Angriparna bakom Bitcoin-bluffen på Twitter är avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jag förstår nog inte riktigt vad som har hänt verkar det som. För det finns en hel del här i tråden som tycker att den där 17-åring är ju en jäkla kille. Ska få jobb på anti-virus företag p.g.a sina kunskaper och hacking-skillz och vad det mer skrivs. Här faller jag bort. Vad skulle han göra på något företag över huvud taget? Jobba som telefonförsäljare? Han har ju inte använt sig av någon teknisk kunskap över huvud taget utan det har varit kassa medarbetare på Twitter som har gett honom tillgång till sådant han inte ska ha tillgång till. Så visst, kanske kan tjäna bra som försäljare men vad skulle han annars göra på kunskapsföretag där det krävs just kunskap? Förklara gärna för mig.

Han skulle kunna konsulta olika företag och utbilda personal för att stoppa liknande attacker avs svaga länkar och ta bort personer med så mycket privilegier från telefonerna till exempel. Han måste lärt sig en hel del om systemet och utnyttjat långt mer än en svaghet för att lyckas med en sån här sak. Därför är han attraktiv för många företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Inget ont om dagens ungdomar, men tyvärr dalar det djupgående teknikintresset för dagens ungdomar generellt jämfört med 20-30 år sedan. Så håller inte med
Visst varenda unge har en ipad, mobil vid 7 års ålder, platt-tv, internet osv.
Men tittar man på programmering och liknande så lär sig dagens ungdomar det i högskolan i 20-årsåldern, medan vi "industriveteraner" började i tidiga tonåren eller ännu tidigare som fritidsintresse. Alla hade väl satt upp något eget sprite-demo på C64an i mellanstadiet

Visst, fler använder teknikprylar idag. Men andelen som är genuint intresserad för tekniken och lär sig på egen hand är nog ganska oförändrad. Men de finns där garanterat idag också. Det som har förändrats är att enkel programmering börjar läras ut mycket tidigare än universitetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han skulle kunna konsulta olika företag och utbilda personal för att stoppa liknande attacker avs svaga länkar och ta bort personer med så mycket privilegier från telefonerna till exempel. Han måste lärt sig en hel del om systemet och utnyttjat långt mer än en svaghet för att lyckas med en sån här sak. Därför är han attraktiv för många företag.

Du verkar vara väldigt insatt på hur han har gått tillväga på en detaljnivå. Känner du personen personligen eller var har du fått reda på allt detta? Sedan så är det här inget nytt och revolutionerande han har gjort. Det här är gammal kunskap som vissa företag struntar i att ta hänsyn till och då kan det gå så här. Lite skämmigt är det väl för ett stort teknikföretag som Twitter att de har åkt dit på det här och troligen kommer huvuden rulla inom organisationen men ser verkligen inte att han skulle gjort något speciellt. Men så har jag ju inte lika ingående information exakt hur han har gått tillväga som du verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du verkar vara väldigt insatt på hur han har gått tillväga på en detaljnivå. Känner du personen personligen eller var har du fått reda på allt detta? Sedan så är det här inget nytt och revolutionerande han har gjort. Det här är gammal kunskap som vissa företag struntar i att ta hänsyn till och då kan det gå så här. Lite skämmigt är det väl för ett stort teknikföretag som Twitter att de har åkt dit på det här och troligen kommer huvuden rulla inom organisationen men ser verkligen inte att han skulle gjort något speciellt. Men så har jag ju inte lika ingående information exakt hur han har gått tillväga som du verkar ha.

Om jag känner någon random 17 åring från USA? Nej inte direkt... Har dom ens gått ut med något namn? Det jag menade är att det är extremt sällan en enda svaghet kan utnyttjas för denna typ av stora intrång med stor effekt. Det bör vara mer än en grej som var dålig för att det skulle gå att göra en sån här sak. Inte bara ringa Twitter och be dom nollställa 100 lösenord samtidigt utan att någon ifrågasätter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag känner någon random 17 åring från USA? Nej inte direkt... Har dom ens gått ut med något namn? Det jag menade är att det är extremt sällan en enda svaghet kan utnyttjas för denna typ av stora intrång med stor effekt. Det bör vara mer än en grej som var dålig för att det skulle gå att göra en sån här sak. Inte bara ringa Twitter och be dom nollställa 100 lösenord samtidigt utan att någon ifrågasätter...

