Permalänk
Medlem

Razer Viper Ultimate konstiga klick

Hejsan gott folk,

Tänkte höra med er om en mus som jag beställde. Om någon annan haft samma upplevelse som jag haft.

Jag som många andra fick mina ögon på Viper Ultimate eftersom min G Pro gick sönder. Jag ville ha en lätt mus som även var trådlös och då blir urvalet genast mycket mindre om man inte vill ha en stor robotdammsugare till mus.
Hur som så beställde jag Vipern från komplett och inväntade den, trots att jag sett en del recensioner som berättat om en hel del problem med klicken på deras vänster- och högerklick. Men då jag hade en del problem med högerklicken på min G Pro så tänkte jag att "blixten inte slår ner på samma ställe två gånger!".

Initialt så kändes den ganska bra, lite låg/liten för mina händer men gick att spela med. Däremot efter typ några timmars användande så kände jag däremot om jag inte hade fingrarna på exakt rätt ställe så uppstod en knarrande känsla och ljud. Väldigt så där, plast-mot-plast-knarrningar, men bara på vänster sida, högersidan kändes som en dröm, strax därefter uppstod en svampig känsla då man tryckte ner vänsterknappen. Tänkte att det kanske gick till sig med tiden men det gjorde det inte så efter två veckor sket jag i det och skickade tillbaka den. Tydligen så var det ännu mer vanligt förekommande än jag först anade och jättemånga har problemet.

Är det någon annan som beställt en och upplevt samma resultat eller liknande?
Hade gärna fortsatt med musen ifall den inte haft de där jävla felen som uppstod... Tips på någon annan?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Keeper of the Bamse

En kompis lämnade precis in sin Viper för tredje gången. Han valde att få pengarna tillbaka istället.
Tydligen rätt vanligt med svampiga knappar på vipern.

Första musen han köpte var en fyndvara, den lämnade han in och fick en helt ny. Den nya höll i nån vecka innan den blev svampig. In på garantiärende igen, men jag vet inte om han fick ny eller om den lagades.

Sen gick han in och fick tillgodokvitto istället.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta problemet går att lösa med en Softpick från apoteket (en typ av tandpetare) och fett. Doppa tippen av softpicken i fettet och sen måste man smörja in plastpiggarna som sitter under musknappen. Själva ingreppet tar under 2 minuter och knapparna slutar knarra och "fastna", men det är trixigt och kräver tålamod.

Har gjort en guide på reddit om detta. https://www.reddit.com/r/razer/comments/g7bnvr/razer_viper_ul...

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

En kompis lämnade precis in sin Viper för tredje gången. Han valde att få pengarna tillbaka istället.
Tydligen rätt vanligt med svampiga knappar på vipern.

Första musen han köpte var en fyndvara, den lämnade han in och fick en helt ny. Den nya höll i nån vecka innan den blev svampig. In på garantiärende igen, men jag vet inte om han fick ny eller om den lagades.

Sen gick han in och fick tillgodokvitto istället.

Den jag köpte var inte ens en fyndvara den heller men den höll ändå inte måttet så att säga... Det verkar vara hit or miss i många fall.

Skrivet av Pontooz:

Detta problemet går att lösa med en Softpick från apoteket (en typ av tandpetare) och fett. Doppa tippen av softpicken i fettet och sen måste man smörja in plastpiggarna som sitter under musknappen. Själva ingreppet tar under 2 minuter och knapparna slutar knarra och "fastna", men det är trixigt och kräver tålamod.

Har gjort en guide på reddit om detta. https://www.reddit.com/r/razer/comments/g7bnvr/razer_viper_ul...

Jo, jag kollade in den faktiskt men det var tyvärr efter jag redan packat ihop den och gjort i ordning för retur. Dessutom tycker jag det är tråkigt att man ska behöva göra det på en mus för nästan tvåtusen kronor, oavsett om ingreppet kanske är litet och någorlunda lätt men...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Den jag köpte var inte ens en fyndvara den heller men den höll ändå inte måttet så att säga... Det verkar vara hit or miss i många fall.

