Stryper Telia torrents eller har de bara taskig peering mot utlandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har aldrig sett ett sådant, man brukar ha en fiberomvandlare (eller så är den ofta integrerad i en switch (tjänstefördelare) men den är inget modem på nått sätt.

Precis det jag menade. Modermodemet för att internet ska fungera. O:) XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har aldrig sett ett sådant, man brukar ha en fiberomvandlare (eller så är den ofta integrerad i en switch (tjänstefördelare) men den är inget modem på nått sätt.

Jo, de är modem. Vissa kallar dem mediaomvandlare, mediakonverterare eller som du, fiberomvandlare. Kärt barn har många namn. Jag använder fibermodem, eftersom det dels är den kortaste varianten, dels den mest genomskinliga betydelsemässigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag kommer testa med deras router sen. Kanske testar direkt i modemet om det ger samma resultat med deras router. Via bredbandskollen får jag märkligt nog 530Mbit ner och upp. Dvs mer än jag betalar för. Vet inte om det är för att jag lagt till fiber-TV och att den kräver lite extra bandbredd? När jag bara hade 100Mbit tidigare så kom jag aldrig upp i 100Mbit via bredbandskollen utan nådde max 96Mbit en bra dag. Men för torrents (än så länge) har jag inte nått över 20MB/s med min 500Mbit-lina.

Din fiberomvandlare är ansluten med 1 Gbit/s. Begränsningen ligger i mjukvara på sändar ändan så den är inte exact.
IPTV ligger om möjligt utanför ditt internet och påverkar inte din internethastighet så länge som du har mindre än länkhastigheten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, de är modem. Vissa kallar dem mediaomvandlare, mediakonverterare eller som du, fiberomvandlare. Kärt barn har många namn. Jag använder fibermodem, eftersom det dels är den kortaste varianten, dels den mest genomskinliga betydelsemässigt.

Modem står för Modulator-Demodulator alltså en hårdvara som konverterar(modulerar) digital signal till analog och tvärsom. Så nej du använder inte ett modem!