Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Råkade av misstag radera en drös dokument filer i min surfdator.. undelete

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Feb 2010

Råkade av misstag radera en drös dokument filer i min surfdator.. undelete

Har nästan gett upp, låtit det hela vara i en vecka.. Nån kanske har nått lämpligt tips, som jag inte ens tänkt på.. Filerna jag kastade låg från början på skrivbordet, där vill jag inte ha filer.. En Flyttning skedde från där de ska vara, trodde det var kopiering först.. Man ska inte göra spontana saker efter en dålig natt..

Har kikat på denna tråd ( https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=223299 ) och lyckats få en drös av filer i en stor röra, som jag efter många om och men tagit över "ägarskapet på" .. Vilket inte gick på första försöket.. Dessa är flyttade till en undermap i min "disk 2" ..Vissa av dessa försvunna filer skiter jag i, andra har jag kopior på i min urgamla Windosdator som aldrig är uppkopplad mot nätet..

Gjorde först mina försök med "Test Disk", lyckades inte få detta att funka.. PhotoRec var det program som gav någon form av resultat.. Har försökt med kommandot Grep , för att söka inuti filerna.. Tar flera timmar för datorn att plöja igenom trädet.. De flesta filer jag saknar är av typen Libre Office dokument.. Flera av de jag hade sparat i .DOC eller .XLS lyckades jag få fram.

Nån som har något klokt råd..

Kör Linux Mint 19.2 med Mate miljön

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

hmm R-linux var intressant - samma företag bakom R-studio som är rätt välkänd när det gäller att försöka rädda NTFS-filsystem när de kraschar.

Problemet är att ext4 städar ganska rejält i sin metadata när man raderar filer med överskrivning av inods-referenser och dess extension mot datadelar på disken - finns väldigt lite kvar att leta efter en radering... men fördelen med ext4 är att filernas datadel sällan är fragmenterade eller att de vart fall hänger ihop i stora stycken - till skillnad från NTFS... hittar man filens magic-word (som tex. för jpg') så är det stor chans att få ut den i frisk och komplett skick.

I linux finns ett grundläggande program som heter 'file' som är en av grundmekanismer när det gäller att identifiera filerna och att rätt program körs - oavsett vad extension säger -

File är ett paket som går på en stor antal olika magic word och annat i filerna för att försöka identifiera en fil med ibland ganska så avancerade scriptar för att leta runt efter nyckelord för identifiering av filen även om nyckelorden studsar runt ganska så mycket i filkroppen.

Det finns anledning tex. varför python-script börjar med "#!/usr/bin/python3" som första rad, samma sak med bash och andra skript - det är för att hjälpa 'file' att identifiera rätt så att rätt program körs när man markerat scriptet som exekverbar.

- till skillnad från windows så är inte fil-extension gud som bestämmer om program får köras eller inte, utan det är dess innehåll och rättigheter som inte är beroende av själva namnet.

Jag har inte alls testat, men du kanske kan använda 'file' för att plöja igenom alla anonyma filer som R-linux hittat och den vägen sortera ut filer i olika kategorier för olika program eller dokumentypter i sig.

'file' med '-z' flagga så kan den också kika i olika komprimerade arkiv för filer invändigt i dessa och de flesta office-dokumet både från MS och libre ligger i zip-arkiv - så det kan vara en orsak till att det är så svårt att hitta då de ligger i just zip-arkiv allihopa

Observera att detta är inte program som gör jobbet med en knapptryckning - utan ett verktyg bland flera för att försöka sortera upp messet för att bli lättare att hantera senare

Det handlar om att sortera höstacken många mindre höstackar där innehållet är samma sort i varje hög

Detta är bara en fundering på problemet då jag har en smärtsam minne av havererad NTFS på 2TB med filer och man stod in för fakta med halvlmiljonen anonyma dollar-nummer filer allt liggande i en och samma direktory efter att R-studio hade letat... - och då tänkte jag inte på 'file' i linux som ett av verktygen för att sortera det hela i mer behändiga högar och tex. få bort alla dll. och exe-program...

ett annan program som inte är så dumt när man skall scanna texter i filer som är blandade binärt med textfält är 'strings'

"cat filen_man_vill_analysera | strings | grep nyckelord" så har man en chans att se om textsekvensen man söker finns i filen (dock i ascii och inte mer avancerat kodade ord)

de mera avancerade script-guy använder awk och sed för mer avancerade hantering av strängar för tex letning av filnamn eller filinnehåll - men det är inte helt enkelt att greppa hur det fungerar då det är rätt kryptiskt i hur man skall beskriva i vad dessa skall göra - men extremt kraftfullt om man behärskar det.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ligger de kvar i papperskorgen ?
Om inte och du har en ssd är det liten chans att de går att återskapa,
Har du en HDD finns det en chansa att de inte är raderade på riktigt i filsystemet men den är lägre efter en vecka än om du omedelbart hade stängt av datorn och försökt rädda filerna.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av mrqaffe:

Ligger de kvar i papperskorgen ?
Om inte och du har en ssd är det liten chans att de går att återskapa,
Har du en HDD finns det en chansa att de inte är raderade på riktigt i filsystemet men den är lägre efter en vecka än om du omedelbart hade stängt av datorn och försökt rädda filerna.

Nej, där var första stället jag tittade när misstaget uppdagades..

Ja, det är en HDD ..Började direkt försöka rädda filerna, programmet photorec gav resultat.. Har en så där miljon filer.. Vet inte hur jag ska hitta nålen i höstacken.

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av xxargs:

- till skillnad från windows så är inte fil-extension gud som bestämmer om program får köras eller inte, utan det är dess innehåll och rättigheter som inte är beroende av själva namnet.

- Känner till att extension inte är så viktigt för linux.. mer flaggor och annat. -

Skrivet av xxargs:

Jag har inte alls testat, men du kanske kan använda 'file' för att plöja igenom alla anonyma filer som R-linux hittat och den vägen sortera ut filer i olika kategorier för olika program eller dokumentypter i sig.

- Känner inte till det programmet, eller hur man skriver i kommandotolken. -

Skrivet av xxargs:

'file' med '-z' flagga så kan den också kika i olika komprimerade arkiv för filer invändigt i dessa och de flesta office-dokumet både från MS och libre ligger i zip-arkiv - så det kan vara en orsak till att det är så svårt att hitta då de ligger i just zip-arkiv allihopa

- Att de var zippade filer är nytt för mig -

Skrivet av xxargs:

ett annan program som inte är så dumt när man skall scanna texter i filer som är blandade binärt med textfält är 'strings'

"cat filen_man_vill_analysera | strings | grep nyckelord" så har man en chans att se om textsekvensen man söker finns i filen (dock i ascii och inte mer avancerat kodade ord)

de mera avancerade script-guy använder awk och sed för mer avancerade hantering av strängar för tex letning av filnamn eller filinnehåll - men det är inte helt enkelt att greppa hur det fungerar då det är rätt kryptiskt i hur man skall beskriva i vad dessa skall göra - men extremt kraftfullt om man behärskar det.

Behöver ganska utförlig beskrivning hur det görs, är inte lika djupt kunnig i linux som jag var på Windows XP & W2K ..

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av vilzen:

Nej, där var första stället jag tittade när misstaget uppdagades..

Ja, det är en HDD ..Började direkt försöka rädda filerna, programmet photorec gav resultat.. Har en så där miljon filer.. Vet inte hur jag ska hitta nålen i höstacken.

Du har alltså en mapp med en massa filer som du inte vet vad det är för typ ? du skulle ju kunna läsa filheadern för att kolla vad filerna innehåller och gå igenom de intressant filtyperna mer noggrant, kanske finns nått färdigt verktyg eller script för att göra det för nån borde redan ha behövt göra nått liknade.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Det är just det som 'file' gör - kategoriserar filtypen vilken dokumenttyp/binär och eventuellt program som skall användas - den kan också rapportera i mime-format.

'file' är väldigt mycket mer avancerad än att gå på några enstaka magic word för att gissa vilken fil det kan tänkas tillhöra och kan titta både i början, slutet eller mitten av filen för att klassificera denna - alla vanliga stora linuxdistar har det installerat default även om jag sett bantade OS som i köpenas inte har det.

till TS:

I det läget som du är nu så finns det inget program som kommer att lösa detta med ett knapptryck, utan använd 'man file' eller 'file --help' kommer programmet att göra en kort en lista vad den kan göra - för exempel och alternativa vägar får man använda google.

Bara att prova sådan exempel att skriva "file * <enter> " i en mapp med lite filer under så kommer du snart inse vad som kommer ut ur programmet

med "file * <enter>"

ge resultat liknande:

file * btrfs-heatmap: directory log: ASCII text logfile: ASCII text mc: ELF 64-bit LSB executable, x86-64, version 1 (SYSV), statically linked, Go BuildID=Ybe2DJgeWmUk_4v5Mri7/ZGnDXEMaRrVCGUWkUGvY/ifTEa8RfMjM3Pnbif9Tw/B5gjyPzgzxUNxGkFWSE_, stripped minio: ELF 64-bit LSB executable, x86-64, version 1 (SYSV), statically linked, Go BuildID=SmVjVlu4WmUIoIq685uo/QhVPqNFcuVIgxQqwCCvY/-IWKI47tpQ58MzZvrtz6/invmMcTATCMIKWVeYihf, stripped nohup.out: ASCII text python-btrfs: directory snap: directory test: directory testfil_libre.docx: Microsoft Word 2007+ unknow$0001: Microsoft Word 2007+ (samma som föregående för att visa att det inte är avhängit med filnamnet för identifikationen)

och med

'file * > logfile < enter>'

får du utskriften i en filen 'logfile' och sedan får du använda de olika textsträngshanterande programmen i Unix/linux för att sortera och möblera om till en form som är lättare är hanterbar och tex. gruppera alla filer som tex är ASCII-filer i en klump, zippade XML-filer (läs office-filer) i en klump senare etc.

