Stänga av hårddiskar

Permalänk
Medlem

Stänga av hårddiskar

Jag vill att hårddiskarna skall stängas av när de inte är aktiva.
Jag har redan ändrat energiinställningarna och de står på "stäng av efter 5 min" under hårddiskfliken.

Någon som har några tips? Jag har byggt ett väldigt tyst system och stör mig nu på hårddiskarnas ljud och behöver dem inte aktiva så ofta då jag har 2 ssd diskar i burken. Men jag har en plex-server så vill kunna komma åt dem när jag inte är hemma.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Kolla om diskarna har stöd för att spinna ned, då slutar de snurra helt när de inte används tror jag.

Permalänk
Medlem

Dock är det inge bra för diskars hållbarhet om de startas och stoppas hela tiden - skall man starta en disk så skall de gå i 3 dygn, skall de stoppas så skall de vara avstängda i 3 dygn innan start igen typ då det är start/stopp (och dess temperaturväxlingar) som kan minska en snurrdisk livslängd från 8-10 år om det körs 24/7 till kanske 2-3 år om det är flera gånger per dag... (dock väldigt stor spridning mellan exemplaren) en desktopdisk räknas att startas och köras i 8 timmar i sträck per dygn och 5 dagar i veckan och då räknar man inte med mer än 2-3 år, medans en server/NAS-disk som är på konstant kanske har max 200-400 spindelstarter under hela sin livslängd >= 5 år.

Om man kör linux så finns det med hdparm att sätta tiderna när spindeln skall stängas av, men disken startar dock igen om OS tycker att den behöver skriva något på disken och skriver den mer ofta (fyller på loggfiler etc.) än intervallet och filsystemsynkning så kommer diskarna att snurra hela tiden eller starta igen kort strax efter när den stängdes av, och då kan plötsligt få flera hundra starter per dygn, så det kan vara mer att krana i OS och tex. allt i loggar sådan skrivs mot en SSD. dvs systemdisken är SSD medans lagringsdiskarna är snurrdisk

Permalänk
Medlem

@xxargs: Har du nån källa på tre dygn och att det ska vara just start/stopp som förstör diskar? (Utöver WD Greens överdrivna variant) Det är väl bara hålla lite lagom varmt o gött i chassit om diskens drift skulle ge såna temperaturvariationer?

Permalänk
Medlem

@thu: Var det inte viloläge för själva läsarmarna som var överdrivna på WD Green modellerna? Alltså att armen kunde gå i viloläge flera gånger per sekund eller något sånt där helgalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Dock är det inge bra för diskars hållbarhet om de startas och stoppas hela tiden - skall man starta en disk så skall de gå i 3 dygn, skall de stoppas så skall de vara avstängda i 3 dygn innan start igen typ då det är start/stopp (och dess temperaturväxlingar) som kan minska en snurrdisk livslängd från 8-10 år om det körs 24/7 till kanske 2-3 år om det är flera gånger per dag... (dock väldigt stor spridning mellan exemplaren) en desktopdisk räknas att startas och köras i 8 timmar i sträck per dygn och 5 dagar i veckan och då räknar man inte med mer än 2-3 år, medans en server/NAS-disk som är på konstant kanske har max 200-400 spindelstarter under hela sin livslängd >= 5 år.

Om man kör linux så finns det med hdparm att sätta tiderna när spindeln skall stängas av, men disken startar dock igen om OS tycker att den behöver skriva något på disken och skriver den mer ofta (fyller på loggfiler etc.) än intervallet och filsystemsynkning så kommer diskarna att snurra hela tiden eller starta igen kort strax efter när den stängdes av, och då kan plötsligt få flera hundra starter per dygn, så det kan vara mer att krana i OS och tex. allt i loggar sådan skrivs mot en SSD. dvs systemdisken är SSD medans lagringsdiskarna är snurrdisk

Någon källa på det?
då borde nog mina diskar ha rasat otroligt ofta, men har faktiskt inte en enda diskrask genom min tid med burkar.
utom den externa ja tappade i golvet

