Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Med pressad prislapp och avskalade funktioner presenterar nu sökmotorjätten Pixel 4a, men svenska spekulanter lär bli besvikna.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014

Attans då, ingen trådlös laddning på 4a :'(

LOUQE Ghost S1 MkII | Corsair SF600 V2 | Asus B450-I | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z 3200MHz 16GB | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Noctua NH-L12s | EVGA 1080Ti | Varmilo VA68M | Logitech G502 Proteus | Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2013

Om denna telefon lanseras i Sverige kommer det finnas ett riktigt starkt utbud med flaggbåtar. iPhone SE, One Plus Nord och Pixel 4a. Nu tvingas nog andra budgetmobiler att erbjuda bra mjukvara och med generös uppdatering. Jag kollar på dig Samsung!

Skärm LG OLED 55C9 Stationär 4670k & EVGA 980 sc
Bärbar Dell xps 13 9360 Platta Ipad pro 10.5 Lur iPhone 7
Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge Vr Rift CV1
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Jaybird freedom 2
Högtalare Klipsch RP-160m Reciver DENON AVR X1600H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

"Därtill saknas även kapslingsklass." Ip? Vattentät? Trist. Det, bra kamera och ny cpu är vad jag letar efter. Till bra pris!

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010

Ser fram emot kameratester. Det är i stort sett det enda jag bryr mig om på moderna lurar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Meathim:

Ser fram emot kameratester. Det är i stort sett det enda jag bryr mig om på moderna lurar.

Android Police säger att kameran typ tar lika bra bilder som Pixel 4. Detta blir nog telefonen jag köper, om inte 5G versionen hunnit annonseras, då jag är sugen på 5G också samtidigt

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Lenovo ThinkPad T460. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av jnsson:

Android Police säger att kameran typ tar lika bra bilder som Pixel 4. Detta blir nog telefonen jag köper, om inte 5G versionen hunnit annonseras, då jag är sugen på 5G också samtidigt

Coolio!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Extremt prisvärd mobil. 349$ är riktigt prispressat.

Men ja synd att Google som vanligt ignorerar Svenska marknaden.

Känns som en mobil som denna hade sålt riktigt bra i Sverige.

Trädvy Permalänk
Skribent
Arvid Wittwång
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Meathim:

Det finns redan några tester ute! MKBHD:s video nedan är ett exempel, där han menar att de håller Pixel 4-nivå, men att de möjligtvis är något mindre skarpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Sep 2011

Hade hoppats på lite bättre hårdvara och lite högre pris (speciellt batteri, kamera och skärm-hz).
Enligt Android Authority är det en Snapdragon 730G, inte en 730.

Compared to the normal Snapdragon 730, the 730G is optimized for gaming. This means the graphics card is higher clocked and the chip also offers optimized WiFi. The GPU also supports higher resolutions. Furthermore, the SoC is able to record vieos in 720p with up to 960 fps.

(Den texten är från Notebookcheck)

Är väl ingen jätteskillnad, men kanske värt att poängtera.

https://www.androidauthority.com/google-pixel-4a-review-11406...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007

Man är ju lite sugen på att uppgradera, då jag sitter med en s5 från 20??. Mest för kamerans skull i så fall, eftersom jag inte är en heavy app-user. Men det är trist att det inte kommer fler mobiler med utbytbara batterier. Ska det verkligen vara så svårt? Om telefonen inte ens har klassning mot väta (min S5 har det), så kan man ju undra. En av anledningarna till att jag nog behåller min S5 ett tag till, har tilloch med ett skal med trådlös laddning...

🖥️: Raveก้้้้้้้้้้้ 02-E | Ryzen 5 3600 | Noctua NH-14 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | 16 GB Corsair LP 3200 | KFA2 1070Ti | Cougar CM 650W | Acer XB27HU
💻:
Thinkpad X1 Carbon 2015
📱:
Galaxy S5@LineageOS

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Skribent
Arvid Wittwång
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av m4gnify:

Hade hoppats på lite bättre hårdvara och lite högre pris (speciellt batteri, kamera och skärm-hz).
Enligt Android Authority är det en Snapdragon 730G, inte en 730.

Compared to the normal Snapdragon 730, the 730G is optimized for gaming. This means the graphics card is higher clocked and the chip also offers optimized WiFi. The GPU also supports higher resolutions. Furthermore, the SoC is able to record vieos in 720p with up to 960 fps.

(Den texten är från Notebookcheck)

Är väl ingen jätteskillnad, men kanske värt att poängtera.

https://www.androidauthority.com/google-pixel-4a-review-11406...

