Permalänk
Medlem

Audeze Penrose

Hittade ingen post på detta och tänkte att andra kanske är intresserande av att veta om dessa lurar.
https://www.audeze.com/products/penrose-wireless-planar-magne...

Som FAQ på sidan säger så är lurarna i grunden rätt lika Mobius, men med mycket funktioner avskalade. Då jag har Mobius själv och är riktigt nöjd med ljudet men tycker att de flesta funktionerna är överflödiga så är känns detta som ett bra drag. HyperX Cloud Orbit S är också i grunden samma lur som Mobius, dock då inte trådlös som Mobius eller Penrose.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Jag har förbeställt, tyvärr verkar det som att hörlurarna har blivit lite försenade. Ljudet när man använde Mobius med bluetooth var nog det bästa jag har hört trådlöst, dom andra funktionerna var inte så speciellt användbara för mig.

Gillar att man nu har fokuserat på ett helt trådlöst headset, extra bonus att det är low-latency.

Samtidigt så önskade jag nästan att man väntade lite, Bluetooth 5.2 är precis runt hörnet liksom.

Permalänk
Fyndjägare

Det börjar komma tester på dessa nu. MLE har tex skrivit om dom nu på Head-fi.
Lite fördelar och nackdelar jag snappat upp, har inte testat dessa själv.

Fördelar
- Bra ljud
- Förmodligen bäst ljud för musik bland alla trådlösa gamingheadsets (Audeze planar drivers och dom kan sitt).
- Trådlös 2.4GHz USB dongel för lagfri gaming.
- Bluetooth 5.0 så dom kan användas som headset eller musiklurar till mobilen/plattan.
- Man ska kunna ta mobilsamtal via Bluetooth medans man har hörlurarna anslutet trådlöst till datorn/konsollen. Oklart hur bra detta kommer funka
- Går att köra med 3.5mm sladd också (dock ej utan att batteriet dras).
- Avtagbar mic.
- Mic från Shure är förtroendeingivande.
- Mjukvaran uppdateras och Audeze verkar redan ha förbättrat micen via ny firmware.

Nackdelar
- 3.5mm anslutningen fungerar ej passivt, dvs hörluren måste vara på och battieret dras (nya Razer Blackshark V2 Pro kan tex användas passivt om jag förstått rätt). Jag tror Audeze medvetet criplar Penrose och Mobius med detta så de inte konkurrerar direkt med deras dyrare hifi hörlurar. Annars vore Penrose given som en budget planar (om den nu låter bra).
- Micen låter bättre trådat än trådlöst, detta gäller nog de flesta trådlösa headsets.
- Ingen Bluetooth aptX, aptX HD eller LDAC som Audeze Mobius har. Penrose har bara SBC och AAC.
- Inga surroundfeatures (kul att ha för en del, personligen inget som spelar större roll).
- 3200kr är mycket pengar för ett headset, men du får ju även förhoppningsvis en bra musikhörlur inkluderat.
- 2 olika modeller för PC/PS eller PC/Xbox. Detta verkar ju gälla de flesta nya headsets tyvärr.
- Hifiklubben verkar ha exklusivitet, räkna med att priset står still.
- Batteriet räcker 8h och laddning tar 3h enligt test. Beror förstås på hur högt man spelar.
- En del allvarliga buggar ex att den hoppar till max volym.
- Android och iOS appen saknas fortfarande

Passform och clamp är ju väldigt personligt beroende på huvud och öronstorlek, som med alla hörlurar så måste man testa om det passar ens huvud.

https://www.hifiklubben.se/sok/?query=penrose

https://penrose.audeze.co.uk/

Youtube reviews

BT Codecs jämförelse nedan. AAC har väl cap på 256-320kbps.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Penrose blå. Den för PC, Mac, PS4, PS5 finns i lager hos Klubben nu.

https://www.hifiklubben.se/audeze-penrose-gaming-headset/audp...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

Någon här som testat lurarna?

Funderar på ett köp 😊

Permalänk
Inaktiv

Hepp, jag beställde 2 st så jag jag kan testa på olika enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hepp, jag beställde 2 st så jag jag kan testa på olika enheter.

