Permalänk
Medlem

Ny 55 Oled

På jakt efter en oled i 55 tums storleken som ska stå i källaren (ganska mörkt)
Tvn kommer användas i princip endast till att titta på filmer och serier, Netflix, HBO mfl.
Så det som är viktigast för mig är en bra bild, snabbt OS samt pris, så lågt som möjligt 😝
Lite smått sugen på en Philips med ambilight, men aldrig tittat på en tv med ambilight, det kanske är överskattat?

Så vad passar mig bäst? Dustin har en Philips 754 för 9990, bra pris men hur mäter Tvn upp mot en Philips 854 eller en LG B9?
Såg en film på Youtube där de jämförde Sony ag8 vs LG c9, Sonyn hade betydligt bättre färger och prisades över LGn https://youtu.be/IZgnRL_90bw
Men Sonyn är dyrare än LG C9 och vad jag har förstått är Sonys OS ganska slött.

Så vad rekommenderar ni? Ös på med förslag 😁

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

Så vad rekommenderar ni? Ös på med förslag 😁

Alla skärmar kommer från LG så vad som skiljer är de olika tillverkarnas algoritmer. Sony har bäst bild om kostnad inte spelar roll, LG B9/C9 är bäst price / performance.

https://www.sweclockers.com/test/29352-videotest-lg-oled-c9-o...

Permalänk

Har ingen erfarenhet utav Sony's oled men deras teknik som minskar banding är oslagbar, Sony färger direkt ur lådan är makalös och behövs knappt några justeringar.

Har haft både Philip's 754 och LG c9 och c9:an är grymt mycket bättre.
Rörelserna på 754:an var otroligt dålig även när kameran panorera långsamt blev objekt i bakgrunden helt suddiga.

Färgerna var riktigt svårt att få bra, speciellt hudtoner.
Deras smart tv system är det sämsta på marknaden.
Ljudet uppfattade jag som väldigt " burkigt"

Skulle inte rekommendera den, inte ens till det priset.
Ska dock ge den ett plus i kanten för filmer.

Lg C9 däremot är den bästa tv:n jag haft hittills.
Grymt ljud med otroligt mycket funktioner för ljud och bild.

Antagligen det bästa smart tv systemet.
Bra rörelse hantering och bra färger.
Även fokuserad mycket på tv spel.

Oled är oslagbart i ett mörkt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Alla skärmar kommer från LG så vad som skiljer är de olika tillverkarnas algoritmer. Sony har bäst bild om kostnad inte spelar roll, LG B9/C9 är bäst price / performance.

https://www.sweclockers.com/test/29352-videotest-lg-oled-c9-o...

Tänkte bara lägga till att "om kostnad inte spelar roll" så har nog Panasonic bäst bild på deras GZ2000-serie och eventuellt nyare.

Däremot i ett blindtest mellan GZ2000 och C9 så hade publiken svårt att säga vilken de föredrar i alla lägen. Vissa föredrog C9.

Med det sagt så valde vi här hemma att gå på C9 istället för B9, mest för den i vissa fall lite ljusare bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Har ingen erfarenhet utav Sony's oled men deras teknik som minskar banding är oslagbar, Sony färger direkt ur lådan är makalös och behövs knappt några justeringar.

Har haft både Philip's 754 och LG c9 och c9:an är grymt mycket bättre.
Rörelserna på 754:an var otroligt dålig även när kameran panorera långsamt blev objekt i bakgrunden helt suddiga.

Färgerna var riktigt svårt att få bra, speciellt hudtoner.
Deras smart tv system är det sämsta på marknaden.
Ljudet uppfattade jag som väldigt " burkigt"

Skulle inte rekommendera den, inte ens till det priset.
Ska dock ge den ett plus i kanten för filmer.

Lg C9 däremot är den bästa tv:n jag haft hittills.
Grymt ljud med otroligt mycket funktioner för ljud och bild.

Antagligen det bästa smart tv systemet.
Bra rörelse hantering och bra färger.
Även fokuserad mycket på tv spel.

Oled är oslagbart i ett mörkt rum.

Okej, inte Philips 754 då. Sony ag8 blir det inte heller då jag läste någonstans (minne som en guldfisk) att fjärrkontrollen är dålig och OS är slött, vilket jag känner igen på min Sony KD 9005.
Så då står det mellan Philips 854 och LG C9 eller B9
Vad jag förstått är 854 mer färgstark än C9 på gott och ont, samt att den har ambilight
Operativet är också olika. Philips körs på Android 9.0 och LGn på webOs?

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Tänkte bara lägga till att "om kostnad inte spelar roll" så har nog Panasonic bäst bild på deras GZ2000-serie och eventuellt nyare.

