Windows 10X kan försenas till 2021

Permalänk
Melding Plague

Windows 10X kan försenas till 2021

Utöver ett skifte i fokus ser den kommande Windows-versionen ut att förlora betydelsefulla funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är då skillnaden mellan detta och Windows S? Förutom ett annat GUI så verkar de väldigt lika.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Härligt med windows for arm en gång till...

Har dom inte testat detta 3-4 gånger nu?

Permalänk
Sötast

Oj, Apple går över till arm...

Win10X försenas, dock "på grund av att skrivardrivrutiner för en canonskrivare från 1998 har slutat att fungera", det handlar inget om att de nu skall anpassa systemet

Permalänk
Avstängd

Var det inte någon som sa att vi ska bara ha ett OS till allt, host host Windows 10.

Om dom ändå ska hålla på så kan dom ju göra en Windows 10 gaming med Windows 7 Gui eller flytta all skit till Windows 10 mobile.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

När släpper Microsoft en Windows-version utan inbyggd övervakning och bloatware?
Skulle passa mina äldre klena burkar, en himla massa interna processer som käkar CPU på min lilla Atom D510 burk som jag skulle klara mig utan

Permalänk
Medlem

Ser ju inte bra ut med tanke på vad Apple lovat med sin övergång. Samtidigt säkerligen en smidigare rutt för dem då det bara finns 64-bitars appar till MacOS sen ett tag tillbaka.

10X ser ut att erbjuda ganska lite och får konkurrera på pris, varav snittkonsumenten kommer tänka "om datorn ändå bara ska användas för sin webbläsare, så föredrar jag chrome" och köpa en chromebook

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Håller med superegg. Ett core OS till allt som sen skulle vara modulärt som det snackats om.
Men förhoppningsvis så är detta mer bara ett sett för att testa nya gui:t.

Jag skulle gärna få tablet mode gui utbytt till detta. Nuvarande gui är ju horibelt.
Helst full support för Win32 även i tablet mode. Men skulle också kunna vara valbart. Native, virtuellt, ingen.

Microsoft har kunskapen att göra ett riktigt bra OS för alla. Men det blir bara blaha av det.
Vänd Win 10 ryggen åt och gör om och gör rätt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

När släpper Microsoft en Windows-version utan inbyggd övervakning och bloatware?
Skulle passa mina äldre klena burkar, en himla massa interna processer som käkar CPU på min lilla Atom D510 burk som jag skulle klara mig utan

Fast där vill jag hävda att det är processorn som är problemet. Finns knappt linuxdistros som flyter på bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ser ju inte bra ut med tanke på vad Apple lovat med sin övergång. Samtidigt säkerligen en smidigare rutt för dem då det bara finns 64-bitars appar till MacOS sen ett tag tillbaka.

10X ser ut att erbjuda ganska lite och får konkurrera på pris, varav snittkonsumenten kommer tänka "om datorn ändå bara ska användas för sin webbläsare, så föredrar jag chrome" och köpa en chromebook

Tror inte det är Chromebook, man köper en komplett Windows dator för samma pris med mer funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Det här är för svårt och det är därför man drar tillbaka funktionalitet eller försenar det hela.

Så lätt är det inte att hitta mycket kompetenta programmerare som vill koda det här

Permalänk
Medlem

Kommer nog att gå som föregående försök

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

@Shockwave: Jag har för mig att Windows 10S kan emulera win32 och samtidigt så skrivs sådana program om så de ska kunna köras helt utan win32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad är då skillnaden mellan detta och Windows S? Förutom ett annat GUI så verkar de väldigt lika.

Den stora tekniska skillnaden är främst alla säkerhetsmässiga förbättringar. Den största av de är att alla appar, utan undatag, skall köras i containers (tänk dig typ Docker).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Härligt med windows for arm en gång till...

Har dom inte testat detta 3-4 gånger nu?

Detta är inget som är specifikt för ARM. Gäller lika mycket x86.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Var det inte någon som sa att vi ska bara ha ett OS till allt, host host Windows 10.

Om dom ändå ska hålla på så kan dom ju göra en Windows 10 gaming med Windows 7 Gui eller flytta all skit till Windows 10 mobile.

This does not compute.

Är inte riktigt med på vad som avses?

Vad är det du vill ha sagt?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skulle passa mina äldre klena burkar, en himla massa interna processer som käkar CPU på min lilla Atom D510 burk som jag skulle klara mig utan

Tror inte detta är något för dig.

Applikationsviritualiseringen i sig adderar ju ett lager emellan (containers), och även om det inte tar extremt mycket mer kraft, så är det normalt ändå en viss ökning av de resurser som krävs, i form av mer minne (och till viss mindre del) CPU-kraft som krävs.

Det är dock(er) [sic] absolut rätt väg att gå!

Riktigt bra för att öka säkerheten, men även för att underlätta både utveckling, underhåll och orkestrering av appar och dess komponenter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast där vill jag hävda att det är processorn som är problemet. Finns knappt linuxdistros som flyter på bra där.

Japp. Atom är skit (nåja, lite överdrivet; det var OK för några år sedan, men har sedan dess tappat kraft mot dagens prestandaalternativ). Detta oavsett om du kör Linux, Chrome OS eller Windows (oavsett Windowsversion).

Känns även som om Intel själva allt mer överger satsningen på Atom (blir mer som kompletterande kärnor till Core-processorer, än som självständiga CPU:er, som de satsade på tidigare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

This does not compute.

Är inte riktigt med på vad som avses?

Vad är det du vill ha sagt?

För i tiden så hade man Windows mobile, Windows 7 några olika version, då sa Microsoft att dom vill ha allt i ett OS då det skulle blir enkla att ha det uppdaterat, nu finns det 12 olika Windows 10 då räknar jag även med Windows 10X.

Windows 7 har 5 olika versioner.

Det är ganska uppenbart att jag hatar Windows 10 och jag vill att dom själv ska inse det och fixa så att man kan välja GUI själv.

Men du kanske inte ens använder Windows annans hade du vetat detta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För i tiden så hade man Windows mobile, Windows 7 några olika version, då sa Microsoft att dom vill ha allt i ett OS då det skulle blir enkla att ha det uppdaterat, nu finns det 12 olika Windows 10 då räknar jag även med Windows 10X.

Windows 7 har 5 olika versioner.

Det är ganska uppenbart att jag hatar Windows 10 och jag vill att dom själv ska inse det och fixa så att man kan välja GUI själv.

Men du kanske inte ens använder Windows annans hade du vetat detta.

Jag hänger inte alls med dig i dina texter, eller vad du vill ha sagt?

Obegripligt för mig.

Skrivet av superegg:

Men du kanske inte ens använder Windows annans hade du vetat detta.

Har använt Windows sedan 1.01 fram till 3.11, och NT 3.1 från de första betorna som nådde utanför Microsoft fram tills senaste versionerna idag (samt en massa UNIX, macOS, OS/2, VMS, mm) .

Har även använt Windows CE, Windows Mobile (CE.based), Windows Phone 7 (CE.based), 8.x (NT.based) och Windows 10 Mobile.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jag hänger inte alls med dig i dina texter, eller vad du vill ha sagt?

Obegripligt för mig.

Microsoft ville ha ett ända OS till allt så det skulle blir enklare att underhålla så dom skapade Windows 10 som även skulle funka till mobilen, men istället så finns över 10 olika versioner av Windows 10 mer än som finns på Windows 7.

Anser du att en dator är en mobil eller att en mobil är en dator? Jag vill inte ha samma skit som finns i mobilen vill jag inte ha i dator där vill jag ha ett bra os och inte massa annat skit.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Microsoft ville ha ett ända OS till allt så det skulle blir enklare att underhålla så dom skapade Windows 10 som även skulle funka till mobilen, men istället så finns över 10 olika versioner av Windows 10 mer än som finns på Windows 7.

Anser du att en dator är en mobil eller att en mobil är en dator? Jag vill inte ha samma skit som finns i mobilen vill jag inte ha i dator där vill jag ha ett bra os och inte massa annat skit.

Förstår fotfarande inte:

Android bygger på Linux, och finns i både mobil, datorer och plattor.

iOS, iPadOS, WatchOS bygger på macOS X i botten, och finns alla möjliga enheter från Apple.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Förstår fotfarande inte:

Android bygger på Linux, och finns i både mobil, datorer och plattor.

iOS, iPadOS, WatchOS bygger på macOS X i botten, och finns alla möjliga enheter från Apple.

Lika som bär.

Kolla noga hur fint Windows 7 är.

Lättare att hitta och mycket snyggare, finns inget dåligt med det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Förutom katergoriläget alltså... slå över till ikoner så håller jag med dig

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är snyggare och mer översiktligt i W8/8.1/10 än i gamla legacy-Windows, och det syns tydligt ovan i dina exempel. Men fortfarande inte helt med på vad du försöker säga?

Du "hoppar" väldigt fram och tillbaka i dina (för mig) osammanhängande och obegripliga texter.

Har förstått att du gillar XP, men inte mycket mer än så (får ingen rätsida på vad du vill ha sagt i övrigt). Snurrigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/