Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Övervakning av hem - Kamera "Active" men får den inte ur "Offline"-läge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2020

Övervakning av hem - Kamera "Active" men får den inte ur "Offline"-läge

Hej, jag har bestämt mig för att sätta upp lite övervakning på mitt landställe och jag tänkte gå lite försiktigt fram med att inte köpa på mig mer än jag behöver, vilket inte är ovanligt för att vara jag

Jag har börjat med att köpa en IP-kamera från HIKVision, en Dome DS-2CD2745FWD-IZS

Jag köpte den främst för att den har en del funktioner som gör att jag initialt inte behöver en inspelningsenhet, som ofta verkar stå för att ha alla andra roliga in- och utgångar så som HDMI, Alarm Out, Mic och Högtalare etc.

Kameran har dessa in- och utgångar (utom HDMI) vilket gör att jag kan få till en reläad siren, vilket jag känner är viktigt.

Jag har nu installerat i min privata laptop två program, "SADPT Tool" (ett öppet program för att konfigurera kameran om 37MB ) samt HIKVisions egna program "iVMS-4200" (341MB) SAMT ett program i min iPhone 8+ som heter "HIK Connect"

Allt väl so far.

Alla tre programvaror "ser" kameran som "Active", men de rapporterar den som "Offline" (det är mitt huvudproblem)

Min setup är följande;
- 4G/WiFi Router med ett SIM-kort i (som fungerar kanon),
- Kameran är kopplad med en RJ-45 till 4G/WiFi Routern via en strömsättningsadapter (den har tre anslutningar, 220V in, RJ-45 till laptopen och en annan RJ-45 till kameran)
- Laptopen via WiFI till 4G/WiFi Routern

Kameran blinkar grönt samt IR:en går igång som den skall.

Jag har köpt kameran begagnad men ny i kartong och säljaren anger att inga ändringar i settingen är utförda så kamerans default password skall inte vara ändrat, jag kommer dock inte in i den via "SADPT Tool" då den anger att Lösenordet är Inkorrekt
Jag har skrivit till HIKVision om hjälp med att återställa lösenordet men de har inte svarat ännu (skickade förfrågan 2020-07-31 till både Holland och Kina)

Jag förmodar att mitt problem ligger i IPV4-adressen och min möjlighet att inte föra in den i kameran via "SADPT Tool" då jag inte tillåts spara några ändringar.

Är det någon som skulle kunna ge en hint om en möjlig lösning på mitt problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Kan du surfa in på den lokalt? D.v.s. webläsare --> ipadress.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 3700X ] [ Asus 2080 Super ROG Strix OC] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX 3600Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 12 334p 3DMark TimeSpy [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2020

@SirMacke: Hej, just nu står jag vid "problemet" att kunna logga in på LAN:et utifrån WAN:et.
Saken är den att jag har en 4G-router så jag får höra med Telia om att få tilldelad en fast IP-Adress.

Mitt problem som jag hade då jag skrev tråden är löst, det löstes med att jag återställde lösenordet för Admin (någon hade ändrat det från default-lösenordet). Sedan vart åtgärden att föra in korrekt IPv4-adress.

HIKVision verkar väldigt proffsiga gällande säkerhetsrutin vid kontakt men tyvärr verkar dom köra ett översättningsprogram mellan kinesika och engelska så instruktionen blir lite rörig, men efter tredje kontakten så vart det bra