Däremot i ett blindtest mellan GZ2000 och C9 så hade publiken svårt att säga vilken de föredrar i alla lägen. Vissa föredrog C9.

Med det sagt så valde vi här hemma att gå på C9 istället för B9, mest för den i vissa fall lite ljusare bilden.

Kostnaden spelar en viss roll, men å andra sidan vill jag inte vara dumsnål heller 😋

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

Kostnaden spelar en viss roll, men å andra sidan vill jag inte vara dumsnål heller 😋

Jag försökte säga två saker med inlägget:

GZ2000 anses vara en av de absolut bästa OLED-apparaterna en konsument kan köpa, oavsett kostnad, och i ett blindtest valde en rätt stort del av publiken ändå C9.

Skillnaden mellan B9 och C9 är inte enorm, men den är där, främst i ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Det blev en Philips 854, mestadels för att jag är sugen på ambilight 😁 Annars verkade LGn strået vassare.
Väntar med spänning på leverans från netonnet nu 💪

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

Det blev en Philips 854, mestadels för att jag är sugen på ambilight 😁 Annars verkade LGn strået vassare.
Väntar med spänning på leverans från netonnet nu 💪

Grattis till ett bra val skulle jag säga!
Haft min sen i julas och det är en riktigt grym TV, med oslagbart HDR stöd (samtliga standarder) samt Ambilight gör mycket för upplevelsen faktiskt.
Jag är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Grattis till ett bra val skulle jag säga!
Haft min sen i julas och det är en riktigt grym TV, med oslagbart HDR stöd (samtliga standarder) samt Ambilight gör mycket för upplevelsen faktiskt.
Jag är väldigt nöjd.

Jag hade verkligen inte tur med min Philips 55POS9002 då jag hade massor av problem:
Högfrekventa tjut när för mycket av en och samma färg visades, spontana avstängningar, segt UI, frysningar, ljudproblem, fjärrkontroll som tog 10 sekunder för vissa knapptryck och sen inte ens ville koppla rätt, inbränning, artefakter, mediespelare buggade (kunde typ inte spola i filmer när jag kollade från hårddisk.

Funderar på en Philips 805 senare iår men skulle vilja veta, ärligt, har du upplevt några problem?
Typ om den dött spontant, är seg i UI:t, registrerar knapptryckningar på fjärrkontrollen segt, inbyggd mediespelare som beter sig udda?

Annars håller jag med dig. Varit superb bild och ambilighten gör mycket för upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Jag hade verkligen inte tur med min Philips 55POS9002 då jag hade massor av problem:
Högfrekventa tjut när för mycket av en och samma färg visades, spontana avstängningar, segt UI, frysningar, ljudproblem, fjärrkontroll som tog 10 sekunder för vissa knapptryck och sen inte ens ville koppla rätt, inbränning, artefakter, mediespelare buggade (kunde typ inte spola i filmer när jag kollade från hårddisk.

Funderar på en Philips 805 senare iår men skulle vilja veta, ärligt, har du upplevt några problem?
Typ om den dött spontant, är seg i UI:t, registrerar knapptryckningar på fjärrkontrollen segt, inbyggd mediespelare som beter sig udda?

Annars håller jag med dig. Varit superb bild och ambilighten gör mycket för upplevelsen.

Nu har jag inte använt den på några månader då jag varit utomlands, så det kanske har hunnit landa ett par uppdateringar till till TVn och apparna.
Men så vitt jag minns så fungerade allt ypperligt. Ibland kunde man behöva starta om Plex t.ex., då den inte alltid ville starta filmen eller så.
Utöver det har jag inte upplevt några problem värt att nämna faktiskt. Efter senaste uppdateringen till TVn så vill jag minnas att UIet blev lite rappare också, så det var välbehövligt.
Aldrig att den dött spontant eller inte registrerat knapptryckningar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nu har jag inte använt den på några månader då jag varit utomlands, så det kanske har hunnit landa ett par uppdateringar till till TVn och apparna.
Men så vitt jag minns så fungerade allt ypperligt. Ibland kunde man behöva starta om Plex t.ex., då den inte alltid ville starta filmen eller så.
Utöver det har jag inte upplevt några problem värt att nämna faktiskt. Efter senaste uppdateringen till TVn så vill jag minnas att UIet blev lite rappare också, så det var välbehövligt.
Aldrig att den dött spontant eller inte registrerat knapptryckningar dock.

Att filmer inte startar har ju hänt på netflix och chromecast också så det är väl okej, så länge det inte sker varje gång.
Om du orkar får du gärna tänka på ifall det går segt att få upp menyn tex när du ska byta källa eller ambilight.
Kolla gärna också ifall inbyggda mediespelaren känns rapp. Kan PMa om du har tid att kolla det?

//Pentav