Ja, det verkar vara flera som vidhåller att det är den något mer högpresterande Snapdragon 730G som används, varför det med största sannolikhet är så. Lustigt nog finns inte "G"-ändelsen med på produktsidan. Nu är artikeln uppdaterad med 730G och brasklappen om att telefonskaparen missat detaljen.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Högst intressant! PenTile vid 443 ppi är dock inget jag står efter. Hade också sett fram emot högre uppdateringsfrekvens på min nästa lur, men det är något jag kan tänka mig att offra om allt annat är bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Vad chockad man blev att den inte lanserades här, dra åt h*lvete Google!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Varför skulle någon köpa vanliga Pixel 4 över denna? Jag förstår varför dom släpper denna efter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Nivity:

Extremt prisvärd mobil. 349$ är riktigt prispressat.

Men ja synd att Google som vanligt ignorerar Svenska marknaden.

Känns som en mobil som denna hade sålt riktigt bra i Sverige.

...Ja, kanske, lite beroende hur prispressat det hade blivit i SEK...jag ögnar iPhone SE nu och köper nog en sån men det är ingen USD399 phone i Sverige riktigt. Men det kan variera rätt så bra, priser i USA och här; ibland skiljer nästan prick 25%, ibland inte.

valid_lft forever preferred_lft forever

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Noob I am:

Om denna telefon lanseras i Sverige kommer det finnas ett riktigt starkt utbud med flaggbåtar. iPhone SE, One Plus Nord och Pixel 4a. Nu tvingas nog andra budgetmobiler att erbjuda bra mjukvara och med generös uppdatering. Jag kollar på dig Samsung!

https://swedroid.se/rykten-om-samsung-galaxy-s20-fan-edition-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Pixel 4 har ingen fingeravtrycksläsare. Men den här har alltså det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av wargreymon:

Pixel 4 har ingen fingeravtrycksläsare. Men den här har alltså det?

Japp, och också en klassisk på baksidan, som fungerar bättre o snabbare än de som är under skärmen

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Lenovo ThinkPad T460. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Någon som vet ett bra ställe att köpa denna ifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

När min pixel gen 1 gav upp väntade jag på 4a, men när jag såg läckorna för ett par månader sedan att kameran var placerad I skärmen så köpte jag en 3a istället. Det går ju inte för sig att ha ett kluster av "döda pixlar".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av jnsson:

Japp, och också en klassisk på baksidan, som fungerar bättre o snabbare än de som är under skärmen

Tjejens på OP7 PRO tycker jag fungerar snabbt och bra. Stör mig enormt på bara ansiktsupplåsning på Pixel 4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av korvOlle:

Någon som vet ett bra ställe att köpa denna ifrån?

https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Skulle vara en intressant telefon om det inte var för det patetiskt lilla 3140 mAh batteriet. Gissar på max 5-6 timmar screen-on-time.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

fyfan så värdelösa telefoner... vem vill köpa en sån idag?

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Synd att den saknar saknar officiell svensk lansering. Blir intressant att se importpriset jämfört med de kinesiska budgetalternativen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av hg:

Skulle vara en intressant telefon om det inte var för det patetiskt lilla 3140 mAh batteriet. Gissar på max 5-6 timmar screen-on-time.

Håller med dig, men det är ändå typ det tredubbla vad jag får ut av min gamla OP3 nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av hg:

Runt 6 timmar säger recensioner som jag läst. Hur mycket SOT behöver du egentligen? Jag ligger på runt 3 timmar per dag

Skrivet av HazZarD:

fyfan så värdelösa telefoner... vem vill köpa en sån idag?

Och vad är det som är värdelöst med denna telefon?

Skrivet av PumbaOP:

Synd att den saknar saknar officiell svensk lansering. Blir intressant att se importpriset jämfört med de kinesiska budgetalternativen.

Kostar runt 3700 om man köper direkt från Google Store Tyskland. För mer info om hur man gör det, går o läsa här https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Vettig storlek
Rent Android
Minst 3 års uppdateringar
3,5mm kontakt

Säljs inte i Sverige... och jag har just nu ingen anledning att byta mobil...

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2007

Både jag och tjejen behöver nya telefoner och det här är prisklassen vi främst är intresserade av. Pixel 4a är nära att vara bra nog, (tänker främst på kameran), men gillar inte att bilderna ofta ser underexponerade ut rent ljusmässigt även om dynamiska omfånget fortfarande är bra. Alla bilder ser ofta för mörka och livlösa ut för min smak av det jag sett hittills. Dvs samma "problem" som Pixel 4 lider av. Jag gillar inte karaktären helt enkelt i jämförelse med iPhone exempelvis. Men är inte jättesugen på iPhone SE heller av flera skäl... Det blir nog till att invänta iPhone 12 trots allt.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...