Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Det ekonomiska att tänka på vid ett bilköp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Det ekonomiska att tänka på vid ett bilköp

Sitter och söndagsplanerar framtiden lite... Min sambo har bestämt sig för att vi ska köpa en bil och det är nog en rimlig tanke då vi kommer behöva en för att ta oss till våra respektive arbeten framöver.

Hur som helst så är jag långt ifrån ekonomiskt lagd, och inte sambon heller, dessutom så kan jag inte så mycket om bilbranschen.

Så jag tänker att jag skickar ut lite frågor i etern och hör vad ni tycker.

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

Trevlig helg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av fiskebulle:

Sitter och söndagsplanerar framtiden lite... Min sambo har bestämt sig för att vi ska köpa en bil och det är nog en rimlig tanke då vi kommer behöva en för att ta oss till våra respektive arbeten framöver.

Hur som helst så är jag långt ifrån ekonomiskt lagd, och inte sambon heller, dessutom så kan jag inte så mycket om bilbranschen.

Så jag tänker att jag skickar ut lite frågor i etern och hör vad ni tycker.

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

Trevlig helg!

Börja med att bestämma vilken typ av bil ni behöver. En bra tumregel är att ni inte köper något ni inte har likvida medel bakom, oavsett om ni leasar eller köper på avbetalning. Det kan löna sig att leasa bil, men ger er lite mindre valfrihet då det tillkommer begränsningar i användning av en bil man inte äger själv. Gällande billån så bör de flesta seriösa märkeshandlare ha rimliga lånevillkor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av fiskebulle:

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

1. Leasingföretag är vinstdrivande verksamhet, så självklart betalar man en premie för bekvämligheten. (Även om det alltid i dessa trådar dyker upp folk som argumenterar för att leasing är billigare...)
2. När du erbjuds lägst ränta (inkl. avgifter), så undersök alla finansieringsalternativ för att hitta det som har lägst kostnad. Ibland är det billånen, men oftast inte.
3. Nope, men skriv en lista på era önskemål. Ju mer ”lull-lull” som inte behövs, ju billigare alternativ kan man förstås köpa.
4. Ja, byte kamrem och andra större serviceingrepp är stora kostnader. Skiljer mellan märken och versioner. Så undersök vilka serviceintervall som gäller och när ”den stora servicen” är, så ni vet om det kommer en ”glad” överraskning i närtid eller inte.

Försäkring och Service är stora löpande kostnader, så undersök vad de kostnaderna är för modell ni är intresserad av innan köp. Vissa märken är dyrare än andra.

Pruta, bilköp görs ytterst sällan till annonserat pris! (Gäller nytt och begagnat). Fick 20+% rabatt på senaste nybilsköpet själv. (Tysk ”lyxbil”), ofta hamnar man 7-12% rabatt på nya bilar.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

En bra sida för kolla upp beggade bilar är https://www.car.info/ Där kan du se historik på ägare och annonser och typ alla info om bilen tex om den har kedja eller rem osv. Mycket bra!

Leasing kan va både bra och dåligt, gäller läsa avtalet noga för undvika straffavgifter osv.
Vi köpte istället för leasa våran förra bil. Vi gick in med 50k och månadskostnaden blev ca 100kr mer än vad det skulle kostat att leasa och nu inför nästa bil va bilen värd mer så vi gick in med betydligt mer än 50k i nästa bil, hade vi leasat hade vi stått utan något efter dem tre åren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av fiskebulle:

Sitter och söndagsplanerar framtiden lite... Min sambo har bestämt sig för att vi ska köpa en bil och det är nog en rimlig tanke då vi kommer behöva en för att ta oss till våra respektive arbeten framöver.

Hur som helst så är jag långt ifrån ekonomiskt lagd, och inte sambon heller, dessutom så kan jag inte så mycket om bilbranschen.

Så jag tänker att jag skickar ut lite frågor i etern och hör vad ni tycker.

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

Trevlig helg!

Vi jämförde Volkswagens lån med Swedbanks medlemsbillån (kräver medlemsskap i fackförbund som är anslutna) och medlemslånet hade lägst ränta och avgifter, så det är värt att kolla med bank om du är medlem i facket.

