JavaScript fråga <script src="script.js"></script>

Permalänk

JavaScript fråga <script src="script.js"></script>

Hej!

Jag är ny med JavaScript så ursäkta newbiefrågan.

Jag håller på att skapa ett simpelt textäventyr med JavaScript.

Jag har en JavaScript-fil som heter script.js och HTML-fil som heter index.html i samma mapp.

Problemet är att när jag öppnar html-filen i webbläsaren så kommunicerar den inte med JavaScript-koden.

Jag har denna kod mellan <head></head> taggarna och har även provat i slutet av <body></body> taggarna men inget verkar fungera:
<script src="script.js"></script>

Jag frågade läraren och fick som svar:
"- använd <meta charset="utf-8"> i html filen"

Jag förstår inte hur det har med min fråga att göra.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Utan att kunna något om varken html eller js tänker jag anta att tipset är baserat på att du använder svenska tecken i .js filen som inte går att tolka eftersom du använder ett charset som inte har dem i sig.

Har du testat lösningen och sett om det fungerar?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
99:e percentilen

Du måste visa (åtminstone relevanta delar av) både HTML-koden och JavaScript-koden om vi ska kunna hjälpa till effektivt.

Med den information som finns just nu blir mitt råd att reducera JavaScript-koden till Hello World (alltså typ alert("Hej!"); eller console.log("Hej!");) och se till att den överhuvudtaget körs.

Prova även att validera din HTML – det är i allmänhet ett bra verktyg att ta till när något inte funkar.

Slutligen kan jag rekommendera att kolla i webbläsarens utvecklarkonsol. Många fel som leder till att "ingenting funkar" brukar få sin förklaring där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det beror inte på charset i alla fall, det funkar utan den men om du har med åäö någonstans så blir det skumma tecken bara.
Som någon sa så är det alltid bra att göra en alert eller console.log för att kolla så det synkar.

Permalänk
Medlem

Har man ingen programmerings erfarenhet är det alltid svårt att få det att fungera från "scratch". Här har du kod där du har något att utgå från

fil
index.html

<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="UTF-8"> <title>Mall för gamingfortnite18234931</title> </head> <body> <script src="foo.js"></script> </body> </html>

och fil
foo.js

console.log("Hejsan JavaScript");

Förutsättningar för att få koden att fungera är

  • Både filerna i samma mapp

  • Namnge filerna korrekt, viktigt med filändelser .html & .js

  • Korrekt sökväg till index.html i URL-fältet på din webbläsare

  • Öppna konsol för webbläsare

När du fått detta att fungera, försök att förstå vad koden gör. Nästa steg är att modifiera den (roligaste biten).
Ge dig själv bara lite tid så ska du se att alla bitar faller på plats. Lycka till!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dezur:

Har man ingen programmerings erfarenhet är det alltid svårt att få det att fungera från "scratch".

Alltför sant! I sin helhet ett mycket bra inlägg från din sida som borde hjälpa TS över den typiska första tröskeln.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers