Sen Softbank nämnt att de vill avyttra ARM har många nämnt Apple som köpare. Självklart inte en omöjlighet, de har definitivt råd.
Fast om man tar ett steg tillbaka och funderar på varför Apple skulle köpa ARM. Visst använder Apple ARM64 i sina CPUer, men Apple har, till skillnad från de flesta andra, en helt egen in-house design sett till mikroarkitektur (med prestanda som legat ~3 år för Cortex A, något som nu minskats till ~1,5-2 år med lasering av Cortex X1). Det måste finnas väsentligt billigare sätt för Apple att säkerställa att man även i framtiden får tillgång till instruktionsuppsättningen, vilket det enda Apple använder från ARM. Specifikt använder Apple 64-bit ARM (AArch64), Apple använder inte längre 32-bit ARM som är en separat ISA (och som till skillnad från AArch64 hade begränsningar som gjorde att 32-bit ARM CPUer aldrig kunde konkurrera med x86 i absolut prestanda, AArch64 har med brutal tydlighet visat att man fixat de problemen).
Qualcomm, Nvidia, Amazon och numera även Samsung är alla exempel på stora företag som inte bara använder instruktionsuppsättningen utan de använder framförallt ARMs IP för mikroarkitektur.
Av dessa känns kanske Amazon (trots att de är "rikast" i den kvartetten) minst sannolika som köpare då de "enbart" använder ARMs relativt nylanserade server IP linje "Neoverse". Amazon likt det relativt nystartade företaget Ampere (som har gott och topp-chefer och ingenjörer från Intel, AMD och Nvidia på lönelistan) använder sig för tillfället av mikroarkitekturen Neoverse N1.
Qualcomm har, i all fall för tillfället, gett upp sin satsning på serversidan men för dem är Cortex A serien kritisk då deras "Krait" CPUer sedan ett par år tillbaka i praktiken är en omdöpt Cortex A5x samt Cortex A7x modell.
Nvidia är den i kvartetten som, just nu i all fall, lär ha bredast användning av ARMs produktportfölj. Vid ett köp skulle man direkt bli en spelare på CPU-marknden för datacenter (Neoverse), ett område som man uppenbarligen hårdsatsar på. Vidare lär Nvidia ha långt större möjligheter att skapa en krets lämplig för Windows on ARM jämfört med Qualcomm då Nvidias GPUer faktiskt både är kompatibla med Direct X samt även designade för den teknik som används på PC.
Qualcomms GPU, Adreno, är i grunden en "tile based deferrered renderer", något Direct X inte haft direkt stöd för sedan DirectX 3 och första versionen av Direct 3D (man designade om Direct 3D totalt till DX5). Det är möjligt att köra Adreno som en traditionell PC GPU, men då presterar den inte alls lika bra. Möjligen finns detta stöd p.g.a. samarbetet med Microsoft och Windows on ARM.
Det som ändå talar för någon form av huggsexa runt ARM är att ARM64 äger redan mobilmarknaden, lär kapa åt sig en bra bit av datacentermarknaden och har definitivt potential att bli framtidens desktop CPU (men det är spekulation och beror nog på framtida ägares prioritet).
Lite slitningar runt ARM64 kanske är bra för datormarknaden, för givet att ARM64 är tekniskt överlägset i princip allt utom RISC-V (som är för omoget just nu, men som ändå fått en rejäl boost då Kina verkar gå all in där bl.a. med kommande superdator bygg på den ISA:an) lär vi annars vara på väg mot en monokultur, är helt övertygad att Apples kommande ARM64 baserade laptop CPU kommer slå värden med häpnad när den ställs mot konkurrerande x86 lösningar.