Vi brukar alltid köpa en bil som gått runt 3000 mil, då får man en billigare bil än helt ny men ändå med nybilskänsla. Det är då många mil kvar till kamremsbyte m.m. men ska man behålla bilen länge är det värt att hålla kolla på när det är och lägga undan pengar. Volkswagen t.ex. (exemplifierar med det då jag kör Volkswagen) har räntefri avbetalning på service och reparationer. Kan vara rätt skönt att veta.

Köp inte en större bil än du behöver, Golf kombi är rymlig men mindre och smidigare än Passat. Köp en bil med liten motor om du inte behöver dra husvagn m.m. ger lägre förbrukning och lägre skatt.

Hade jag inte kört så mycket som jag gör (2500+ mil om året) hade jag kanske övervägt att leasa - man vet vad det kostar och har alltid en ny modern bil.

Kom ihåg att ett bilköp alltid är en dålig affär. En bil kostar otroligt mycket pengar i längden (i värdeminskning, bränslekostnader, service och reparationer) så kör så lite som möjligt.

Värt att tänka på också är att bensinen är billig nu men kommer garanterat att bli avsevärt dyrare i framtiden, så kolla gärna efter laddhybrider.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus TUF B450M-Plus Gaming, 16GB Corsair Vengeance LP 2666MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av Mindfighter:

1. Leasingföretag är vinstdrivande verksamhet, så självklart betalar man en premie för bekvämligheten. (Även om det alltid i dessa trådar dyker upp folk som argumenterar för att leasing är billigare...)

Idag är privatleasing väldigt förmånligt. Om man kan tänka sig en bil med få tillval och en av dom bilar som går på kampanj så kan det faktiskt vara billigare att leasa än att äga. MEN, om man vill välja fritt och kanske vill ha en lite mer "premiumbil" är det svårt att få en leasing att vara billigare än att köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Jumpcut:

Idag är privatleasing väldigt förmånligt. Om man kan tänka sig en bil med få tillval och en av dom bilar som går på kampanj så kan det faktiskt vara billigare att leasa än att äga. MEN, om man vill välja fritt och kanske vill ha en lite mer "premiumbil" är det svårt att få en leasing att vara billigare än att köpa.

Nja säger jag då, om du jämför med listpris på den bilen ja, men väljer man en s.k. ”Lagerbil”, d.v.s. tillverkarens volymmodell med standardtillbehör som de alltid har på beställning (eller t.o.m. i bilhallen) så är prutmånen vid köp oftast rätt god också och då är kalkylen en annan igen... kan man dessutom finansiera bilen på annat sätt än låna hela beloppet så ser det återigen oftast bättre ut. Måste man låna 100% och man lyckas time:a någon bra kampanj, så ja, då kan leasing ”löna” sig.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Priset för leasingbilar jämförs oftast med pris på en ny bil. Det mest eknomiska är oftast att köpa en äldre begagnad bil dock ger det ju inte lika mycket status.

Vad är det för bil ni söker och i vilken prisklass? Hur mycket kör ni och hur länge har ni tänkt att äga den innan ni byter in eller säljer den?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av fiskebulle:

Sitter och söndagsplanerar framtiden lite... Min sambo har bestämt sig för att vi ska köpa en bil och det är nog en rimlig tanke då vi kommer behöva en för att ta oss till våra respektive arbeten framöver.

Hur som helst så är jag långt ifrån ekonomiskt lagd, och inte sambon heller, dessutom så kan jag inte så mycket om bilbranschen.

Så jag tänker att jag skickar ut lite frågor i etern och hör vad ni tycker.

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

Trevlig helg!

Det låter som att det är ny bil ni letar, samtidigt nämner du "bang for the buck". Välj ett av dem för ni får inte båda två och spexa lite mer specifikt vad ni letar efter.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Börja med att fundera på hur mycket bilen får kosta och se till att inte ta några lån på en bil då det plötsligt händer något med bilen ni köpt och ni väljer att köra den till skroten men har då ändå kvar ett lån att betala utan att äga något. Köp helt enkelt inte dyrare än vad ni har råd med.

Köp inte en större bil än vad ni behöver men helst inte någon minibil då man faktiskt vill åka med lite komfort också och det görs tyvärr inte i dessa.
Köp inte en ny bil då värdeminskningen är hemsk.

Att äga bil är absolut inte billigt så räkna med minst 1000kr/månad plus bränsle i bara service, försäkring, däck, skatt och liknande. Detta är beräknat på en mindre bil där inte för mycket oplanerat kommer. Har man otur så blir bromsarna dåliga, däcken behöver bytas och avgassystemet läcker så kan de sticka iväg och bli 15000kr Eller mer på en månad.

