: 3x1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020

@Northbane: Har lyckats återskapa all data på disken så det är kanon. Lyckas dock inte göra en ny partition på disken så att jag kan använda den igen. Tips?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Peter70:

@Northbane: Har lyckats återskapa all data på disken så det är kanon. Lyckas dock inte göra en ny partition på disken så att jag kan använda den igen. Tips?

Använd Gparted och radera alla partitioner och skapa sedan en ny.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.