Med sort, col, awk, sed, skiva i perl, python och även Bash själv har kompetenta stränghanteringsfunktioner som du kan använda för att filtrera och sortera namnen i filen och mycket av det här går att läsa sig till och med exempel med enkla sökningar google -

Typiska office-filer har lagrat i zip-komprimerad xml-format i vart fall 15 år tillbaka - även MS olika varianter och mycket tack vare Open office mfl. i slutet av 1990-talet som gjorde att man gick ifrån binärformerna av dokumenten (word-97 format tex.) - men då xml kan vara lite pratigt, så blev det när patenten för kompressionsalgoritmen i Zip inte lägre gällde - kutym att komprimera filerna innan de skickades ned på disken.

Med andra ord om du byter en docx-fil till att sluta med zip istället så kan du med filexplorern eller vilken filhanterare som helst som automatiskt kan öppna zipfiler - se inre strukturen av dockumentet i en form av bunt olika xml-filer i ett filträd och andra binära objekt (tex. bilder) i dokumentet - inte helt olikt som HTML-koden för en webbsida - vilket är helt korrekt då HTML är en delmängd av xml. Har du tur kanske även dokumentnamnet finns där eller går att extrahera ut ur lämplig xml-filerna för att sedan kunna döpa tillbaka de anonyma filnamnen till dess riktiga namn igen.

---

Krasst sett - det är du själv som ställt till situationen genom att inte ha en adekvat uppsatt backuprutin eller hantering med spegling/backupkopia på regelbunden basis och nu hamnat i läget som du är i nu - så det är upp till dig själv att hantera alla dina filer och lära dig på vägen de verktyg som behövs för att lägga denna pussel för att få tillbaka så mycket det går med bland annat förslagna ovan nämnda verktyg med 'file' för identifikation av filer så bra det nu går och därefter efter hitta på egna lösningar.

- med andra ord beror det på hur angeläget dina filer är i hur mycket spenderande tid du läger ned och klurande kring detta som kanske behövs för det - och efter detta kanske du är en fena på 'awk' och 'sed'!

Hur eller hur så med detta så framgår det nog ganska klart efter detta att sätta upp en backuprutin av något slag och sedan verifiera att det fungerar rätt, är väl investerad tid i fortsättningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Feb 2010

Visst har jag ställt till det, man ska inte göra vissa saker för tidigt på morgonen, de allra flesta viktiga filer har jag i dator nummer två, som är en gammal W2K burk.. Där finns ett skript i .BAT format som kör ner allt viktigt till en server.. Allt viktigt brukar jag kopiera från den här Linuxdatorn på ett USB, flytta över till den... Det är bara det här tiotal filerna jag glömt att ta med mig de senaste versionerna.. De gamla är sen i december.. Jag flyttade till ny plats under september-oktober... Har inte ens kopplat ihop mitt datorsystem jag hade förut, arbetsrummet är ännu rätt rörigt.. Har inte hunnit få ordning, då så många andra saker fått gå före.. Flytta 36mil iväg till en helt ny miljö, helt nytt sätt att bo, ja det tar sin tid.

"File" låter som ett bra program, får titta på det.. Skript i Linux kan jag inte alls skriva .. Den lilla kunskap i C-programmering jag hade, har jag helt glömt bort.. Har inte ens fiber här ute i på vishan, så sitta på nätet i flera timmar är inte möjligt.. Själva original-filnamnen är inte viktiga.. Kan hitta på ett nytt om jag väl kan lyckas hitta rätt zip-arkiv..

Kommer nog i fortsättningen använda .doc filer ännu mera.. Mindre krångel, kan läsa dessa i båda de datorer jag använder..

Går det inte få det programmet du beskriver att läsa i en mapp OCH alla undermappar, för att sen lista det i en textfil? Det är över 3600 mappar! Hur får man i Linux att allt hamnar i en textfil? i DOS miljön satte man ju bara kommando>resultat.txt .. Det är nu ganska länge sen jag jobbade med datorer, har inget vidare koll längre.. Många websidor som beskriver hur man ska göra, är ofta för opedagogiska för en som inte är insatt.. :/

Att jag inte svarar så snabbt i tråden beror på att jag håller på med ett byggprojekt på tomten, behöver passa på medan rätt årstid råder.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av vilzen:

Hur får man i Linux att allt hamnar i en textfil? i DOS miljön satte man ju bara kommando>resultat.txt .

Man använder "större än" i Bas/Linux också, tolka tecknet som en pil mot den fil du vill lägga resultatet i.
https://ryanstutorials.net/linuxtutorial/piping.php