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Dock är det inge bra för diskars hållbarhet om de startas och stoppas hela tiden - skall man starta en disk så skall de gå i 3 dygn, skall de stoppas så skall de vara avstängda i 3 dygn innan start igen typ då det är start/stopp (och dess temperaturväxlingar) som kan minska en snurrdisk livslängd från 8-10 år om det körs 24/7 till kanske 2-3 år om det är flera gånger per dag... (dock väldigt stor spridning mellan exemplaren) en desktopdisk räknas att startas och köras i 8 timmar i sträck per dygn och 5 dagar i veckan och då räknar man inte med mer än 2-3 år, medans en server/NAS-disk som är på konstant kanske har max 200-400 spindelstarter under hela sin livslängd >= 5 år.

Om man kör linux så finns det med hdparm att sätta tiderna när spindeln skall stängas av, men disken startar dock igen om OS tycker att den behöver skriva något på disken och skriver den mer ofta (fyller på loggfiler etc.) än intervallet och filsystemsynkning så kommer diskarna att snurra hela tiden eller starta igen kort strax efter när den stängdes av, och då kan plötsligt få flera hundra starter per dygn, så det kan vara mer att krana i OS och tex. allt i loggar sådan skrivs mot en SSD. dvs systemdisken är SSD medans lagringsdiskarna är snurrdisk

Skulle säga det är rätt stor spridning på det. Hade en disk som lät illa i min brandvägg/router. Så satte den att varva ned efter en minut, tänkte mer att pajar den så får jag en anledning att byta ut den. Varvade kanske upp en 50 gånger per dygn, dvs varje gång nån försökte logga in på routern utifrån. Körde den så länge jag hade ADSL, kanske 8-10 år utan att den gick sönder.

Har du en NAS disk så inte säkert det går att varva ned den, min 3TB WD-red gick inte varva ned.

Permalänk
Medlem

Alla som håller på med elektronik vet att stora temperaturväxlingar förkortar drifttiden - det är för att det mekanisk sliter och drar i lödningar, bondtrådar inkapslingar etc. för att material och substrat utvidgar och krymper med temperaturen, det utmattas och till sist får man någon lodspricka eller att det släpper i svetsen på en bondtråd inne i en kapsling - Dessutom är det rätt stor strömrusning var gång en spindelmotor skall startas och det ger temporär höjning i tex. motorstyrkretsar - ni som har haft maxtordiskar vid tiden 250 GB storlek var stor disk vet vad jag menar, i alla fall det här med motordrivkretsen och utsläppt rök......

Man kan inte säga att just din disk gör det ena eller andra utan man tittar på stora populationer av enheter och det är ganska utmärkande i industrin att datorer även med desktopdiskar kan lätt hålla över 70000 timmar när de kör 24/7 (vi pratar om dom här bortglömda datorerna som ingen lägre vet existerar - men blir ett jävla liv när de sedan behaga gå sönder med produktionsstopp och stora kostnader många, många gånger datorns kostnad) medans saker som dagligen stängs av/på håller inte alls lika länge.

Servrar brukar ha en 5-års tidbudget just för att de skall ha bytts ut innan första felet visas som påverkar produktionen...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Så, ingen källa till påståendet om tre dygn?

Permalänk
Medlem

Jag har laddat med Hddscsn nu, där kan jag iaf "spinna ner" dem så att de inte låter, men jag vill ju inte att de skall kracha i förtid.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

suck - 3 dagar var bara ett exempel på att chansen är att det klarar sig längre med större tid mellan av eller påslag.

se det som att en disk kanske bara har 2000 av och påslag på sig under sin livstid innan sannolikheten för problem ökar.

Somliga serverdiskar starter man har max 300 starter under dess livslängd - särskilt diskarna som landade med huvudena vid centernavet på spindeln som tex seagatse enterprise 15krpm-diskar i dom mindre storlekarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

suck - 3 dagar var bara ett exempel på att chansen är att det klarar sig längre med större tid mellan av eller påslag.

se det som att en disk kanske bara har 2000 av och påslag på sig under sin livstid innan sannolikheten för problem ökar.

