Använda ComHem wifi hub C1 som wifi extender

Permalänk
Medlem

Använda ComHem wifi hub C1 som wifi extender

Hej
Jag har en C1 hub från ett tidigare ComHem abonnemang som jag skulle vilja använda som wifi extender till mitt internet.
Jag har ett abonnemang från Ownit via en Technicolor TG799 Vac Xtream.
Är det möjligt?
Tack på förhand.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kanske kan göra det i inställningar? Alternativt tror jag att stänga av DHCP och ansluta kabel till LAN-port funkar, samt sätt ett fast IP för webbgränsnitt om det ens är möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maduro:

Hej
Jag har en C1 hub från ett tidigare ComHem abonnemang som jag skulle vilja använda som wifi extender till mitt internet.
Jag har ett abonnemang från Ownit via en Technicolor TG799 Vac Xtream.
Är det möjligt?
Tack på förhand.

Vad menar du med extender ? Är det accesspunkt kanske den kan agera det, är det repeater så kan den inte agera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med extender ? Är det accesspunkt kanske den kan agera det, är det repeater så kan den inte agera det.

Jag tänkte då som repeater. Men det går alltså inte?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maduro:

Jag tänkte då som repeater. Men det går alltså inte?

Har aldrig sett nått som sett ut som stöd för det i mjukvaran på en Comhemenhet och om de inte lagt in sånt nyligen så har jag otroligt svårt att tro att det finns, det är ju väldigt långt från det ursprungliga användningsområdet som gateway.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har aldrig sett nått som sett ut som stöd för det i mjukvaran på en Comhemenhet och om de inte lagt in sånt nyligen så har jag otroligt svårt att tro att det finns, det är ju väldigt långt från det ursprungliga användningsområdet som gateway.

Jag förstår.
Då får jag ge upp den idén.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maduro:

Jag förstår.
Då får jag ge upp den idén.
Tack för hjälpen.

Du ska helst undvika repeaters så lång det bara är möjligt och idag är det en teknik man egentligen inte behöver peta på alls, att montera accesspunkter är det väta men går inte det så är mesh en mycket bättre trådlös lösning än repeater.
Om du ska köpa nått nytt så fundera på ett meshpaket om du inte orkar dra kabel för accesspunkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska helst undvika repeaters så lång det bara är möjligt och idag är det en teknik man egentligen inte behöver peta på alls, att montera accesspunkter är det väta men går inte det så är mesh en mycket bättre trådlös lösning än repeater.
Om du ska köpa nått nytt så fundera på ett meshpaket om du inte orkar dra kabel för accesspunkter.

Jag får kolla upp det. Tack för tipset.