Officiellt: Amazon lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänker du på IKEA eller Biltema?

IKEA är vad jag vet inte någon konkurrent till Amazon, frågan är om Biltema är det. Det är inte riktigt samma typ av produkter

Amazon har något enklare typ av produkter och där tror jag det kan bli riktigt tufft för konkurrenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@bobbeyblade: du vet inte vad du pratar om. AB bolag betalar följande skatter i Sverige:

Arbetsgivaravgifter = Bara det är en skyhög skatt, som sägs gå till pensioner osv(lögn)! Säger du något annat så kan du inte detta.
MOMS = SKATT
om du tar ut lön = MÅSTE DU BETALA SKATT på din lön
Driver du eget betalar du följande i bara skatter: MOMS(förskottsbetalning baserad på vad du tror att du komma dra in till Skatteverket(ren vansinne) oavsett om det är AB eller enskild bolag! ARBETSGIVARAVGIFTER, samt ytterligare KOMMUNAL SKATT om du vågar ta ut månadslön som egenföretagare!
De som endast tar ut vinst vilket man endast kan göra 1-2 ggr om året betalar visserligen endast 30% skatt på hela vinsten, men vad f skall de leva på resten av året innan de kommer upp i de summorna så att man verkligen kan ta ut lön/vinst en gång om året? Det kan ta tid och då är det precis som anges ovan som som gäller i just Sverige!
Visst du kan bokföra förlust de första åren men ändå.
Sveriges skattepolitik är sjukt skadad för alla som driver bolag oavsett om det är AB eller enskilda bolag. Sveriges skattelag dödar kreativiteten. Finns ett skäl till varför Wasa, Atlas Copco, Vodafone, mfl andra stora bolag lämnat just Sverige helt och det är just för att skatten är hur skevt sjuk som helst i just Sverige. Du kan envisas hur mycket som helst men du har helt fel när du säger att bolagsskatten är låg i Sverige.

Bolags momsen i Tyskland ligger på ca 13-17%, I Sverige 20-25 % I Östeuropeiska länder lägre än Tyskland. Då har jag inte ens tagit exempel från England som verkligen stödjer företagsamhet i jämförelse med Sverige. Du som är expert, hur kan du då säga att Sverige har låg skatt? Har du koll på världen överhuvudtaget? Eller europa?

Blanda inte ihop skatter och avgifter.

När det gäller momsen så förstår jag inte ditt resonemang.