Lycka till med bilköpet. Det ger en härlig frihet med bil och är skönt att ha men tyvärr dyrt men vilken hobby är inte det. Www.Car.info Är en väldigt bra sida att få information om den tänkta bilens data och skick till viss del. Letade bil till en kompis och hittade en perfekt bil innan jag kollade car.info och förstod då att bilen blivit krockad eller liknande. Hade sålts för en spottstyver några månader innan till firman som nu sålde och priset nu var mer än tredubbla men fortfarande ett bra pris. Men man vet aldrig vilka mer problem som inte är perfekt fixade efter en krock.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

För bästa ekonomi skulle jag rekommendera att välja en bil som är ca 3 år gammal och som gått högst ca 6000 mil.

Den har tappat mycket i värde jämfört med en ny, nästan halva nypriset, men är fortfarande så bra att man knappast behöver byta eller reparera något på flera år (otur kan man alltid ha, men då begränsar man kostnaden med maskinskadeförsäkring som ofta gäller upp till 10-15000 mil).

En ännu äldre bil är billigare, eftersom värdeminskningen är lägre, men risken för kostsamma reparationer ökar och med tiden måste man byta dyrare komponenter vid service (bromsar, kamrem osv).

Låt hjärtat välja några modeller inom en viss ram du satt upp i förväg (storlek, typ, pris osv).
Undersök därefter noga om dessa modeller har några svagheter. Det har funnits modeller från nästan alla biltillverkare där risken för motor- eller växellådshaveri, elfel eller rost varit stor.
Länsförsäkringar har en stor genomgång "maskinskaderapport för begagnatbilar".
Kolla i internationell media också. Vet att tyska ADAC gör en genomgång av begagnade bilar.
När du sållat ut några få modeller som verkar säkra att välja, åk och titta på dem hos bilhandlare, kläm, känn och provkör bilarna.

Lycka till!

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

När man tittar på leasing så måste man titta på hur många mil man troligen kör/år och det finns brytpunkt milmässigt där det inte längre är motiverbart med leasing - typ om man är över 1500 mil/år, då milen över detta är väldigt dyra mil.

Med leasingbilar så förväntas att bilen skall lämnas tillbaka i bra skick (eftersom det skall säljas vidare) och titta noga i avtalet vad som förväntas i skick och vad det kostar om man inte uppnår detta...

- dessvärre får man lätt känslan att sin leasingbil är en hyrbil och varje repa kostar 15000:- - och det är bara så, använder man bilen så blir det skavanker med tiden, särskilt om det är barnfamilj och saker som stuvas in och ut och kanske något vasst som ger repa ibland, det slabbas och drälls och därför måste man titta på vad som anses tolerabelt slitage när leasingen är slut och bilen skall bytas - annars kan det bli dyrt med stor restvärdessänkning.

För att slippa den delen och man vet att man inte kan hålla närmast utställningsklass på bilen hela den tiden så kan det vara värt köpa sin bil då hur det ser ut i bilen inte angår någon annan, i alla fall inte innan man försöker sälja den... - samma om man kör över 1500mil/år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Mindfighter:

Nja säger jag då, om du jämför med listpris på den bilen ja, men väljer man en s.k. ”Lagerbil”, d.v.s. tillverkarens volymmodell med standardtillbehör som de alltid har på beställning (eller t.o.m. i bilhallen) så är prutmånen vid köp oftast rätt god också och då är kalkylen en annan igen... kan man dessutom finansiera bilen på annat sätt än låna hela beloppet så ser det återigen oftast bättre ut. Måste man låna 100% och man lyckas time:a någon bra kampanj, så ja, då kan leasing ”löna” sig.

Privatleasing kan bli sjukt billigt och på nivån att leasingavgiften knappt ens täcker värdeminskningen även om man förhandlar årets bästa deal och köper med cash. Speciellt eftersom huvudkontoret kan ha speciella priser för privatleasing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Aktsu:

...eftersom huvudkontoret kan ha speciella priser för privatleasing.

