Aktiva högtalare och surround

Permalänk

Aktiva högtalare och surround

Hej!
Har en Yamaha 5.1 surroundförstärkare som jag kopplat in en pc till och kör bild via HDMI till tv. Kör med en sub och 2 cerwin vega och nu vill jag koppla in 2 aktiva högtalare (MSP 50) Funkar det ens? På dessa finns xlr och 6,3 mm uttag. Kan jag ta ut ljud via tv:ns hörlursuttag? Pc:ns hörlursuttag? Finns även optiskt uttag på tv. Vill kunna lyssna på allt samtidigt som bild visas, funkar det? Vad behöver jag köpa/göra? Koppling som funkar?
Tacksam för tips/svar!
Mvh Magnus

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för modell på surround-förstärkaren? Den behöver ha s k "pre-out" för alla kanaler för att du ska kunna använda aktiva högtalare. Det är alltså samma typ av koppling som du gör med din subwoofer, som troligen också är aktiv?

Permalänk

@widL: det är en Yamaha HTR 3072 som inte har fler pre-out än till subwoofern. Det lustiga är att jag haft igång allt med en annan förstärkare, Pioneer, tror att jag använde hörlursutgången på tv:n då, splittat?! kunde höja/sänka ljudet med tv:ns fjärr efter inkoppling/inställning... Får inte till det nu dock! Borde gå på ngt sätt!? OBS, ska endast köra ljudet i stereo eller om vi kallar det 2.1 med de aktiva som komplement till de dovare cewvin vega högtalarna.
//Magnus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnus Håkansson:

@widL: det är en Yamaha HTR 3072 som inte har fler pre-out än till subwoofern. Det lustiga är att jag haft igång allt med en annan förstärkare, Pioneer, tror att jag använde hörlursutgången på tv:n då, splittat?! kunde höja/sänka ljudet med tv:ns fjärr efter inkoppling/inställning... Får inte till det nu dock! Borde gå på ngt sätt!? OBS, ska endast köra ljudet i stereo eller om vi kallar det 2.1 med de aktiva som komplement till de dovare cewvin vega högtalarna.
//Magnus

Så länge det ljud du förväntar dig kommer ut ur TV:ns hörlursutgång (kontrollera med hörlurar?) så borde det absolut funka att koppla med en adapter som delar upp den analoga stereo-signalen till separata höger- och vänster-kanaler.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnus Håkansson:

@widL: det är en Yamaha HTR 3072 som inte har fler pre-out än till subwoofern.

Det går att koppla via en dämpsats och högtalarutgångarna eller så bygger men en lågnivåutgång, brukar inte vara så svårt att tappa signalen där den går in i slutstegen men det kräver ju lite moddande. gillar man inte det och vill koppla på förstärkaren så kollar man i en bilstereobutik efter en passande dämpsats om man inte bygger den själv.
https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/monterings...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: menas det att man kopplar högtalarkablarna rätt in i dämparen och ut då naturligtvis till i detta fallet mina cerwin vega? Sedan ansluter jag de aktiva högtalarna med resp RCA som kommer från dämparen? Blir inget knas med signalen från högtalarkablarna? Jag är helt lost när det kommer till detta 😅, tack för visat intresse! // Magnus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnus Håkansson:

@mrqaffe: menas det att man kopplar högtalarkablarna rätt in i dämparen och ut då naturligtvis till i detta fallet mina cerwin vega? Sedan ansluter jag de aktiva högtalarna med resp RCA som kommer från dämparen? Blir inget knas med signalen från högtalarkablarna? Jag är helt lost när det kommer till detta 😅, tack för visat intresse! // Magnus

Med rätt dämpsats bör du kunna få ut signalen så med en liten reservation för att det kanske inte är helt optimalt att plocka ut signalen från förstärkare som driver högtalare samtidigt pga risken för filterverkan.
Jag trodde du skull ansluta ett par i taget eller via olika kanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej, vill ha igång samtliga högtalare samtidigt!
//Magnus

Permalänk

Funkade inte...

Nej, får inget ljud ut vare sig via pc:ns eller tv:ns Hörlursuttag då allt verkat skjutas ut via HDMI. Ingen inställning på på:n som gör att ljudet kan skickas ut från mer än en utgång? Andra tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnus Håkansson:

Nej, får inget ljud ut vare sig via pc:ns eller tv:ns Hörlursuttag då allt verkat skjutas ut via HDMI. Ingen inställning på på:n som gör att ljudet kan skickas ut från mer än en utgång? Andra tips?

