GTA Online (Tid är pengar)

Permalänk
Medlem

GTA Online (Tid är pengar)

Hej!
Brorsan fick tillslut över mig till GTA Online efter att jag i flera år tragglat runt i Offline och provocerat poliser. Man tröttnar tydligen tillslut! Jag har nu spenderat några veckor, läst på, lyssnat på tips och försökt att få en så bra grund som möjligt - för att klara av att handskas med klimatet som GTA Online har. Jag har på några veckor lyckats ganska bra tycker jag själv, Rank 65, Bunker, kontor, Casino Penthouse och två bilar med olika egenskaper. Men pengar är något jag börjar tröttna på att skrapa ihop, det tar ganska duktigt med tid från vardagen att sitta och grinda dessa småpengar som det ändå är vi pratar om i mitt fall som ny i Online.

Därför har jag helt enkelt börjat kika på genvägar - Shark Cards
Jag är väl medveten om att detta är genialt från Rockstar och en stor inkomstkälla för deras del, därför tar det emot att bidra till detta elände. Jag skulle dock aldrig få för mig att betala fullpris, däremot finns reor då och då på andra alternativa sidor så som Kinguin, där man kanske betalar 300:- för 8.000.000.

Jag undrar dock vad communityn anser om detta?
Är detta fula och lata genvägar som bara ger tillfälle att som det känns - "gå före i kön", eller är det helt normalt att köpa pengar i spel som sedan spenderas på ex. dyra fordon för att snabbare kunna grinda och tackla sin fiende?

Permalänk
Medlem

Gör Diamond Casino Heist istället. Går att göra på 2 personer i nästan alla fall (med undantag för just diamanter).

När man väl är van vid vilka preps man behöver göra eller inte så blir det en barnlek. Mellan 2,5-3,6 miljoner per run. Beroende på loot.
Köp inte Shark Cards. Inte värt det då de riktigt viktiga sakerna i spelet är inte dyrt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Gör Diamond Casino Heist istället. Går att göra på 2 personer i nästan alla fall (med undantag för just diamanter).

När man väl är van vid vilka preps man behöver göra eller inte så blir det en barnlek. Mellan 2,5-3,6 miljoner per run. Beroende på loot.
Köp inte Shark Cards. Inte värt det då de riktigt viktiga sakerna i spelet är inte dyrt ändå.

Tack för tipset Det ska jag absolut göra, men då måste jag ju äga en Arcade o grejer? Som kostar massor!

Permalänk
Medlem

Jag la ner med GTA bara för att det var för drygt att grinda! Håll dig borta att köpa sharkcards för det gör bara Rockstar mera rika och giriga!
Har själv enbart betalat för spelet!:)

Permalänk
Medlem

Från att ha lirat alla GTA flitigt, från första versionen fram till och med GTA4, så hoppade jag aldrig på tåget med GTAV. Från början var det på grund av tidsbrist, men sedan när jag väl fick tid så hade spelet förändrats och allting handlade om online-delen. Jag är lite OCD-mässig med mina achievements som tenderar att tvinga in mig i onlinemoduler jag inte är ett dugg intresserad av.

Så just specifikt för det här spelet kan jag inte uttala mig. Generellt betalar jag aldrig för in-game valuta. Men med åren har jag fått en helt annan förståelse för att andra gör det. När det började komma P2W-mekanismer och "freemium" på 00-talet ville jag kräkas på det. Min åsikt var att det förstörde spelet för alla andra om någon stekare som var kass på spelet kunde köpa sig förbi konkurrensen.

Men ju äldre man blir, ju mindre tid och (i de flesta fall) ju mer pengar får man tillgång till. Jag har aktivt försökt att sluta spela spel som kräver så pass mycket tid att jag i princip skulle behöva bli arbetslös och singel för att överhuvudtaget kunna konkurrera på en rimligt hög nivå. Men ibland spelar man något där metan förändras med uppdateringar eller annat jox som gör att man ändå hamnar i sådana spelsituationer. Jag kan förstå om andra hade valt att köpa sig tid - för det är ju precis vad man gör egentligen. Men för egen del slutar jag hellre och plockar upp ett annat spel istället.

I långa loppet har jag aldrig blivit nöjd när jag prövat att köpa mig fördelar i spel. Mestadels har det handlat om browserspel, som city builders och klan-spel. I slutändan tröttnar man ändå och då är pengarna förverkade, känns det som. Jag upplever inte att pengarna är förverkade på samma sätt om jag har köpt ett riktigt bra SP-spel som gav mig 20+ timmars nöje.

Vet inte om du blev klokare av mitt inlägg, men summa summarum kan jag förstå varför andra betalar för att få fördelar i spel även om jag personligen hellre betalar till mig själv.

Permalänk
Medlem

Diskussionen om att köpa ingame-valutor utgår alldeles för ofta från ett väldigt smalt gamer-perspektiv, där man har snudd på obegränsat med fritid och där grinding blivit motsvarande någon slags trosbekännelse.