Somliga serverdiskar starter man har max 300 starter under dess livslängd - särskilt diskarna som landade med huvudena vid centernavet på spindeln som tex seagatse enterprise 15krpm-diskar i dom mindre storlekarna

Mina Seagate SAS diskar i servern är specificerade till 10000 starter och 300000 huvudladdningar.
Så vill man vara på den säkra sidan ska man iallafall inte överskrida det.

smartctl -a /dev/sda smartctl 6.5 2016-05-07 r4318 [x86_64-linux-4.10.13] (local build) Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Vendor: SEAGATE Product: ST6000NM0095 Revision: E004 Compliance: SPC-4 User Capacity: 6,001,175,126,016 bytes [6.00 TB] Logical block size: 512 bytes Physical block size: 4096 bytes LU is fully provisioned Rotation Rate: 7200 rpm Form Factor: 3.5 inches Logical Unit id: 0x5000c500b70a01a3 Serial number: ZAD1ZYJ00000C802A5RQ Device type: disk Transport protocol: SAS (SPL-3) Local Time is: Fri Jul 31 20:30:12 2020 CEST SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled Temperature Warning: Enabled === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART Health Status: OK Current Drive Temperature: 42 C Drive Trip Temperature: 60 C Manufactured in week 34 of year 2019 Specified cycle count over device lifetime: 10000 Accumulated start-stop cycles: 64 Specified load-unload count over device lifetime: 300000 Accumulated load-unload cycles: 314 Elements in grown defect list: 0 Vendor (Seagate) cache information Blocks sent to initiator = 2045220728 Blocks received from initiator = 1788596808 Blocks read from cache and sent to initiator = 2492939103 Number of read and write commands whose size <= segment size = 55154462 Number of read and write commands whose size > segment size = 2111849 Vendor (Seagate/Hitachi) factory information number of hours powered up = 6090.67 number of minutes until next internal SMART test = 14 Error counter log: Errors Corrected by Total Correction Gigabytes Total ECC rereads/ errors algorithm processed uncorrected fast | delayed rewrites corrected invocations [10^9 bytes] errors read: 475478248 0 0 475478248 0 36225.250 0 write: 0 0 0 0 0 18588.980 0 verify: 4305972 0 0 4305972 0 6.275 0 Non-medium error count: 12 [GLTSD (Global Logging Target Save Disable) set. Enable Save with '-S on'] SMART Self-test log Num Test Status segment LifeTime LBA_first_err [SK ASC ASQ] Description number (hours) # 1 Background long Completed - 56 - [- - -] # 2 Background long Aborted (by user command) - 9 - [- - -] Long (extended) Self Test duration: 38632 seconds [643.9 minutes]

Dold text
Permalänk
Medlem

Tyvärr gav inte 10 Krpm 300GB HP SAS-disken så mycket info (den är på separat HBA i IT-mode controller pga. att den håller på att rasa efter typ 10 års drift - bakom P400-kontrollern kan man inte se sådana detaljer utan att köras egna program) - men dessa är av disktyp utan landningbrygga och landar direkt på skivan vid stopp och därför inte tål speciellt många starter (har tagit isär en sådan liknande tidigare)

smartctl -a /dev/sdg Device does not support Self Test loggingsmartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.4.0-42-generic] (local build) Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Vendor: HP Product: EG0300FARTT Revision: HPD5 Compliance: SPC-3 User Capacity: 300,000,000,000 bytes [300 GB] Logical block size: 512 bytes Rotation Rate: 10025 rpm Form Factor: 2.5 inches Logical Unit id: 0x500000e113726ae0 Serial number: D001P9C081CA0951 Device type: disk Transport protocol: SAS (SPL-3) Local Time is: Sat Aug 1 11:41:41 2020 UTC SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled Temperature Warning: Enabled === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART Health Status: OK Current Drive Temperature: 0 C Drive Trip Temperature: 0 C Elements in grown defect list: 1425 Error Counter logging not supported

Dold text

Sådana här diskar har en bitfelssannolikhet BER 1*10^-16 - dvs sannolikheten för en ej korrigerbar felaktig läst sektor är ca 1/100-dels i takt mot tex. en WD-RED eller en Toshiba N300 med bara BER 1*10^-14 i bitfelssannolikhet efter rättning. - observera att det är maxvärden som sämst för diskarna - i regel är det bättre ändå

- dock hittar ni på posten 0xBB (187 dec) i SMART värde högre än '0' så har detta ändock hänt vilket inte alltid innebär att man fått trasig fil och i en RAID med redundanta diskar så är det precis sådant redundansen är till för att rätta när det händer - för det händer, förr eller senare!!. Det är också skillnaden mellan en desktopdisk som försöker till varje pris rädda den oläsbara sektorn och kan vara borta lång över halvminuten ej responsivt över SATA-bussen med ideliga omläsningar medans en NAS och serverdisk-disk överger läs försöken inom max 7 sekunder så att RAID rättar den oläsbara sektorn istället med en skrivning med data framräknad av pariteten då efter 8 sekunder så aborteras hela disken från RAID. detta är något att tänka på för er som skapar stora JBOD eller RAID0-strukturer - med NAS-diskar model WD-RED eller Toshiba N300 med BER 1*10^-14 så kan det bli 1 läsfel och förlorad sektor per 11 TB läst utan att det kan anses att diskarna är sönder!!

1*10^-14 ger ungefär att ett fel kan inträffa per 11 TB läst medans med 1*10^-16 kan man läsa 1100 TB innan det inträffar läsfel i genomsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

suck - 3 dagar var bara ett exempel på att chansen är att det klarar sig längre med större tid mellan av eller påslag.

Jag ställer mig bara frågande till att det presenteras som om det vore nåt vedertaget som skall följas, speciellt om det nu inte har nån mer basis än att vara ett exempel.

Permalänk
Medlem

@thu: baksidan med forum. Han tyckte det var uppenbart medan den som läser inte tyckte det.
Kunde definitivt ha gjorts bättre. Vad han menar är att att ska man stänga av eller sätta på en hårddisk, se till att ha en anledning. Ingen mening att hålla på med en massa hattande. En mekanisk disk blir kanske 40-45 grader varm i i vanliga fall, de kyls ned på några minuter.

Permalänk
Medlem

Jag var uppenbarligen oförsiktig med 'skall' och 'bör' - lätt att missa sådan vid lite större inlägg, brukar undvika ordet 'skall', just för att en del tar det så bokstavligt och ärligt sagt så såg jag inte att jag skrivit på det sättet förrän nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tyvärr gav inte 10 Krpm 300GB HP SAS-disken så mycket info (den är på separat HBA i IT-mode controller pga. att den håller på att rasa efter typ 10 års drift - bakom P400-kontrollern kan man inte se sådana detaljer utan att köras egna program) - men dessa är av disktyp utan landningbrygga och landar direkt på skivan vid stopp och därför inte tål speciellt många starter (har tagit isär en sådan liknande tidigare)

smartctl -a /dev/sdg Device does not support Self Test loggingsmartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.4.0-42-generic] (local build) Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Vendor: HP Product: EG0300FARTT Revision: HPD5 Compliance: SPC-3 User Capacity: 300,000,000,000 bytes [300 GB] Logical block size: 512 bytes Rotation Rate: 10025 rpm Form Factor: 2.5 inches Logical Unit id: 0x500000e113726ae0 Serial number: D001P9C081CA0951 Device type: disk Transport protocol: SAS (SPL-3) Local Time is: Sat Aug 1 11:41:41 2020 UTC SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled Temperature Warning: Enabled === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART Health Status: OK Current Drive Temperature: 0 C Drive Trip Temperature: 0 C Elements in grown defect list: 1425 Error Counter logging not supported

Dold text

Sådana här diskar har en bitfelssannolikhet BER 1*10^-16 - dvs sannolikheten för en ej korrigerbar felaktig läst sektor är ca 1/100-dels i takt mot tex. en WD-RED eller en Toshiba N300 med bara BER 1*10^-14 i bitfelssannolikhet efter rättning. - observera att det är maxvärden som sämst för diskarna - i regel är det bättre ändå

- dock hittar ni på posten 0xBB (187 dec) i SMART värde högre än '0' så har detta ändock hänt vilket inte alltid innebär att man fått trasig fil och i en RAID med redundanta diskar så är det precis sådant redundansen är till för att rätta när det händer - för det händer, förr eller senare!!. Det är också skillnaden mellan en desktopdisk som försöker till varje pris rädda den oläsbara sektorn och kan vara borta lång över halvminuten ej responsivt över SATA-bussen med ideliga omläsningar medans en NAS och serverdisk-disk överger läs försöken inom max 7 sekunder så att RAID rättar den oläsbara sektorn istället med en skrivning med data framräknad av pariteten då efter 8 sekunder så aborteras hela disken från RAID. detta är något att tänka på för er som skapar stora JBOD eller RAID0-strukturer - med NAS-diskar model WD-RED eller Toshiba N300 med BER 1*10^-14 så kan det bli 1 läsfel och förlorad sektor per 11 TB läst utan att det kan anses att diskarna är sönder!!

1*10^-14 ger ungefär att ett fel kan inträffa per 11 TB läst medans med 1*10^-16 kan man läsa 1100 TB innan det inträffar läsfel i genomsnitt.

Kollade på min "nya" routers disk. (Så ny är den ju inte längre dock )
Kom på att jag lät nervavningen efter 1 minut vara kvar, det minskade skräpet l loggfilen då många port-scan program ger upp om de inte får svar direkt. (Tar ju en stund varva upp disken!)
Hittade en spec på disken som säger att 40 000 start/stop ska den klara... har passerat det:

=== START OF INFORMATION SECTION === Device Model: FUJITSU MPD3173AT Serial Number: 01012805 Firmware Version: DD-03-47 Device is: In smartctl database [for details use: -P show] ATA Version is: 4 ATA Standard is: Exact ATA specification draft version not indicated Local Time is: Wed Aug 5 08:52:49 2020 CEST SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED See vendor-specific Attribute list for marginal Attributes. General SMART Values: Off-line data collection status: (0x02) Offline data collection activity was completed without error. Auto Off-line Data Collection: Disabled. Total time to complete off-line data collection: (5760) seconds. Offline data collection capabilities: (0x03) SMART execute Offline immediate. Automatic timer ON/OFF support. Suspend Offline collection upon new command. No Offline surface scan supported. No Self-test supported. No Conveyance Self-test supported. No Selective Self-test supported. SMART capabilities: (0x0002) Does not save SMART data before entering power-saving mode. Supports SMART auto save timer. Error logging capability: (0x00) Error logging NOT supported. No General Purpose Logging support. SMART Attributes Data Structure revision number: 5 Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:

Dold text

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x000b 100 100 032 Pre-fail Always - 91077 2 Throughput_Performance 0x0005 066 066 020 Pre-fail Offline - 272 3 Spin_Up_Time 0x0007 083 076 025 Pre-fail Always - 5 4 Start_Stop_Count 0x0012 010 010 016 Old_age Always FAILING_NOW 53957 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 024 Pre-fail Always - 0 7 Seek_Error_Rate 0x000b 100 100 020 Pre-fail Always - 3095 8 Seek_Time_Performance 0x0005 085 085 019 Pre-fail Offline - 24 9 Power_On_Seconds 0x0012 001 001 020 Old_age Always FAILING_NOW 67137h+33m+12s 10 Spin_Retry_Count 0x0013 100 100 020 Pre-fail Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 090 090 020 Old_age Always - 1606 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x000a 200 200 000 Old_age Always - 0 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x000b 100 085 020 Pre-fail Always - 817 Warning: device does not support Error Logging Warning: device does not support Self Test Logging