Permalänk
Medlem

Extern antenn till ZTE MF286D

Hej,
Jag vill ansluta 2 externa antenner till en ZTE MF286D.
Vid första prov så blir signalstyrkan helt oförändrad.
I routerns hemsida hittar jag ingen speciell inställning för externa antenner-skall en sådan finnas?
Abonnemanget för bredbandstrafiken sköta av Telia, men där finns inte något svar att få.
Har någon en idé om vad jag behöver göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkal:

Hej,
Jag vill ansluta 2 externa antenner till en ZTE MF286D.
Vid första prov så blir signalstyrkan helt oförändrad.
I routerns hemsida hittar jag ingen speciell inställning för externa antenner-skall en sådan finnas?
Abonnemanget för bredbandstrafiken sköta av Telia, men där finns inte något svar att få.
Har någon en idé om vad jag behöver göra?

Vad för antenner har du köpt till? Ett par rundstrålande antenner med ungefär samma gain behöver inte ge någon större skillnad, men finns såklart riktade antenner (där det spelar större roll var modemet står, samt hur antennerna är riktade), och såklart var ansluten mast befinner sig.

T.ex. så får jag ungefär samma hastighet (och signalstyrka) på min Nighthawk M1 oavsett om jag kör inbyggda antennerna eller externa rundstrålande (med lite högre gain), men då sitter jag på en balkong i centrala Stockholm med master lite överallt.

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för svar.
Jag har 2 st riktningantenner som skall skapa MEMO mottagning. Antenner skall Max ge 18 db förstärkning.
Platsen är ute i Östergötlands skärgård men med rimliga avstånd till sändare och hygglig mottagning för bredband och telefon.

Permalänk
Medlem

Då kan man tycka att du bör se någon skillnad.

Vad är frekvensomfånget på antennerna? Såklart också viktigt att testa 360 grader runt med placeringen, för att bekräfta att du faktiskt har riktat dem till ansluten mast.

Hur ser hastigheterna ut med interna respektive externa antenner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Då kan man tycka att du bör se någon skillnad.

Inte om man måste ställa om manuellt att den ska använda de externa och inte de interna antennerna.

Jag kommer inte ihåg om man var tvungen att göra detta manuellt eller inte (har en ZTE MF286 men den används inte, så jag kan inte kontrollera heller).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Inte om man måste ställa om manuellt att den ska använda de externa och inte de interna antennerna.

Jag kommer inte ihåg om man var tvungen att göra detta manuellt eller inte (har en ZTE MF286 men den används inte, så jag kan inte kontrollera heller).

Självfallet, all dokumentation jag kan hitta tyder på att det inte behöver ändras dock, men kan givetvis ha fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Självfallet, all dokumentation jag kan hitta tyder på att det inte behöver ändras dock, men kan givetvis ha fel!

Jag kontrollerade på min idag och du har rätt det finns ingen inställning för det, vilket innebär att det ska skötas automatiskt dvs. den ska känna av att det finns externa antenner anslutna och byta själva.

@lenkal
Det är faktigst inte alltid externa antenner hjälper något relaterat till hastighet, speciellt inte om kontakten med mast är relativt hygglig med de interna antennerna redan.
De kan dock göra så att kontakten med mast blir stabilare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen - nu har jag fått information så att jag kan göra bästa möjliga!

Permalänk
Medlem

Stora effekten med externantenn är den dB gain som man tappar pga väggar och 3-glasfönster. Med extern antenn placerad utomhus borde du se stora skillnader. Har labbat lite hemma och min upload gick från 2Mbit -> 10 Mbit med extern rundstålande antenn placerad utomhus och min Download från instabilt 10-20Mbit till stabil 40Mbit. Så det kan ge väldigt stora effekter men man måste placera antennen utomhus. Väldigt viktigt är också antennkabelns längd den bör vara så kort om möjlig så den inte dämpar mer än vad man tjänar på med extern antenn utomhus.

Permalänk

Jag sitter också med en MF286D och köpte en extern riktad antenn från Kjell.co. "Nedis" är märket även om det inte framgår på annat än kartongen. Antennen ska vara MIMO, vilket gjorde att jag tyckte att den verkade perfekt för ändamålet.

Samma såldes även billigare av Jula, men de verkar ha den som utgående modell.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Med det sagt så får inte jag heller någon som helst skillnad från att köra utan antenn ikopplad, trots omstart osv.
När jag går in i menyn på MF286D så såg jag något intressant under "extern antenn". Den känner tydligen av antenn själv, men det stod en lång text (jag kan se om jag kan få till någon skärmdump) med bland annat
"Om du använder externa antenner med MF286D stöds inte 2*2 MIMO eller högre, även om antennen har stöd för det."

För en komplett teknikidiot så kommer då frågan vad "2*2 MIMO" är då jag inte hittar något på sökningar. Är det samma sak som MIMO över huvud taget?
Med andra ord, ska jag lämna tillbaks antennen för 800 riksdaler, eller finns det ändå hopp om att den kan vara till nytta?

Permalänk
Medlem

thompalainen
Fick du någon ordning på det? Sitter med samma router och antenn som du.....