Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Sveklockarn:

Nej det är ofta sämre för säljaren att sälja till entusiaster, vad det än är. Har andra materialintensiva hobbys där det är likadant.

Sen är det ju som sagt helt beroende på vad det är. Jag säljer hellre ett ljudkort för 250 kr till en Sweclockare än att fiska på Blocket för att få 450 kr. Däremot är det ju inte aktuellt att släppa att hyfsat nytt grafikkort för 4000 kr bara för att köparen är en Sweclockare, om det går att få 6000 kr på Blocket.

Skulle tro att en övervägande andel säljare resonerar likadant som mig. Sen är det ju också så att "Blocket-priser" nästan alltid går att pruta på, det avgörande är ofta saker som en smidig affär och fysisk avhämtning.

Håller absolut med om att vissa Sweclockare tror att saker och ting är gratis, och jag tycker man ser mer skambud än blocketpriser. Det jag syftade på att man ser mer av blocketpriser på swe marknaden än vad man gjort tidigare.

På blocket är de nästan omöjligt att köpa en dator då 95% är överpriser och folk har noll koll på marknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av mrE1:

@TobiasStockholm:

Kan du inte svara på mitt tidigare inlägg med ett begagnat priset som är högre än utgångspriset. Tror det är sådana priser dom flesta stör sig på.. tog även med ett exempel där när säljaren uppenbart försökte blåsa köparna.

Att jamföra med bostadsmarkanden är absurt. Du kan inte få lägenheten/villan om du inte lägger högsta budet. Du kan köpa prylen i butiken för vad nuvarande priset är. Därav borde ett begagnat pris inte vara högre än så.

Det är klart det är fult att begära högre pris än Nypris. Vet inte vad sweclockers regler säger om det men personligen kan jag tycka att man kan kontakta en moderator, antingen är det tillåtet eller så är det inte det. Jag tycker fortfarande inte att egenutnämnda prispoliser ska kommentera i annons tråden. Är det inte förbjudet så måste man få lägga ut en vara till vilket pris man vill anser jag.

Macbook Pro 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av mrE1:

Kan du inte svara på mitt tidigare inlägg med ett begagnat priset som är högre än butikspris. Tror det är sådana priser dom flesta stör sig på..

Det kan jag svara på eftersom det t.ex. hände med Nvidias 10-serie.

Det spelar ju ingen roll hur lågt nypriset är för en vara om det inte finns några att köpa, och i det fallet är det fullt rimligt att en begagnad vara kostar mer än en ny. Man får nog förutsätta att alla som klarar att regga sig på Sweclockers även är kapabla att googla ett produktnamn och se dagsaktuella priser på första resultatsidan.

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Sep 2011

Jag skriver en sista kommentar innan jag avslutar min diskussion i den här tråden. Det har spårat ur alldeles för långt ifrån att det skall finnas något av värde i den diskussionen du och jag för nu.

Skrivet av TobiasStockholm:

Jag resonerade som så att man anklagar ju faktiskt säljarna för att försöka blåsa köparna vilket också är ett personangrepp. Försöker lista ut varför vi tycker olika om gränsen för vad som är okej och vad som är drygt beteende. Men det är bra att veta att sånt tycker du inte är okej (inte jag heller).

Nej, det är inget personangrepp att lägga ett bud i en annons och det är en väsentlig skillnad gentemot att säga att någon är ful. Jag kollade lite snabbt de senaste 20 st "säljes" annonserna på marknaden och av dem är det ca 3st av 20 st där köpare har budat under utgångspriset. Buden, även om de är under utgångspris, ser ändå ut att vara legitima. Resterande är utgångspris eller högre så jag förstår inte riktigt vart kritiken om "att förstöra annonser" kommer ifrån.

Tycker du det skulle vara okej att som i mitt andra exempel åka ut på bostadsvisningar (även om man inte tänkt köpa en bostad, det spelar ingen roll) och skrika högt vad bostaden faktiskt är värd i era ögon.

Självfallet får man diskutera vad man anser att lägenheten är värd på en visning. Skriker du högt bland andra människor så anses man generellt sett vara märklig oavsett vart man gör det. Personligen var jag på en visning och diskuterade med en anhörig som var med att priset var för högt och en vecka efter att ingen annan lagt bud så lade jag ett bud 150tkr under utgångspriset. Där står datorn jag skriver ifrån nu.