Beskriv hela signalkedjan och var du får ut ljud.
Om du kör ut surroundljud via hdmi så kan det vara så att den enda analoga signalen du har på utsidan apparaterna är den som går till högtalarna. Men har du provat stereo till "allt" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Aktiva/surround...

@mrqaffe: från pc till förstärkare via HDMI. Från förstärkare till tv via HDMI. Från förstärkare till högtalare via vanliga högtalarkablar och till subwoofern via RCA (preout) Skulle som sagt önska att två aktiva högtalare skulle kunna få ngn lågnivåsignal någon stans ifrån då jag vill ha igång allt samtidigt! Trodde det skulle funka via hörlursutgångar antingen från pc eller tv men därifrån hörs inget... (kör stereo)

Glömde stereo
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnus Håkansson:

@mrqaffe: från pc till förstärkare via HDMI. Från förstärkare till tv via HDMI. Från förstärkare till högtalare via vanliga högtalarkablar och till subwoofern via RCA (preout) Skulle som sagt önska att två aktiva högtalare skulle kunna få ngn lågnivåsignal någon stans ifrån då jag vill ha igång allt samtidigt! Trodde det skulle funka via hörlursutgångar antingen från pc eller tv men därifrån hörs inget... (kör stereo)

Det är möjligt att hdcp stänger av utgångarna och du kan vara tvungen att använda en adapter från högtalaranslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Blir nyfiken på va du menar med att Cervin Vega högtalarna är dova?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: De är inte dåliga på ngt sätt men har inte den ”krispiga” diskanten som mina aktiva studiohögtalrna har. Har kört samtliga högtalare samtidigt förut i annan förstärkare och ljudbilden förbättras enormt...

Permalänk

I see.

Angående att koppla in via tvns hörlursutgång; många förstärkare har en inställning där man får välja om den ska skicka med ljud över hdmi eller ej. Kolla om du kan hitta en lösning där. Sen är ju dock risken att det blir osynkat..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnus Håkansson:

@bjorn_m_eriksson: De är inte dåliga på ngt sätt men har inte den ”krispiga” diskanten som mina aktiva studiohögtalrna har. Har kört samtliga högtalare samtidigt förut i annan förstärkare och ljudbilden förbättras enormt...

Det vore iofs enklare om du skaffade ett par bra hifihögtalare, man brukar växa ur CV högtalare för att de inte är särskilt välbalanserade utan är "rocklådor" dvs ingen djupbas men ganska överdriven nivå på mellanbasen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: ska kolla det i morgon! Tack för tips!

Permalänk

@mrqaffe: Detta är mitt andraset (källarlokal) men tyckte att allt lät bra tillsammans, förstår dock vad du menar... Vill inte lägga mkt flis på det då det endast används vid få tillfällen! Men när allt var inkopplat med annan förstärkare som nyligen gick sönder så lät det mer än dugligt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnus Håkansson:

@mrqaffe: Detta är mitt andraset (källarlokal) men tyckte att allt lät bra tillsammans, förstår dock vad du menar... Vill inte lägga mkt flis på det då det endast används vid få tillfällen! Men när allt var inkopplat med annan förstärkare som nyligen gick sönder så lät det mer än dugligt...

Ok om det funkade tidigare med en annan förstärkare så är det nog förstärkaren som inte skickar ljud till tvn längre så prova att koppla signalkällorna i tvn och kör ut ljudet till receivern via arc och se om hörlursutgången på tvn funkar igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lösning aktiva/surround...

Hej berörda!
Fick till slut fart på allt! Fick ut signal när jag valde signal out på tv:n. Fanns två alternativ, hörlur/signal out. Skickade noll med inställningen ”hörlur”. Det enda som inte funkar som innan förstärkarbytet är att ljudnivån på de aktiva endast kan styras via de aKtivas volymkontroll. Innan kom hörlursljudets nivå upp vilket medförde att jag kunde ändra volymen på de aktiva via tv:ns fjärrdosa. Nu funkar det i alla fall! Tack till er som brytt er o kommit med tips!
//Magnus

Glömde bort lite info