...och tomten bor på nordpolen! Vissa märken med egen leasingbolag använder det för att ta affärer, men självklart tjänar de pengar på det, det är affärsverksamhet, inte välgörenhet.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Fördelen med att privatleasa en bil är väl att man får en helt ny bilmodell till en fast månadsavgift. Man vet precis vad det kommer kosta att "hyra" den under t.ex. 36 månader, vilket väl är den vanligaste avtalstiden.

Skulle man av någon anledning behöva "bryta avtalet" kan det bli dyrt. Kikar man på t.ex. Blocket eller någon annan annonssida så är det väldigt vanligt att många vill bli av med sina leasade bilar innan avtalstiden löper ut.

Vid återlämnandet ska bilen vara i "gott skick", vilket betyder att t.ex. en lite djupare repa på en dörrsida måste antingen vara åtgärdad, alternativt får man betala kostnaden för självrisken. Vad som räknas som "normalt slitage" får man noga kontrollera hos respektive företag, för att slippa onödiga utgifter vid återlämnandet.

En annan sak att tänka på när du leasar en bil är att där inte finns någon "konsumentköplag eller reklamationsrätt" att nyttja ifall du upplever något fel på bilen, eftersom du inte "köpt" den. Det som istället gäller är "avtalslagen", vilket jag tror många inte har någon aning om.

Bekymmersfritt bilägande är något som ofta nämns i samband med leasing... pff... ja det är delvis sant, så länge inga problem uppdagas så är det relativt bekymmersfritt.

En ny bil finansierad med billån är ett bättre alternativ tycker jag, även om jag aldrig skulle välja något av alternativen själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Mindfighter:

...och tomten bor på nordpolen! Vissa märken med egen leasingbolag använder det för att ta affärer, men självklart tjänar de pengar på det, det är affärsverksamhet, inte välgörenhet.

Det är ett sätt att få ut bilar av en viss typ, de kan tjäna pengar men ändå vara billigare än en om en privatperson skulle köpa bilen. Det är bara att räkna på det, vissa deals är klart billigare än att köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av glemmy:

För bästa ekonomi skulle jag rekommendera att välja en bil som är ca 3 år gammal och som gått högst ca 6000 mil.

Den har tappat mycket i värde jämfört med en ny, nästan halva nypriset, men är fortfarande så bra att man knappast behöver byta eller reparera något på flera år (otur kan man alltid ha, men då begränsar man kostnaden med maskinskadeförsäkring som ofta gäller upp till 10-15000 mil).

En ännu äldre bil är billigare, eftersom värdeminskningen är lägre, men risken för kostsamma reparationer ökar och med tiden måste man byta dyrare komponenter vid service (bromsar, kamrem osv).

Låt hjärtat välja några modeller inom en viss ram du satt upp i förväg (storlek, typ, pris osv).
Undersök därefter noga om dessa modeller har några svagheter. Det har funnits modeller från nästan alla biltillverkare där risken för motor- eller växellådshaveri, elfel eller rost varit stor.
Länsförsäkringar har en stor genomgång "maskinskaderapport för begagnatbilar".
Kolla i internationell media också. Vet att tyska ADAC gör en genomgång av begagnade bilar.
När du sållat ut några få modeller som verkar säkra att välja, åk och titta på dem hos bilhandlare, kläm, känn och provkör bilarna.

Lycka till!

jag håller med. känns som ett rätt säkert val om man vill ha en kompromiss mellan pris och "bekvämlighet". har köpt två bilar enligt denna princip och båda köpen visade sig vara väldigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

1. Om du ska köpa, köp en elbil.
2. Om inte elbil, leasa så blir du garanterat av med den om 3 år.

Efterfrågan på fossildrivna fordon kommer att vara ytterst låg om 3 år så det är förenat med stor risk att lägga en massa pengar på en sådan idag.

Privatleasing kan vara förmånligt om man shoppar runt och har fördelen att du lämnar ifrån dig bilen efter avtalsperioden. Sköter du om den så slipper du dyra överraskningar.

Personligen så valde jag att privatleasa med serviceavtal som extra trygghet. Planerar att köpa elbil om 3 år när marknaden mognat lite till.

Om du väljer att privatleasa så köp alltid dina egna vinterhjul och däck. Det blir billigare och du riskerar inte att få betala extra för kantstötta fälgar eller nötta däck vid återlämnandet.

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Aktsu:

Det är ett sätt att få ut bilar av en viss typ, de kan tjäna pengar men ändå vara billigare än en om en privatperson skulle köpa bilen. Det är bara att räkna på det, vissa deals är klart billigare än att köpa.

Problemet är att det är svårt som privatperson att räkna på. Exempel på knepiga faktorer:
Vad blir värdeminskningen på köpt bil? Du kanske tar hand om den bättre än genomsnittet, däcken kanske rullar fler mil än du räknat med i kalkylen o.s.v. o.s.v.
Vad för extra kostnader får du efter leasingperioden? (Onormalt slitage, Övermil, Vinterdäck som lämnas tillbaka som om köpta hade fungerat ett par år till o.s.v. o.s.v.)

Det enda du kan vara säker på är att leasingföretaget liksom casinot har säkerställt att de alltid vinner i slutändan.

I min erfarenhet (sex nybilsinköp genom åren) är att förhandlar man hamnar man oftast inte särskilt långt ifrån de rabatter som större företag får via volyminköpen. (D.v.s. priserna som de räknar med för leasingen).

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Att skaffa en ny bil, oavsett om det är leasing eller någon form av finansiering är dyrt eftersom en bil inte har ett bestående värde utan minskar ganska aggressivt (uppemot 50% på 3 år är en bra riktlinje). Men många gillar förstås känslan av att åka en ny bil.

Jag är inte lika kräsen, jag tycker sweetspotten är att köpa en bil som är 2-3 år gammal som gått max 5000-7000 mil, med en (1) tidig ägare. Finansierar privat med insats + lån och betalar av lånet under så lång tid jah räknar med att ha bilen (3 år i mitt fall). När lånet är avbetalt börjar jag om, och bilens restvärde blir en del av ”insatsen” till nästa.

Fungerat bra för oss, inne på 4e bilen nu. En av bilarna vi hade, en Honda CR-V, var en ekonomisk succee. Köpte den 2 år gammal, hade den i 7(!) år och därefter fick jag att restvärde som bara var 100k minde än vad vi betalade för den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Mindfighter:

Nja säger jag då, om du jämför med listpris på den bilen ja, men väljer man en s.k. ”Lagerbil”, d.v.s. tillverkarens volymmodell med standardtillbehör som de alltid har på beställning (eller t.o.m. i bilhallen) så är prutmånen vid köp oftast rätt god också och då är kalkylen en annan igen... kan man dessutom finansiera bilen på annat sätt än låna hela beloppet så ser det återigen oftast bättre ut. Måste man låna 100% och man lyckas time:a någon bra kampanj, så ja, då kan leasing ”löna” sig.

Finns leasingbilar för runt 2400:- i månaden inkl skatt, service och försäkring.
Har en bekant som betalade 800:- i månaden för helförsäkring på en relativt dassig bil och 400:- för skatten.
I det här läget så kan jag känna att det är billigare att ta en bil på leasing kontra att köpa en begagnad.
Detb blir 36000:- "extra" över 3 år, men tror inte man får en bil under det priset som inte behöver servas en del så man hamnar en bra bit över. Då blir det även en ny bil ist för en skruttbil (om man går efter ovan kalkyl).

Ryzen 3700X | 16GB Ram @ 3800 Mhz CL14 | 5700XT | Seagate FireCuda 520 2TB + MP510 960GB | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Mindfighter:

Problemet är att det är svårt som privatperson att räkna på. Exempel på knepiga faktorer:
Vad blir värdeminskningen på köpt bil? Du kanske tar hand om den bättre än genomsnittet, däcken kanske rullar fler mil än du räknat med i kalkylen o.s.v. o.s.v.
Vad för extra kostnader får du efter leasingperioden? (Onormalt slitage, Övermil, Vinterdäck som lämnas tillbaka som om köpta hade fungerat ett par år till o.s.v. o.s.v.)

Det enda du kan vara säker på är att leasingföretaget liksom casinot har säkerställt att de alltid vinner i slutändan.

I min erfarenhet (sex nybilsinköp genom åren) är att förhandlar man hamnar man oftast inte särskilt långt ifrån de rabatter som större företag får via volyminköpen. (D.v.s. priserna som de räknar med för leasingen).

De flesta bolag kör leasing via sitt egna finansbolag så priserna är i grunden desamma (men privatleasingen kan som sagt ha egna deals för specifika konfigurationer sponsrade av tillverkaren).

Handlarna får som sagt oftast möjlighet att ge bra leasingerbjudanden för att få ut fler bilar av en viss typ, Audi hade t.ex. galna erbjudanden på små bilar med deras nya snåla bensinmotor efter hela dieselskandalen. Handlarna kan ju fortfarande tjäna pengar eftersom de efter 3 år får mer när de säljer bilen än en privatperson får. De garanterar också att kunden kommer till dem med problem och reparationer samt att de siffror jag sett tyder på att kunder ofta är märkeslojala.

Tycker inte alls det är svårt att räkna på och komma nära sanningen, handlar ju om få faktorer och bara 3 års tid (i jobbet skall jag ju bygga modeller som oftast sträcker sig många decennier). Hjälpte en familjemedlem med en leasing för några år sedan och när facit kom fram så blev det mer eller mindre exakt som förväntat, hade personen köpt bilen hade den kostat markant mer då hela leasingavgiften hade gått till värdeminskning. Nu fick personen service, försäkring och ränta för samma pengar.

Samtidigt finns det erbjudanden som är hemskt dåliga så det varierar mellan modeller och över tid så man måste verkligen räkna på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av Mindfighter:

Nja säger jag då, om du jämför med listpris på den bilen ja, men väljer man en s.k. ”Lagerbil”, d.v.s. tillverkarens volymmodell med standardtillbehör som de alltid har på beställning (eller t.o.m. i bilhallen) så är prutmånen vid köp oftast rätt god också och då är kalkylen en annan igen... kan man dessutom finansiera bilen på annat sätt än låna hela beloppet så ser det återigen oftast bättre ut. Måste man låna 100% och man lyckas time:a någon bra kampanj, så ja, då kan leasing ”löna” sig.

Ja, typ 10-11% ska man ju kunna pruta på en ny lagerbil. Sen kan man alltid prata med lite extra prylar. Att casha en ny bil brukar inte vara så populärt eftersom dom stora återförsäljarna tjänar mer på att göra en finansiering av bilen, så det brukar gå att pruta mer om man tar finans på bilen. Ser man till att det går att betala av hela finansen direkt så kan det löna sig att köpa med finans och sedan betala av direkt efteråt.

Nu köper inte jag nya bilar eftersom jag tycker det är idioti. Jag köper begagnade bilar med runt 1000-1500 mil på mätaren då jag hellre vill att någon annan tar den första rejäla värdeminskningen. Kan man hitta en sådan i perfekt skick hos en privatperson, pruta lite och sedan casha så kan man få en mycket fin bil för ett väldigt bra pris. Så jag förordar inte privatleasing, men för en del personer kan det vara en bra affär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av fiskebulle:

Sitter och söndagsplanerar framtiden lite... Min sambo har bestämt sig för att vi ska köpa en bil och det är nog en rimlig tanke då vi kommer behöva en för att ta oss till våra respektive arbeten framöver.

Och du tror att ni kommer klara er med en gemensam bil? Finns det risk att ni behöver varsin så är det kanske läge att fundera på ännu billigare alternativ.

Citat:

Hur som helst så är jag långt ifrån ekonomiskt lagd, och inte sambon heller, dessutom så kan jag inte så mycket om bilbranschen.

Så jag tänker att jag skickar ut lite frågor i etern och hör vad ni tycker.

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

Trevlig helg!

Köper du en nyare bil så är värdeminskning en stor post. Vi lever i en dingding värld så finansieringskostnaderna är ganska små i sammanhanget, oavsett.

Försök rannsaka er själva och hitta en bra budget baserat på:
1. Hur mycket ni kan/vill betala per månad
2. Hur stort behov av bil ni faktiskt har
3. Hur mycket ni mest bara vill ha en bil, oavsett behov.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Jumpcut:

Ja, typ 10-11% ska man ju kunna pruta på en ny lagerbil. Sen kan man alltid prata med lite extra prylar. Att casha en ny bil brukar inte vara så populärt eftersom dom stora återförsäljarna tjänar mer på att göra en finansiering av bilen, så det brukar gå att pruta mer om man tar finans på bilen. Ser man till att det går att betala av hela finansen direkt så kan det löna sig att köpa med finans och sedan betala av direkt efteråt.

Nja säger jag till det också. Sist jag köpte så förhandlade jag dels företagsleasing och privatköp utan finansiering via bilfirman och ingen inbytesbil (sålde gamla via kvd istället och fick 12.000kr mer än inbytespriset jag blev erbjuden av två olika handlare). Då jag inte hade bestämt mig om jag skulle ta bilen som så kallad personalbil (företagsleasing) eller privatköp. Fick exakt samma rabatt på bägge varianter och det slutade med att jag äger den privat, då det för min del blev billigast totalt sett.

Sen brukar jag köra bilar till 10.000 mil och inte byta vart tredje år utan blir snarare var 4-5 år.

Anledningen till att det blev exakt samma rabatt är att bilhandlare och leasingföretag (i detta fall samma koncern) agerar oberoende av varandra, för det får inte finnas misstanke om olagligt koncernbidrag (d.v.s. att ett bolag sponsrar ett annat bolag inom samma koncern genom att göra en förlustaffär för att gynna det andra bolaget), då får man problem som företag.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av akke:

1. Om du ska köpa, köp en elbil.
2. Om inte elbil, leasa så blir du garanterat av med den om 3 år.

Efterfrågan på fossildrivna fordon kommer att vara ytterst låg om 3 år så det är förenat med stor risk att lägga en massa pengar på en sådan idag.

Privatleasing kan vara förmånligt om man shoppar runt och har fördelen att du lämnar ifrån dig bilen efter avtalsperioden. Sköter du om den så slipper du dyra överraskningar.

Personligen så valde jag att privatleasa med serviceavtal som extra trygghet. Planerar att köpa elbil om 3 år när marknaden mognat lite till.

Om du väljer att privatleasa så köp alltid dina egna vinterhjul och däck. Det blir billigare och du riskerar inte att få betala extra för kantstötta fälgar eller nötta däck vid återlämnandet.

Efterfrågan på fossilbilar kommer knappast vara ytterst låg om 3 år.
Andelen laddbara bilar som sålts hittills i 2020 är 26,5%, alltså 73,5% av alla bilar som säljs är fossilbilar.
https://news.cision.com/se/bil-sweden/r/fortsatt-minskning-av...

Priserna kan förstås påverkas negativt, med snabbare värdetapp om man köper sprillans nytt.
Men det ser man också på elbilar som inte är lika moderna och saknar diverse funktioner eller har kort räckvidd.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dvärred
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av glemmy:

Efterfrågan på fossilbilar kommer knappast vara ytterst låg om 3 år.
Andelen laddbara bilar som sålts hittills i 2020 är 26,5%, alltså 73,5% av alla bilar som säljs är fossilbilar.
https://news.cision.com/se/bil-sweden/r/fortsatt-minskning-av...

Priserna kan förstås påverkas negativt, med snabbare värdetapp om man köper sprillans nytt.
Men det ser man också på elbilar som inte är lika moderna och saknar diverse funktioner eller har kort räckvidd.

Håller med. Utvecklingen hos batteribilarna går så rasande fort nu att jag misstänker att man kan bli sittande med svarte petter om man om några år vill sälja en "omodern" elbil som blivit omsprungen av nyare modeller.

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av glemmy:

Efterfrågan på fossilbilar kommer knappast vara ytterst låg om 3 år.
Andelen laddbara bilar som sålts hittills i 2020 är 26,5%, alltså 73,5% av alla bilar som säljs är fossilbilar.
https://news.cision.com/se/bil-sweden/r/fortsatt-minskning-av...

Priserna kan förstås påverkas negativt, med snabbare värdetapp om man köper sprillans nytt.
Men det ser man också på elbilar som inte är lika moderna och saknar diverse funktioner eller har kort räckvidd.

Notera då att med laddbar bil avses även laddhybrid, dvs bil med förbränningsmotor i kombination med en elmotor och ett mindre batteri som räcker ett fåtal mil. Utan att ha sett någon statistik så är det inget vågat antagande att den sortens bilar utgör majoriteten av antalet laddbara bilar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@ztenlund: 1302 rena elbilar av 22718 bilar. Alltså 5,73%. Intressant att se hur dominant E-niron verkar vara på elbilssidan.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av akke:

Efterfrågan på fossildrivna fordon kommer att vara ytterst låg om 3 år så det är förenat med stor risk att lägga en massa pengar på en sådan idag.

Glömde du en 0:a efter 3an där eller?

Jag är beredd att äta upp en riktigt stor hatt om "efterfrågan på diesel/bensindrivna bilar är ytterst låg om 3 år". Du kan du få välja typ av hatt.