Stort intrång? Nja, inte direkt. Publikt/uppmärksammat? Ja. "Bör vara mer än..." Ingen aning, det har troligen inte du heller utan du gissar bara. "Inte bara ringa Twitter...." Jaså? Det kanske var precis så det gick till? Personen fick tag på "fel" person som under corona-krisen jobbade hemma och gjorde något riktigt korkat? Säger inte att det är så det gått till men jag erkänner att jag inte vet men du verkar tro en massa och vill få detta till att vara sanning. Så nej, jag anser fortfarande inte att du har några belägg för att personen har varit speciellt kompetent eller insatt i något utan kan ha varit 100% slump att det gick som det gick och inte att personen varit väl insatt i hur det fungerar internt på twitter och har hittat någon sårbarhet. Kan ha varit så men jag har inte sett något belägg för det alls.

Visst, vill du beundra denna personen så får du väl göra det men jag föredrar att beundra personer som verkligen har kunskap och kompetens i så fall och som det är belagt att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Stort intrång? Nja, inte direkt. Publikt/uppmärksammat? Ja. "Bör vara mer än..." Ingen aning, det har troligen inte du heller utan du gissar bara. "Inte bara ringa Twitter...." Jaså? Det kanske var precis så det gick till? Personen fick tag på "fel" person som under corona-krisen jobbade hemma och gjorde något riktigt korkat? Säger inte att det är så det gått till men jag erkänner att jag inte vet men du verkar tro en massa och vill få detta till att vara sanning. Så nej, jag anser fortfarande inte att du har några belägg för att personen har varit speciellt kompetent eller insatt i något utan kan ha varit 100% slump att det gick som det gick och inte att personen varit väl insatt i hur det fungerar internt på twitter och har hittat någon sårbarhet. Kan ha varit så men jag har inte sett något belägg för det alls.

Visst, vill du beundra denna personen så får du väl göra det men jag föredrar att beundra personer som verkligen har kunskap och kompetens i så fall och som det är belagt att så är fallet.

Jag vet inte vart du får någon beundran från, men jag tycker verkligen inte det är häftigt. Det som får mig att tro att det är något större är att det var 100+ drabbade konton som attackerades exakt samtidigt, det kan man inte göra med ett telefonsamtal och kräver viss expertis utanför manipulerande telefonsamtal. Dessutom vet vi att mer än en person varit inblandade. Jag förklarar bara de lösryckta saker jag läst och drar paralleller till andra fall. De allra flesta sådana attacker har sett liknande ut sedan 70-talet. Kolla på vilken hacker-dokumentär du vill så kommer du se massa likheter (och skillnader såklart). Jag har inte alls gett något sken av att vara en del av attacken eller ha någon inside info om vad som pågått, och har inte heller sett upp till någon av dom. Det är inte så spännande att hacka som vissa kan tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Har träffat på 16/17 åringar senaste 5 åren som har haft mer kunskap och förmåga till nytänk än industriveteraner på många år.

Inte alls förvånad.

Dagens ungdomar är helt otroliga.

Ja, titta bara på vilka som leder landet. Inga ungtuppar direkt. Tror vi skulle tjäna på att försöka sänka medelåldern inom politiken också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dblade:

Ja, titta bara på vilka som leder landet. Inga ungtuppar direkt. Tror vi skulle tjäna på att försöka sänka medelåldern inom politiken också.

Men att styra via Twitter är väl ungdomligt, det finns ju verkligen de från den gamla ohederliga överklassen som tar till sig modern teknik som politiker

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De får ju ta straffet för vad de gjort, men tycker nästan de borde få behålla pengarna, bara de delar rättvist!

Skrämmande att över 400 människor vi delar planet med, som har visst med visst teknikintresse - och torde utsättas för phising varje vecka ang. Bitcoins-deals på e-post m.m. - tror att man får dubbelt via ett inlägg på Twitter...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

De får ju ta straffet för vad de gjort, men tycker nästan de borde få behålla pengarna, bara de delar rättvist!

Skrämmande att över 400 människor vi delar planet med, som har visst med visst teknikintresse - och torde utsättas för phising varje vecka ang. Bitcoins-deals på e-post m.m. - tror att man får dubbelt via ett inlägg på Twitter...

Man behöver ju inte vara smart och/eller misstänksam för att kunna köpa lite bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det som hacke hackspett då eller vad menas med "hackande"?

Cracker är ett bättre namn.

En cracker är ju ett kex

Oavsett hur man gör med importerade ord, kan det bli tokigt. Men SAOL skriver följande : "hacka in sig • o­lovligt ta sig in i data­system"

Och även "hackare" som substantiv.