Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Spel fryser, med ljud igång i bakgrunden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Feb 2002

Spel fryser, med ljud igång i bakgrunden

Grafikkort -> Radeon R9 390x

Sen kanske 1 månad eller 3 veckor tillbaka så har jag ett problem med att i stort sett alla spel fryser efter ett tags spelande, det som händer är att spelet stannar, allt ljud i bakgrunden hörs fortfarande, hör mig själv skjuta tex o gå i spelet, CTRL, ALT, DELETE funkar inte, allt bara stannar på båda skärmar de enda som funkar hittills är att starta om datorn helt.

Har sen detta hände uppdaterat till senaste drivrutinerna men det gjorde ingen skillnad, temperaturer är helt ok och som de ska vara, har felsökt diverse annat också men det verkar ha något med grafikkortet att göra.

Detta är inget jag varit med om innan och allt utanför spelande funkar utmärkt.

Tacksam för hjälp/råd

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jul 2012

Ladda ner hwinfo och kontrollera olika värden på GPU under idle och load. Dela med dig en skärmbild av det om du kan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2011

Pröva sänk minnet och gpu klockan med typ 100mhz.
Om något e ostabilt.

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB |
| 2600k | Z77 Asrock Extreme4-M | 16GB@2133 MHz | EVGA 980 SC |
| Be quiet! L8 630W | NZXT Source 210 Elite |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Bra förslag båda ovan. Kanske är kylpastan som behöver bytas eller nån kylfläns som är full av damm. Det lär du se i hwmonitor om kortet går för varmt. Vill dock minnas att 390x går rätt varma som standard så gör en googling först. Vill minnas att de kan gå upp till 95grader å att det enligt AMD ändå ska va lugnt!