Funderar på att rensa och uppgradera gammal laptop. Lite funderingar.

Permalänk
Medlem

Funderar på att rensa och uppgradera gammal laptop. Lite funderingar.

Hej,

Jag håller på att lära mig Linux CentOS. Jag har tyckt att programmet har varit långsamt och har i tanke på att rensa min dator. Kan hända att jag wipar datorn för att få mer i minne och hoppas på att det kan hjälpa. Just nu ligger den på 26.9 gb av 118.

Laptopen är X555LAB
Intel Core i5-52000 CPU @ 2.20GHz 2.20 GHz
8.00 GB Ram
64-bit Windows

Har också i tanke på om det är värt att uppgradera ram. Vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av Robazn:

Hej,

Jag håller på att lära mig Linux CentOS. Jag har tyckt att programmet har varit långsamt och har i tanke på att rensa min dator. Kan hända att jag wipar datorn för att få mer i minne och hoppas på att det kan hjälpa. Just nu ligger den på 26.9 gb av 118.

Laptopen är X555LAB
Intel Core i5-52000 CPU @ 2.20GHz 2.20 GHz
8.00 GB Ram
64-bit Windows

Har också i tanke på om det är värt att uppgradera ram. Vad tycker ni?

Stoppa in en SSD. Vet inte om du har något speciellt syfte med CentOS men annars är Ubuntu eller t.ex. ElementaryOS något jag hade rekommenderat att börja med om du vill testa Linux.

Permalänk
Medlem

@traetaona:

Jag har en extern ssd, kopplad till laptopen som jag kör linux på. Fortfarande någorlunda långsam...

Kurs materialet som jag hittar på linux online lär ut CentOS så jag utgår ifrån det. Tack för tipset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robazn:

Jag har en extern...

Där har du nått som drar ner farten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollar man specifikationerna så ser det ut som du har en HDD. Som tidigare nämnt så skulle det bli en stor skillnad om du köpte en SSD och ploppa i den. Mängden RAM borde räcka tycker jag. Som mrgraffe sa om en extern så är den nog inte så snabb, en extern SSD begränsas väl av hastigheten på USB så det torde vara en bromskloss.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable