Hur kan man få Google Maps att ignorera min plats i sökningar?

Permalänk
Medlem

Hur kan man få Google Maps att ignorera min plats i sökningar?

Jag stötte på ett irriterande problem nyss. Jag ville söka efter alla Ingo-tankstationer i hela Sverige, men fick bara träffar i och nära Göteborg, där jag befinner mig. Hur mycket jag än zoomade ut blev det bara träffar där. Trodde först att det bara fanns lokalt, men sen råkade jag se att de har över 400 i hela landet, och jag såg ju bara nåt dussin. Därför sökte jag på "ingo gävle" och fick sökträffar där. Men när jag enbart söker på "ingo" blir det bara träffar här runt mig.

Detta sker på min dator, och jag har ingen platsdata tillgängliggjord till Google i den webbläsaren (inte nån annan heller, iofs) eller på det inloggade Google-kontot. Samma sak händer i Chrome, som jag i princip aldrig använder, och inte är inloggad på i nåt konto alls. (Jag har det bara på datorn för att hantera enstaka dåligt kodade sidor som inte följer standarder utan tror att Chrome är standard.) I inställningarna i Google Maps finns inte heller några ifyllda värden för "Home" och "Work", så det kommer inte därifrån.

Förmodligen plockar Google platsinformationen från IP-adressen, som jag inte kan styra över (även om jag skulle använda en VPN skulle jag bara få den platsens sökresultat i stället, antar jag...) och utan att det verkar finnas ett sätt att komma runt det. Jag kan klicka i en ruta "Update results when map moves", men den gör inte det man tror, utan visar enbart sökresultat utanför mitt närområde när min (antagna) plats är helt utanför kartområdet. Så fort platsen är utanför visas de sökresultat som är mitt i kartbilden, men inte om man zoomar ut långt. Och så fort jag flyttar en gnutta så min plats kommer med igen, så försvinner alla andra sökresultat och ersätts av samma gamla här i närområdet.

Det är väldigt lömskt, för man får ingen information om att enbart närområdets sökträffar är med, så får en felaktig bild av att det resultat som visas är det kompletta, fullständiga. Det gäller inte bara just Ingo, utan jag testade andra saker som Circle K, ICA, Coop. Hela tiden samma, begränsade urval. Dessutom gör det att det är väldigt svårt att kolla upp saker långt bort innan man kommer dit, särskilt om man inte blir uppmärksammad på att sökresultatet enbart visar närområdet.

Finns det ett sätt att slippa denna idiotiska begränsning? Begränsningen har inte funnits särskilt länge, för jag har gjort landsomfattande sökningar efter saker för ett par år sen, och då funkade det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt att man vill både vara smart (mer relevanta svar på dina sökningar) och begränsa mängden data som ska hämtas.

Men! Jag brukar oftast kasta på <sak> <land> om jag vill få med alla svar i ett land.
Så exempel skulle kunna vara alla tesla supercharger-stationer i sverige: "tesla supercharger sweden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Kan ju vara så enkelt att man vill både vara smart (mer relevanta svar på dina sökningar) och begränsa mängden data som ska hämtas.

Ja, Google tycker säkert det är skitsmart, men de är ju rätt korkade. Att inte få kompletta resultat OCH inte ens göras medveten om att man har fått inkompletta resultat är helt katastrofalt!

Skrivet av asabla:

Men! Jag brukar oftast kasta på <sak> <land> om jag vill få med alla svar i ett land.
Så exempel skulle kunna vara alla tesla supercharger-stationer i sverige: "tesla supercharger sweden"

Ok, jag testade, men det hjälpte inte. Jag fick med fler saker, men i stället för träffar inom 2-3 mil fick jag nu träffar inom ca 30 mil. Fortfarande inte alla, och när jag flyttar kartan minsta lilla, så ändras sökträffarna inom området. En mitt i området kan försvinna bara jag flyttar kartan några procent i sidled, medan de i kanten är kvar...

Google Maps har ju blivit helt oanvändbart för att söka efter saker i och med detta!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så här idiotiskt ser det ut!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

För mig funkar det att markera "Uppdatera när kartan flyttas". Men jag behöver zooma in lite för att den ska uppdatera.