Att leta helst upp köparna och säljarna och träng er in vid kontraktsskrivningen och skrik lika högt där? Väldigt ofta överprisade varor med extremt oinformerade köpare.

Nej, du får troligtvis inte gå in under pågående kontraktskrivning på mäklarens kontor om du inte är inbjuden. När jag skrev kontrakt så informerade mäklaren om att: "Ibland får man ett bud i sista minuten under kontraktskrivning och då kan affären hävas fram tills dess att överlåtelseavtalet är påskrivet, men eftersom ni har enats om ett pris så väljer vi att inte göra så idag."

Så jo, tydligen kan priset ändras av, enligt dig utomstående parter som inte hör till, i sista minuten.

Om du inte tycker att det är okej, varför är inte det okej men det är okej att skriva i en annonstråd om man inte har någon avsikt att köpa varan? Jag är uppriktigt nyfiken, för annars blir det väldigt inkonsekvent i mina ögon.

Jag har skrivit flera gånger i tråden redan där jag omsorgsfullt valt att beskriva hur jag ser på saken. Har du inte förstått hur jag ser skillnad i att göra affärer och påpeka hur någon ser ut så får du gärna läsa mina kommentarer igen.

Ha en trevlig söndagkväll.

Mvh,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@TobiasStockholm:

Håller helt med att man ska få lägga ut varan till villet pris man vill men om man lägger ut det för högre en det dagsaktuella priset i butikerna så tycker jag att man får tåla att bli ifrågasatt. Har man gjort det av misstag så vill man säkert korrigera priset. Har man gjort det med flit så försöker man blåsa folk enligt mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Sveklockarn:

Menar såklart det dagsaktuella priset. Kan du få det billigare i butiken för tillfället så bör kanske priset korrigeras.

Helt med på att man kan lägga ut en psu som kostat 700 kr när man köpte för 900 idag om nypriset idag är 1000 kr.

Kommer också avsluta med nedan.

Skambud är inte helller okej men man måste kunna ta kritik om man har en orimlig prissättning. Lägger man ett skambud så får man förvänta sig att säljaren säger, inte en chans. Dröm vidare. Precis på samma sätt som man som potentiellt köpare borde kunna säga till säljaren att jag är intresserad men absolut inte till ett högre pris än jag kan köpa den för i butik med garanti.

Är det ett undantag med produkter som inte finns i lager osv så tycker jag att man kan ha vilken prissättning man vill. Min kritik rör produkter som finns i lager som personer medvetet lägger ut högre än butikspris och desutom försöker dölja med att länka till dyrare hemsidor (har sett det mer en i en annons). Jag står för dom försöker blåsa köparna och ser inte det som personangrepp utan fakta.

Hoppas att några förstått vad jag försökt säga med mina inlägg.

Trevlig kväll alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av mrE1:

@TobiasStockholm:

Håller helt med att man ska få lägga ut varan till villet pris man vill men om man lägger ut det för högre en det dagsaktuella priset i butikerna så tycker jag att man får tåla att bli ifrågasatt. Har man gjort det av misstag så vill man säkert korrigera priset. Har man gjort det med flit så försöker man blåsa folk enligt mig.

Håller med dig, förutom att jag motsätter hela det här med att man ska "ifrågasätta". En vänlig kommentar om att produkten faktiskt kostar mindre ny har jag inget problem med, det är en objektiv fakta. Att skriva en kommentar att "priset är för högt", "produkten är inte värd så mycket" osv är bara åsikter och skräpar vara ner i mina ögon. Där tror jag fick till en bra formulering av var min gräns går ganska bra 👍 lämnar tråden 🙏 trevlig söndagskväll allihopa 😊

Macbook Pro 13"

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag köpt en ny xbox digital edition i höstas, idag kostar den ca 2,5 ggr mer så hur skulle jag värdera den om jag skulle sälja den utan att förarga någon ? Den är definitivt öppnad för jag skaffade den för att få handkontrollen till min Raspberry pi men själva konsolen är i princip bara startad. Om jag säljer den för dubbla priset jag gav för den så är det alltså ett ockerpris enligt vissa men ett skäligt begpris enligt andra, säljer jag den billigare än mitt inköpspris så blir det ju ungefär vad handkontrollen kostar separat. Vilken tur att jag nu inte tänker sälja den för det hade riskerat att bli väldigt svårt att värdera den rätt.

Jag har också handlat datordelar på Swec och då har inte alltid priset varit det viktigaste utan frakten, vissa värderar fraktalternativen högre än priset även här så att nån kan hämta eller lämna en sak personligen i stället för att den behöver skickas kan definitivt värderas högre än priset och så är det ju mycket mindre chans att bli lurad om man träffas och ser varan och gör klart betalningen på plats, det går kanske inte att göra ett fullständigt test av alla egenskaper på allt utan att det tar lång tid men risken för bedrägerier sjunker ju radikalt.

Låt folk handla i fred till vilka priser de vill så länge det inte är såna som bara köper saker för att spekulera i att kunna sälja dem dyrare utan att ens ha använt produkten.
Stör mig inte särskilt på vare sig höga annonspriser eller skambud så länge det är från "normala personer" och inte de som håller på yrkesmässigt men annonserar som om de vore privatpersoner.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av mrqaffe:

Jag köpt en ny xbox digital edition i höstas, idag kostar den ca 2,5 ggr mer så hur skulle jag värdera den om jag skulle sälja den utan att förarga någon ? Den är definitivt öppnad för jag skaffade den för att få handkontrollen till min Raspberry pi men själva konsolen är i princip bara startad. Om jag säljer den för dubbla priset jag gav för den så är det alltså ett ockerpris enligt vissa men ett skäligt begpris enligt andra, säljer jag den billigare än mitt inköpspris så blir det ju ungefär vad handkontrollen kostar separat. Vilken tur att jag nu inte tänker sälja den för det hade riskerat att bli väldigt svårt att värdera den rätt.

Jag har också handlat datordelar på Swec och då har inte alltid priset varit det viktigaste utan frakten, vissa värderar fraktalternativen högre än priset även här så att nån kan hämta eller lämna en sak personligen i stället för att den behöver skickas kan definitivt värderas högre än priset och så är det ju mycket mindre chans att bli lurad om man träffas och ser varan och gör klart betalningen på plats, det går kanske inte att göra ett fullständigt test av alla egenskaper på allt utan att det tar lång tid men risken för bedrägerier sjunker ju radikalt.

Låt folk handla i fred till vilka priser de vill så länge det inte är såna som bara köper saker för att spekulera i att kunna sälja dem dyrare utan att ens ha använt produkten.
Stör mig inte särskilt på vare sig höga annonspriser eller skambud så länge det är från "normala personer" och inte de som håller på yrkesmässigt men annonserar som om de vore privatpersoner.

Visade sig att detta blev min sista kommentar för kvällen.

Du väljer priset efter vad du anser att varan är värd, nypriset är inte alltid relevant som utgångspris. Lägg högre eller lägre än nypris, det spelar ingen roll. Det är vad du anser att varan har för värde som är relevant. Det kan komma spekulanter för att spekulera och kommentera om vad de är villiga att betala. Det kan komma andra och erbjuda betala ditt utgångspris. Det kan komma en tredje för att buda högre än marknadspriset för att denne verkligen vill ha varan.

Hypotesen om en effektiv marknad är och kommer alltid förbli att informationen återspeglar den kollektiva analysen. Vi kan inte styra hur det skall vara, bara ha åsikter om hur vi vill att det ska vara och alla är inte överens men så fungerar helt enkelt en marknad och har gjort i tusentals år och inte bara här på Sweclockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2009

Jag tycker det är köparens ansvar att buda det han tycker är rimligt för produkten. Det finns massor av recensioner och prisinformation bara några klick iväg.
Är begärt priset för högt budar man det man tycker är rimligt.
Är begärt pris däremot ÖVER nypris kan man börja gnälla, även om man inte är intresserad av produkten.

i7 10700K | Asus 2080 Ti Strix | Z490-F | 32GB 3200mhz | 1TB NVMe | RM750x | H150i | PC-O11 Dynamic | Asus ROG Delta | ACER XB271HU