Verkligheten är inte riktigt likadan i vuxenlivet när man har andra saker som konkurrerar med den lilla fritid som går att lägga på dataspelande, vilket väldigt ofta glöms bort. Nu har jag inte köpt mer än två (ett när jag köpte spelet + ett när jag körde solo och inte orkade grinda ihop ytterligare 2M till en grej) Shark Cards i GTA eftersom jag varit med ett större gäng kompisar och spelat vilket kortat ner tiden som krävts för att tjäna pengar genom t.ex. Heists. Att försöka köra Heists med randoms är ju det största slöseri med tid man kan ägna sig åt i GTA Online eftersom en hög andel spelare både är värdelösa på att spela samtidigt som de är inkapabla eller ovilliga att kommunicera.

Den avgjort största nackdelen med att köpa ingame-valutor brukar vara att man förlorar incitament att spela, annars går det oftast snabbare att tjäna ihop pengarna på sitt vanliga förvärvarbete istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Från att ha lirat alla GTA flitigt, från första versionen fram till och med GTA4, så hoppade jag aldrig på tåget med GTAV. Från början var det på grund av tidsbrist, men sedan när jag väl fick tid så hade spelet förändrats och allting handlade om online-delen. Jag är lite OCD-mässig med mina achievements som tenderar att tvinga in mig i onlinemoduler jag inte är ett dugg intresserad av.

Så just specifikt för det här spelet kan jag inte uttala mig. Generellt betalar jag aldrig för in-game valuta. Men med åren har jag fått en helt annan förståelse för att andra gör det. När det började komma P2W-mekanismer och "freemium" på 00-talet ville jag kräkas på det. Min åsikt var att det förstörde spelet för alla andra om någon stekare som var kass på spelet kunde köpa sig förbi konkurrensen.

Men ju äldre man blir, ju mindre tid och (i de flesta fall) ju mer pengar får man tillgång till. Jag har aktivt försökt att sluta spela spel som kräver så pass mycket tid att jag i princip skulle behöva bli arbetslös och singel för att överhuvudtaget kunna konkurrera på en rimligt hög nivå. Men ibland spelar man något där metan förändras med uppdateringar eller annat jox som gör att man ändå hamnar i sådana spelsituationer. Jag kan förstå om andra hade valt att köpa sig tid - för det är ju precis vad man gör egentligen. Men för egen del slutar jag hellre och plockar upp ett annat spel istället.

I långa loppet har jag aldrig blivit nöjd när jag prövat att köpa mig fördelar i spel. Mestadels har det handlat om browserspel, som city builders och klan-spel. I slutändan tröttnar man ändå och då är pengarna förverkade, känns det som. Jag upplever inte att pengarna är förverkade på samma sätt om jag har köpt ett riktigt bra SP-spel som gav mig 20+ timmars nöje.

Vet inte om du blev klokare av mitt inlägg, men summa summarum kan jag förstå varför andra betalar för att få fördelar i spel även om jag personligen hellre betalar till mig själv.

Skrivet av Sveklockarn:

Diskussionen om att köpa ingame-valutor utgår alldeles för ofta från ett väldigt smalt gamer-perspektiv, där man har snudd på obegränsat med fritid och där grinding blivit motsvarande någon slags trosbekännelse.

Verkligheten är inte riktigt likadan i vuxenlivet när man har andra saker som konkurrerar med den lilla fritid som går att lägga på dataspelande, vilket väldigt ofta glöms bort. Nu har jag inte köpt mer än två (ett när jag köpte spelet + ett när jag körde solo och inte orkade grinda ihop ytterligare 2M till en grej) Shark Cards i GTA eftersom jag varit med ett större gäng kompisar och spelat vilket kortat ner tiden som krävts för att tjäna pengar genom t.ex. Heists. Att försöka köra Heists med randoms är ju det största slöseri med tid man kan ägna sig åt i GTA Online eftersom en hög andel spelare både är värdelösa på att spela samtidigt som de är inkapabla eller ovilliga att kommunicera.

Den avgjort största nackdelen med att köpa ingame-valutor brukar vara att man förlorar incitament att spela, annars går det oftast snabbare att tjäna ihop pengarna på sitt vanliga förvärvarbete istället.

Tack för utförliga svar!
Just det fetmarkerade i era inlägg är på pricken de slutsatser som jag själv kom fram till efter en lite funderande. Det blev faktiskt inte ett köp av Shark Card - utan två! 290:- per 8.000.000$, plus att Rockstar i veckan delade ut 80% av beloppet man köpt ett Shark Card för nyligen. Jag fick alltså 16.000.000$ för nästan 600:- plus en bonus på 6,4.000.000$

Med facit i hand är jag väldigt nöjd och känner att jag har kunnat spendera dessa pengar väl. Det är alltid roligare att köpa något som man har sparat ihop till länge, men denna gång fick jag lov att köpa mig lite fritid.

Permalänk
Medlem

Vet att EA tillämpar samma koncept på battlefield-spelen där man kan köpa till sig maxlevel inom varje klass men jag tycker att det gör spelet ihåligt. Om inte resan till att få pengar (som i fallet GTA), högsta level eller liknande är en rolig del tycker jag inte att spelet är värt min tid.