Bitlocker - Hur hjälper det om datorn blir snodd?

Permalänk
Medlem

Bitlocker - Hur hjälper det om datorn blir snodd?

Har precis installerat om windows och även satt igång bitlocker, men jag förstår inte riktigt vad jag ska ha det till. Risken att någon ska komma och plocka ur min hd från datorn är ju inte så stor. Om något blir snott så är det ju hela datorn och den verkar det ju bara vara att starta som vanligt. Samma sak gäller ju om någon ond myndighet vill komma över all hemlighetsstämplad information som jag har på datorn, dom kommer ju och hämtar hela laptopen, inte bara hårddisken.

Det känns som att bitlocker är ganska värdelöst eller har jag missat något? Är det mitt windowslösenord som "skyddar mig"? Det borde väl vilken haxor som helst kunna ta sig runt, eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det krypterar datan som är lagrad på disken och om det är nått du har nytta av får du fråga dig själv. Det är väl oftast företag som har ett verkligt behov av att skydda data men nått kanske du har som är dumt att andra har tillgång till tex om du skrivit upp alla lösen och pinkoder i klartext och har bank id installerat på datorn så kommer ju nån med tillgång till den att direkt kunna hantera dina pengar på banken. Du kan ju även ha sparade inloggningar i webbläsarna som en bedragare kan utnyttja på olika sätt.
Å andra sidan kanske man har en lösenordshanterare och inga uppgifter sparade i klartext och då är det inte lika illa om nån kan läsa uppgifterna i datorn.
Diskkryptering är ett verktyg som ibland är bra men ibland inte tillför så mycket och du får fundera på om det är lämpligt eller inte beroende på hur du använder datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det krypterar datan som är lagrad på disken och om det är nått du har nytta av får du fråga dig själv. Det är väl oftast företag som har ett verkligt behov av att skydda data men nått kanske du har som är dumt att andra har tillgång till tex om du skrivit upp alla lösen och pinkoder i klartext och har bank id installerat på datorn så kommer ju nån med tillgång till den att direkt kunna hantera dina pengar på banken. Du kan ju även ha sparade inloggningar i webbläsarna som en bedragare kan utnyttja på olika sätt.
Å andra sidan kanske man har en lösenordshanterare och inga uppgifter sparade i klartext och då är det inte lika illa om nån kan läsa uppgifterna i datorn.
Diskkryptering är ett verktyg som ibland är bra men ibland inte tillför så mycket och du får fundera på om det är lämpligt eller inte beroende på hur du använder datorn.

Tack för svaret, men hur skyddar jag mig i händelse av att någon stjäl min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Tack för svaret, men hur skyddar jag mig i händelse av att någon stjäl min dator?

Hur menar du? Disken är krypterad, ingen kommer åt dina filer.. Sparade lösenord och vad de nu kan vara du har på lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hur menar du? Disken är krypterad, ingen kommer åt dina filer.. Sparade lösenord och vad de nu kan vara du har på lager

jag tror har menar hur han skyddar sig ifrån att hårdvara blir stulen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Tack för svaret, men hur skyddar jag mig i händelse av att någon stjäl min dator?

Du menar för att eventuellt kunna få tillbaka den efter stöld?

Inte mycket. Om det är en väldigt värdefull dator, kan ju en bra stöldförsäkring fungera. Det kan ju täcka en del av kostnaden för en ny.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Relik 📜

Bitlocker "låses upp" när datorn startar. Säkerheten ligger i att du har lösenord på ditt Windows-konto, så det är skyddat den vägen. Tar någon ur disken för att komma åt dina filer kickar Bitlocker. Väldigt kortfattat.

Kör du Windows utan lösenord/med automatiskt inlogg blir Bitlocker som du säger rätt meningslöst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bitlocker "låses upp" när datorn startar. Säkerheten ligger i att du har lösenord på ditt Windows-konto, så det är skyddat den vägen. Tar någon ur disken för att komma åt dina filer kickar Bitlocker. Väldigt kortfattat.

Kör du Windows utan lösenord/med automatiskt inlogg blir Bitlocker som du säger rätt meningslöst.

Det går att sätta/kräva lösen för att boota från bitlocker-disk. Tror det dock kräver win *pro* och att man använder group policies.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mille74:

Det går att sätta/kräva lösen för att boota från bitlocker-disk. Tror det dock kräver win *pro* och att man använder group policies.

Jo, går även att använda bland annat ett USB-minne som nyckel!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hur menar du? Disken är krypterad, ingen kommer åt dina filer.. Sparade lösenord och vad de nu kan vara du har på lager

Jag menar eftersom bitlocker inte ställer in något lösenord så räcker det ju med att starta datorn för att komma åt alla filer. Jag trodde att efter man aktiverat bitlocker så skulle man behöva ett lösenord varje gång man startar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bitlocker "låses upp" när datorn startar. Säkerheten ligger i att du har lösenord på ditt Windows-konto, så det är skyddat den vägen. Tar någon ur disken för att komma åt dina filer kickar Bitlocker. Väldigt kortfattat.

Kör du Windows utan lösenord/med automatiskt inlogg blir Bitlocker som du säger rätt meningslöst.

Ahh, så det är windowslösenordet som gäller eller är det bättre med ett bios lösenord? Kan man lita på windows nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Jag menar eftersom bitlocker inte ställer in något lösenord så räcker det ju med att starta datorn för att komma åt alla filer. Jag trodde att efter man aktiverat bitlocker så skulle man behöva ett lösenord varje gång man startar datorn.

Det är nog en inställning. På de datorer jag har Bitlocker aktiverat måste man slå in en pinkod innan man ens kommer till BIOS.

Permalänk
Rekordmedlem

Är nitlocker aktiverat och man har lösenord så behövs lösenordet för att komma in , har man bara lösenord är datan på disken oskyddad och man kan komma åt att läsa den även om win i sig inte funkar, det går äcen att återstäälla lösenordet ganska enkelt.
Om man ska ha maximal säkerhet så använder man en TPMmodul och kryptering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det gäller att skilja på lösenord och lösenord...

Det jag gissar att du (@DaXia) är ute efter är pre boot authentication. Det har inget med din windowsinloggning att göra.

Länk till gammal guide men som vid en snabb kik fortfarande ser korrekt ut: https://www.howtogeek.com/262720/how-to-enable-a-pre-boot-bit...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB