Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018

Råd om nätverk

Jag har nyligen köpt ett ASUS PCE AC68 nätverkskort och alla nedanstående resultat förutom 108 och 109 tillhör den. Resultaten 108 och 109 tillhör TP-link Archer T2U. Jag har Comhem 100 Mbit och modem/router-protokollet är 802.11n. Jag har även installerat nätverkskortets drivrutiner. Jag undrar vad som kan ligga till grunden för denna prestanda skillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Sep 2011

Är alla mätningar i 2.4 GHz bandet och/eller 5GHz till att börja med? Hur har du placerat antennen för ASUS PCE-AC68 AC1900?

Trädvy Permalänk
Jubileumsmästare
Plats
Värmland
Registrerad
Nov 2001

Skulle gissa på att du råkar ansluta över 2,4GHz istället för 5GHz. Jag har själv samma nätverkskort och får ut runt 300Mbps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018

@kaptengrek @fahrbot ,

Alla mätningar är i 2.4 Ghz bandet. När jag nyligen konfigurerade modemet/routern från 168.192.0.1 så återställde jag allt till fabriksinställningar först och bytte namn på 2.4 och 5. 5Ghz dyker inte alls up och jag kopplar med 2.4. Jag misstänker att 5Ghz inte når till mitt rum, avståndet till modemet är 10-15 meter och det finns två väggar/dörrar i vägen. Hur ska jag ens koppla till 5 Ghz när den inte dyker upp?

Trädvy Permalänk
Jubileumsmästare
Plats
Värmland
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av futhark14:

@kaptengrek @fahrbot ,

Alla mätningar är i 2.4 Ghz bandet. När jag nyligen konfigurerade modemet/routern från 168.192.0.1 så återställde jag allt till fabriksinställningar först och bytte namn på 2.4 och 5. 5Ghz dyker inte alls up och jag kopplar med 2.4. Jag misstänker att 5Ghz inte når till mitt rum, avståndet till modemet är 10-15 meter och det finns två väggar/dörrar i vägen. Hur ska jag ens koppla till 5 Ghz när den inte dyker upp?

Om 5Ghz signalen är för svag för att nå din dator och du bara kan använda 2,4Ghz så kan du nog inte förvänta dig högre hastigheter än så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018

Jag har av misstag aktiverat band-steering tydligen. Nu är det möjligt att använda 5Ghz och därmed 110Mbit. Tack alla.