Jo, jag kollade in den faktiskt men det var tyvärr efter jag redan packat ihop den och gjort i ordning för retur. Dessutom tycker jag det är tråkigt att man ska behöva göra det på en mus för nästan tvåtusen kronor, oavsett om ingreppet kanske är litet och någorlunda lätt men...

Håller med om att kvalitén på Razers produkter är totalt kass. Det är bottenkvalitet samtidigt synd att en sån här produkt blir topprankad av ALLA reviewers med dessa brister. Efter ingreppet att smörja pinnarna är det trots allt den överlägset bäst presterande musen som jag ägt.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick min Viper Ultimate innan den lanserades i Sverige. Inget som jag märkt av. Men båda knappar är lite "glappa" men absolut inget som känns mer än normalt.. tror jag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Håller med om att kvalitén på Razers produkter är totalt kass. Det är bottenkvalitet samtidigt synd att en sån här produkt blir topprankad av ALLA reviewers med dessa brister. Efter ingreppet att smörja pinnarna är det trots allt den överlägset bäst presterande musen som jag ägt.

Exakt, för det var ju p.g.a deras åsikter som jag faktiskt beställde den och det känns ju lite surt nu... Beställde en MM711 under tiden, får se om de kanske släpper en ny version eller en annan modell som kanske håller måttet bättre. Hade gärna fortsatt med trådlöst men ingen som riktigt tilltalar mig haha. Synd att jag vart medveten om ingreppet efter jag packat ihop den och allt men, what can you do!

Skrivet av ronz:

Jag fick min Viper Ultimate innan den lanserades i Sverige. Inget som jag märkt av. Men båda knappar är lite "glappa" men absolut inget som känns mer än normalt.. tror jag.

Kanske någon skillnad i några av "batcharna" eller någon tidig revision eller så, har ingen aning men mina problem var väääldigt tydliga. För mig var det ibland som att man försökte vrida upp en kork på en vinflaska, exakt den typen av knarr!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag fick min Viper Ultimate innan den lanserades i Sverige. Inget som jag märkt av. Men båda knappar är lite "glappa" men absolut inget som känns mer än normalt.. tror jag.

Skrivet av Muddyvaines:

Exakt, för det var ju p.g.a deras åsikter som jag faktiskt beställde den och det känns ju lite surt nu... Beställde en MM711 under tiden, får se om de kanske släpper en ny version eller en annan modell som kanske håller måttet bättre. Hade gärna fortsatt med trådlöst men ingen som riktigt tilltalar mig haha. Synd att jag vart medveten om ingreppet efter jag packat ihop den och allt men, what can you do!

Kanske någon skillnad i några av "batcharna" eller någon tidig revision eller så, har ingen aning men mina problem var väääldigt tydliga. För mig var det ibland som att man försökte vrida upp en kork på en vinflaska, exakt den typen av knarr!

Exakt. Dessutom kunde knappen fastna helt random både i upp eller nedtryck. Att inte kunna kontrollera sin egna mus är väl lite hardcore, även om man gillar utmaningar.
Min högra knapp är märkbart glapp, vänster inte så mycket. Ändå uppstod problemet på båda mina knappar.

Jag tycker du ska ge musen en chans om du gillade greppet. Den har presterat riktigt bra i min ägo.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Samma med min, oanvändbar.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ultimate utan den trådade, gick ifrån att ha använt ett par olika logitech möss till denna. Sämsta knapparna jag har använt på många år, inte ens i närheten av logitech (samtliga logitech möss jag använt). Klickar man typ exakt i mitten av musknapparna så har den ett OK klick, men lite åt sidan så knarrar den som att den skulle vara trasig

Permalänk
Medlem

OK nu börjar min bli svampig i vänstra knappen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken