Svullet batteri Asus rog g501j (4 år gammal laptop)

Permalänk
Medlem

Svullet batteri Asus rog g501j (4 år gammal laptop)

Hej!

Som rubriken lyder så har min bärbara laptop ett svullet batteri sen en tid tillbaka, förmodligen pga av att blivit tappad i stengolv från cirka 1.5m höjd, använt tre olika adaptrar till den och använt olika ström spänningar till dessa (Kina, UK, Sverige) under dessa år.

I och med detta har jag precis varit på en datoraffär i centrala Sthlm för att beställa ett nytt batteri, som dem senare monterar in, ville dock bara fråga här om detta stämmer:

På mitt kvitto står det original batteri Asus N501 , jag frågade om detta på affären, då datorn heter g501j (undersidan av aluminium chassit) medan inet skrev både "g501j" samt "g501jw" på faktura/beställningsbekräftelse, och de i affären menade att det är samma batteri till g501j som till n501 - någon som vet om detta verkligen stämmer?

Jag antar att de vet vad de håller på med, affären i fråga har bra google reviews etc, men tänkte fråga här också för peace of mind, då jag om 1-2 dagar ska tillbaka till affären för själva utbytet av batteriet.

Permalänk

tippar på att iom de liknande modellnumrena att de är liknande datorer som använder samma chassi och batteri men ev skiljer lite i cpu och/eller gpu val.

edit:
både g501 och n501 ser iaf ut att använda samma chassi bara att g501 är eloxiderad svart medan n501 kör alufärgat.

färgen kunde ju visserligen kanske väljas vid nyköp men iaf bilderna jag hittade på bägge datorerna så var det ända skillnaden jag kunde notera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Hej, tack för svar!

Det visade sig att datoraffären i fråga hade beställt ett batteri som skulle vara kompatibelt med N501 och G501, men det visade sig vara för långt för min laptop (asus g501j), och fick därmed ta tillbaka datorn och invänta att ett passande batteri köpes in. Således var det inte så passa kompatibelt mellan N501 och G501 artiklar som många andra hemsidor (och datoraffärer) får det att låta som.

Jobbigt att sitta med en så "gammal" laptop....host host