PSU droppar i volt utanför felmarginalen

Permalänk
Medlem

PSU droppar i volt utanför felmarginalen

Hej, jag har ett Corsair RM750x 750W köpt hos Inet den 2017-11-15, och det är 10 års garanti på den här modellen.

Nu har jag uppmärksammat att +3,3v linan droppar ~7,57%, vilket är utanför den felmarginal på 5% som är satt på +3,3v, +5v och +12v för dagens standarder. Saxat från Wikipedia:

Uppmätt med HWMonitor, och detta har jag noterat under ett par veckors tid nu, så det är inte någon tillfällig händelse. Det sitter ett dammfilter för nätaggregatet som rengörs vid behov, och fläkten i nätagget varvar inte upp så det har inte med överhettning att göra (svalt luft som blåses ut bakåt från PSU).

Jag har även märkt att +12v droppade 4% i under dagens drift, och för någon vecka sedan observerade jag den droppa 4,75% - inom felmarginalen men väldigt nära gränsen. Det tillsammans med +3,3v droppen gör mig lite orolig för nätaggets hälsa.

Frågan är hur @Inet hanterar dessa ärenden? Jag har varit mycket nöjd med deras support tidigare. Gör de som många andra (tex Komplett mfl) och skickar ut ett ersättningsexemplar med retursedel inkluderat, som jag sedan kan skicka tillbaka mitt dåliga/trasiga exemplar med? Eller gör Corsair det? Jag kan av ganska uppenbara skäl inte vara utan nätaggregat då datorn är viktig för jobb och underhållning för hela hushållet, så mer än max någon dag på sin höjd utan PSU är inte möjligt. Skulle nog kunna påstå att datorn är den enskilt mest viktiga "hubb" i lägenheten för hantering av allt jobb, spelande och media osv som konsumeras.

TL;DR: Hur hanteras dessa garantiärenden där +3,3v linan droppar ~7,57%, och hur bör jag gå till väga då jag inte kan ha någon större nertid? Och bör jag agera på detta eller är det ändå säkert för datorn i helhet och jag kan ignorera det? Jag har inte möjlighet att ta mig till butik, då butiken i Barkarby verkar vara borta nu..? Tacksam för alla svar, tips och råd.

Mvh
Tommy

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lita aldrig på de spänningsvärden du kan se med mjukvara - oavsett om det är HWMonitor eller något annat program. Sensorerna som läser av spänningen är inte alltid så noggranna.

Dubbelkolla helst med en bra multimeter om spänningen verkligen är dålig eller inte.

Permalänk
Medlem

det är ju sensorerna på moderkortet som rapporterar volten, hur vet du att de är korrekta? Inte ovanligt att en standard sensor diffar 10%

Har du några problem med din PSU eller nojjar du bara för att HW Monitor visar ett värde du inte gillar? Om du inte har några problem så föreslår jag en glass o en kopp kaffe o sluta köra HW Mon

// LZ

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Lite så jag tänker också, att det kanske inte stämmer 100% med HWMonitor då det är beroende på moderkortets sensorer. Jag har inte tillgång att mäta med multimeter tyvärr.

Det kan tilläggas att i samband med detta har det i vissa spel gått från bra flyt till att FPS:en dippar till typ 2-3 FPS i ett par sekunder, för att sedan hoppa upp igen. Det utan att jag bytt eller uppdaterat någon drivrutin, ändrat någon hårdvara eller det har kommit någon uppdatering till de spel som jag upplevt det i. Först efter jag upplevde det så ändrade jag CPU till stock och detsamma med GFX - men det gjorde ingen skillnad. GPU-z visar att vid dessa dippar så är det "VRel" och "VOp" som status, vilket fick mina tankar på nätaggregatet.

Det var pga detta problem som jag satte igång HWMonitor till att börja med, och det var då jag observerade detta med volten. Lite svår sits i hur man ska göra. Får vänta tills imorgon och prata med Inet då om de kan bistå med någon hjälp, har några tips eller råd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro