Använda Tele2 "obegränsad" mobilt bredband med mobil som modem/hotspot?

Permalänk
Inaktiv

Använda Tele2 "obegränsad" mobilt bredband med mobil som modem/hotspot?

Hej, jag ska precis till att flytta och problemet med internetanslutning uppstår ganska fort. Fiber på gång så behöve en nödlösning så länge. Min blivande internetleverantör avråder från att skaffa ADSL i mitt fall, till och med från de själva, och istället köra mobilt bredband. Bara Telia och Tele2 har 4G täckning där jag bor och då blir Tele2 det självklara valet.

Kan jag använda, i mitt fall, en gammal LG G3 som 4G-modem/hotspot och ansluta mina datorer och grejer genom denna med denna typ av abonnemang? Eller är det något uppenbart jag missar?

Enkla svaret är att köpa en router men när jag har fibern indragen inom tre månader så känns det som en kostnad jag gärna slipper.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem.
Jag körde länge med ett SIM för mobilt bredband i en dual-SIM telefon för att få internetuppkoppling. Jag använde inte hotspot-funktionen särskilt ofta, men dom gånger jag gjorde det så funkade allt som förväntat.

Det enda jag eventuellt kan varna för är värmeutveckling. Jag har tidvis använt en telefon som "router" med ett lokalt abonnemang när jag varit utomlands, och telefonen blev ofta varm när hotspoten var påslagen konstant. En telefon låste sig konstant på grund av värmen, och jag var tvungen att ta mig in i fastboot för att flasha om den.

Permalänk

det enda nackdelen med den telefonen jag kan se är väl isf max 150/50 passthrough på 4G men borde räck till det mesta kan man tycka.

värmeproblemen kanske går att lösa genom att ställa den i power save mode.
dvs att inte hårdvaran cpu osv går i lägre hastighet men borde ha tillräckligt med umpf ändå kan man tycka.

i värsta fall får du väl placera den på ett ställe där du har lite bra luftcirkulation runt den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cadiremar:

Det borde inte vara några problem.
Jag körde länge med ett SIM för mobilt bredband i en dual-SIM telefon för att få internetuppkoppling. Jag använde inte hotspot-funktionen särskilt ofta, men dom gånger jag gjorde det så funkade allt som förväntat.

Det enda jag eventuellt kan varna för är värmeutveckling. Jag har tidvis använt en telefon som "router" med ett lokalt abonnemang när jag varit utomlands, och telefonen blev ofta varm när hotspoten var påslagen konstant. En telefon låste sig konstant på grund av värmen, och jag var tvungen att ta mig in i fastboot för att flasha om den.

Skrivet av Rouge of Darkness:

det enda nackdelen med den telefonen jag kan se är väl isf max 150/50 passthrough på 4G men borde räck till det mesta kan man tycka.

värmeproblemen kanske går att lösa genom att ställa den i power save mode.
dvs att inte hårdvaran cpu osv går i lägre hastighet men borde ha tillräckligt med umpf ändå kan man tycka.

i värsta fall får du väl placera den på ett ställe där du har lite bra luftcirkulation runt den.

Tack båda!
Låter som det inte borde vara något problem, såvida inte telefonen i fråga vägrar då. I nödfall går det att stoppa i SIM-kortet i min Moto X4, dual SIM, men har den helst fri och åtkomlig om jag behöver använda den.

Trodde inte de skulle bli så pass varma medans faktiskt, ingen av mina telefoner har bra batterin vilket lär göra det till ett krav att köra med laddkabel i medans.

Temporär lösning så även om jag får dåliga hastigheter och kanske behöver använda min vanliga telefon så är det nog en bättre lösning än att skaffa en 4G router. Intrycket jag fått av dessa är att de är dyra och dåliga.

Permalänk
Sötast

Den blir mest troligt bara varm vid hög belastning, och om den skulle bli FÖR varm så kan du helt enkelt ta en gammal cpu kylare med fläkt och bara sätta den på glaset på mobilen och kyla den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Den blir mest troligt bara varm vid hög belastning, och om den skulle bli FÖR varm så kan du helt enkelt ta en gammal cpu kylare med fläkt och bara sätta den på glaset på mobilen och kyla den

Hehe, har en gammal AIO, kombinera med en tving och klämma ur allt telefonen har att ge?

Permalänk
Medlem

Jag sitter i exakt samma situation, men får ingen stabilitet alls med telefonen (Samsung S7) kopplad till routern (Asus ZenWifi) via USB-tethering.

Anslutningen självdör dagligen och det verkar vara lite svart magi med omstart av telefonen och routern för att få liv i den igen. Ska testa att ställa i energisparläge för att de ifall det är värmeproblem.

Jag testade en 4G Router (Zyxel LTE3301-PLUS) men den peakade på 40mbit när telefonen ledigt langade hem 170mbit, så den fick returneras.

Är det någon som har tips om en rimlig USB-dongel som fungerar med Asus routrar?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hej, jag ska precis till att flytta och problemet med internetanslutning uppstår ganska fort. Fiber på gång så behöve en nödlösning så länge. Min blivande internetleverantör avråder från att skaffa ADSL i mitt fall, till och med från de själva, och istället köra mobilt bredband. Bara Telia och Tele2 har 4G täckning där jag bor och då blir Tele2 det självklara valet.

Kan jag använda, i mitt fall, en gammal LG G3 som 4G-modem/hotspot och ansluta mina datorer och grejer genom denna med denna typ av abonnemang? Eller är det något uppenbart jag missar?

Enkla svaret är att köpa en router men när jag har fibern indragen inom tre månader så känns det som en kostnad jag gärna slipper.

Anledning till att de avråder från ADSL?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Finns inte VDSL är det ju ett hyfsat alternativ.

Tänk dock på att du får skicka SMS när du förbrukat mer än 50 GB under ett dygn, för att få 5 GB extra per SMS. Detta går dock att automatisera om du behöver tanka något stort, men det blir ju ett avbrott fram tills surf sätts på igen.

Har du 4G/LTE-täckning med Telia och Tele2 så har du för övrigt täckning med Telenor som har gemensamt 4G-nät med Tele2 och alla andra varumärken som använder samma nät.

Permalänk
Inaktiv

Hej alla! Beklagar sent svar, flytt, krångel med nätverk och allt vad det varit. Samt att jag blivit rätt dålig på att svara i tid på senare tid och speciellt under semestern.

Skrivet av Futile:

Jag sitter i exakt samma situation, men får ingen stabilitet alls med telefonen (Samsung S7) kopplad till routern (Asus ZenWifi) via USB-tethering.

Anslutningen självdör dagligen och det verkar vara lite svart magi med omstart av telefonen och routern för att få liv i den igen. Ska testa att ställa i energisparläge för att de ifall det är värmeproblem.

Jag testade en 4G Router (Zyxel LTE3301-PLUS) men den peakade på 40mbit när telefonen ledigt langade hem 170mbit, så den fick returneras.

Är det någon som har tips om en rimlig USB-dongel som fungerar med Asus routrar?

Hur har det gått för dig? Fungerar det bättre nu?

Har experimenterat en hel del själv. Lösningen som är minst usel är att köra min LG G3 som hotspot. Tappar i sällsynta fall anslutningen korta stunder men fungerat rätt hyffsat. Lägger jag ut telefonen på balkongen kommer jag över 10Mbit/s vid mer gynnsamma förhållanden.

Tele2 har dålig täckning där jag bor, så de ljög rätt bra om det där. Men det är 4G iallafall, även om hastigheterna oftast inte är något som får mig att tänka på 4G.

Här gräver de kanske 50-100m bort, med lite tur kanske fibern är inblåst innan månadsskiftet. Hoppas du får fibern installerad snarast med, såvida du nu inte var helt låst med mobilt bredband (segband?).

Skrivet av maweric:

Anledning till att de avråder från ADSL?

Frågade dessvärre inte, men det är ett svar jag alltid får när jag frågat Bahnhof om ADSL. Tycker det är lite oväntat, speciellt när jag också pratat med exempelvis 3, Tele2 och andra ISPar som ljuger en rätt upp i ansiktet. När installationen av fibern ska ske i relativ närtid så är jag ändå lite tacksam över att de inte rekommenderar och föreslår DSL då det verkar vara en del krångel att få igång anslutningen. Nummer som ska kopplas, saker ska aktiveras, modem införskaffas. Och om man har otur, bindningstid.

Som nämnt ovan, ser dom gräva 50-100m från min lägenhet så med lite tur har jag fibern klar inom kort. Sedan sker säkert inte inblåsningen och svetsningen samtidigt, men då det är många som ansluter samtidigt kanske det blir prioriterat.

Skrivet av Petterk:

Finns inte VDSL är det ju ett hyfsat alternativ.

Tänk dock på att du får skicka SMS när du förbrukat mer än 50 GB under ett dygn, för att få 5 GB extra per SMS. Detta går dock att automatisera om du behöver tanka något stort, men det blir ju ett avbrott fram tills surf sätts på igen.

Har du 4G/LTE-täckning med Telia och Tele2 så har du för övrigt täckning med Telenor som har gemensamt 4G-nät med Tele2 och alla andra varumärken som använder samma nät.

DSL av något slag går, Bahnhof, ISPen jag kommer välja sen vill inte erbjuda. Men ser ut att vara dags för installation inom relativt kort tid. De började gräva igen i måndags och de kommer sakta närmare.

Jag har inte lyckats överträffa 50GB spärren ännu, men var nog rätt nära medans jag plockade hem Horizon: Zero Dawn till PC. 74GB nedladdning tog nästan två dygn. Ibland nere på under 100KB/s och andra fina hastigheter. Men nu efter detta, speciellt idag och igår har jag faktiskt inte märkt någon jätteskillnad mot det WiFi som BRF i tidigare lägenhet stod för som låg på 100MBit eller motsvarande. Men det märks så fort jag kommer in på någon mer mediatung sida, och speciellt youtube-klipp som bakats in.

Hade varit intressant att prova Telenor framöver. Telia sköter sitt bra, speciellt för mobilrelaterat i mitt tycke, men länge varit sugen på att prova något annat. Kommer inte köra obegränsat så fort jag fått min fiber åter men har gillat att inte bry mig om datamängden i telefonen alls desa dagar... känns relativt medeltida att ha datamängder att förhålla sig till ändå.

Permalänk
Medlem

Dessa har fri surf för 249:- de har för 149:- också men då är man låst till 1Mbit per sekund dock går deras simkort ej att använda i en router men tillfälligt via en telefon funkar det de går i Tele2 nät OBS jag har själv inte använt dem kom över dem på reklambanner och kollade då det stod fri surf låter dock nästan för bra för att vara sant.
https://katshing.com/

Edit: läste precis nåt om att de kan sänka hastigheten till 1Mbit om förbrukningen är onormalt hög framgår dock inte vart gränsen för onormalt hög är om det är 100GB eller 20GB per månad.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Körde själv så en övergångsperiod ganska många år sedan, (kanske när LG G3 var ny).

1) Tasker mjukvara i mobilen, som slog på HotSpot när telefonen befann sig nära hemma masten. (Kräver väsentligt mindre batteri, än att polla GPS hela tiden). Och sen slog den av HotSpot när man lämnade.

2) OpenWrt baserad router, busenkelt att koppla sin WAN till Wifi klient.