Outlook Mac + Google = hopplöst?

Permalänk
Medlem

Outlook Mac + Google = hopplöst?

Försöker undvika programmet själv men de flesta andra här på kontoret kör helst Outlook av gammal vana. Ända sedan vi gick över till Google som mailleverantör (efter uppköp av större koncern som redan nyttjade Google) har det fungerat halvdant med mycket begränsningar, men nu senaste månaderna har det blivit rentav olidligt opålitligt.

Många har nu problem med att mail endast når fram till inkorgen om de anländer till servern medan programmet är igång. Är programmet avstängt, eller datorn till exempel i viloläge, så kommer inte mail fram. Att manuellt säga åt programmet att hämta ny post från servern gör ingenting, inte heller att gå offline och sedan online igen eller något annat jag kommit på hittills. Inga felmeddelanden någonstans. Att reparera inkorgen (dvs säga åt programmet att slänga hela cachen och ladda ner allt på nytt) hjälper men är endast en tillfällig lösning. Någon annan som känner igen detta och lyckats åtgärda det?

Givetvis finns en 365 prenumeration med autoupdate påslaget. Jag har även provat att ändra releasekanal till "Insider Fast" för att få de allra senaste betaversionerna, där de två senaste släppen varit så värdelösa att de kraschar redan vid uppstart. Alla verkar inte drabbas men när det väl inträffat en gång lyckas jag inte bli av med det. Har försökt utradera varje spår av Office men har inte gjort någon skillnad. Enda jag inte provat ännu är en komplett systeminstallation. Men det har jag nog aldrig behövt göra tidigare för att lösa ett problem på macOS…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kör ni pop3 eller IMAP? Kontrollera att ni kör IMAP. Om du vill ge upp helt på det kan jag rekommendera Thunderbird som desktop mail client.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kör ni pop3 eller IMAP? Kontrollera att ni kör IMAP.

Outlook har specifikt stöd för Google så det ges liksom inte möjlighet att välja vilket protokoll man vill köra. Jag gissar dock att det är IMAP som används för maildelen. Det går visserligen att helt manuellt skapa ett konto gentemot imap.gmail.com också men får då ingen serverkoppling alls gentemot kalendrar, kontakter etc. vilket förstås inte är acceptabelt i en kontorsmiljö.

Skrivet av philipborg:

Om du vill ge upp helt på det kan jag rekommendera Thunderbird som desktop mail client.

Jag använder som sagt inte Outlook själv. Föredrar Apples egna klienter Mail/Calendar/Contacts men börjat överväga att helt gå över till Gmail i webbläsaren.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Troligen en MAPI implementation eller nån light-version av EAS. Imap stödjer inte kalender eller kontakter, så Outlook har en special-tillämpling som kan strula.

Kör ni google så kan du köra mac mail osv.

Bör tillägga att detta är problem du ser med Outlook på Mac. Har en kund som har tusentals användare med g-suite och Outlook på PC utan problem sen länge tillbaka.

Men just outlook för mac är lite speciell.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med Outlook i både Mac och Win10.

Dock så har vi Crystone som mailhost och kör varken Exchange- eller Google mail-grejs, så inget fancy pancy

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Har inga problem alls med Gmail eller G-suite i Outlook Mac (16.41) och kört det i flera år. Vet dock att det har var problem i början med att aktivera "mindre säkra appar" för att kunna använda Outlook på Mac. Används 2FA?

https://support.google.com/mail/thread/53329564?hl=en

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Försöker undvika programmet själv men de flesta andra här på kontoret kör helst Outlook av gammal vana. Ända sedan vi gick över till Google som mailleverantör (efter uppköp av större koncern som redan nyttjade Google) har det fungerat halvdant med mycket begränsningar, men nu senaste månaderna har det blivit rentav olidligt opålitligt.

Många har nu problem med att mail endast når fram till inkorgen om de anländer till servern medan programmet är igång. Är programmet avstängt, eller datorn till exempel i viloläge, så kommer inte mail fram. Att manuellt säga åt programmet att hämta ny post från servern gör ingenting, inte heller att gå offline och sedan online igen eller något annat jag kommit på hittills. Inga felmeddelanden någonstans. Att reparera inkorgen (dvs säga åt programmet att slänga hela cachen och ladda ner allt på nytt) hjälper men är endast en tillfällig lösning. Någon annan som känner igen detta och lyckats åtgärda det?

Givetvis finns en 365 prenumeration med autoupdate påslaget. Jag har även provat att ändra releasekanal till "Insider Fast" för att få de allra senaste betaversionerna, där de två senaste släppen varit så värdelösa att de kraschar redan vid uppstart. Alla verkar inte drabbas men när det väl inträffat en gång lyckas jag inte bli av med det. Har försökt utradera varje spår av Office men har inte gjort någon skillnad. Enda jag inte provat ännu är en komplett systeminstallation. Men det har jag nog aldrig behövt göra tidigare för att lösa ett problem på macOS…

För att radera alla spår av Outlook (och andra MS program) börja med att ta bort programmet.
Gå sedan till ~Libray och ta bort com.microsoft.Outlook från Containers om den finns kvar.

Övriga mappar man kan ta bort:
~/Library/Application Support/com.microsoft.Outlook
~/Library/Containers/com.microsoft.Outlook
~/Library/Application Scripts/com.microsoft.Outlook
~/Library/Preferences/com.microsoft.Outlook

Vet dock inte om detta löser just dit problem med kanske gör att du kommer en bit på vägen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Det känns lite som om ni ber om problem här, Outlook på en Mac, med mailen i Gmail.

Det borde förstås funka i mina ögon också, men ni blandar ju de tre största teknikbolagen som är konkurrenter på flera områden...