Återkom gärna när du testat dessa

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Det kan jag göra 😊

Permalänk
Fyndjägare

En kompis har köpt så jag kommer väl testa inom några veckor när dom anländer.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Samtidigt så önskade jag nästan att man väntade lite, Bluetooth 5.2 är precis runt hörnet liksom.

Jag hoppas ju de väntar på o släppa en audiofil verison, kanske baserad på LCD-1 med 5.2 när det kommer nu när de haft tid att lära sig lite om trådlöst.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Jag köpte Penrose men skickade tillbaka dom tyvärr. Det som sabbade upplevelsen för mig var den oerhörda clamping forcen som gjorde att jag fick ont i huvudet efter ungefär 15 minuter. Ljudet i sig var väl ok, så även micken (även om det tog ett tag att få bra ljud). Tänkte att detta skulle ersätta min modmic + dt 990 pro-kombo men det var inte det lyft som jag hoppats på och inte värt 3 papp för min del. Köpte från HiFi-klubben.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av dibban:

Jag köpte Penrose men skickade tillbaka dom tyvärr. Det som sabbade upplevelsen för mig var den oerhörda clamping forcen som gjorde att jag fick ont i huvudet efter ungefär 15 minuter. Ljudet i sig var väl ok, så även micken (även om det tog ett tag att få bra ljud). Tänkte att detta skulle ersätta min modmic + dt 990 pro-kombo men det var inte det lyft som jag hoppats på och inte värt 3 papp för min del. Köpte från HiFi-klubben.

Tråkigt att höra. Knepigt det där med clamp, det lättar ju efter ett tag med vissa hörlurar ex mina HD6xx. Men man vet ju inte om det blir bättre med tiden.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Beställt PS5-versionen som bör komma idag. Kommer nog byta ut dem mot X-versionen dock då denna funkar till både PS5 och Series X.

Ska se om jag kan återkomma med lite tankar ikväll.
Äger i dagsläget:
Audeze LCD2C (drivs av Line Magnetic hörlursförstärkare)
Sennheiser HD650
Astro A40 + Mixamp
Steelseries 9
Logitech G Pro X

Har tidigare haft:
Audeze Mobius
Hyper X Orbit
Audio-Technica Ath-Adg1x
Hifiman Sundara
Steelseries 7
Steelseries Wireless Pro

Har bra koll på Audeze och hur deras lurar brukar låta. Penrose va en no-brainer då den utannonserades då jag verkligen gillade Mobius och Hyper X Orbit men pga jag spelar mest på PS5 och mitt team använder discord behöver jag kunna använda både Disc och in-game ljud samtidigt. En mixamp är ingen höjdare att använda till en aktiv lur.
Eftersom de nya konsolerna saknar optisk så funkar inte Steelseries Wireless Pro heller utan adapter.
Mitt hopp står till Penrose (för Steelseries 9, även om de har Wireless och bluetooth låter skit).

Hopps inte alla buggar förstör upplevelsen..

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tråkigt att höra. Knepigt det där med clamp, det lättar ju efter ett tag med vissa hörlurar ex mina HD6xx. Men man vet ju inte om det blir bättre med tiden.

Testade även "kuddtricket" för att försiktigt sträcka ut lurarna över natten men det hjälpte inte för min del. Vilket suger eftersom jag gick och väntade på dessa lurar länge nu, men men så är det.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hopps inte alla buggar förstör upplevelsen..

Kanske är försent nu men;

Uppdatera firmware det första du gör, och gör inte misstaget jag gjorde att ta på dig lurarna innan du startat dom för en HÖG röst säger "CONNECTED" direkt (kändes som att jag blev döv där ). Uppdate av fw sänker den volymen.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Kanske är försent nu men;

Uppdatera firmware det första du gör, och gör inte misstaget jag gjorde att ta på dig lurarna innan du startat dom för en HÖG röst säger "CONNECTED" direkt (kändes som att jag blev döv där ). Uppdate av fw sänker den volymen.

Tack, uppdaterade det första jag gjorde.

Mina första intryck:
Komforten är som förväntat likt Mobius. Jag upplevde dock att clamping force är högre med Penrose men lirade ändå i typ 5 Tim igår utan problem. Detta är ju väldigt subjektivt hur man upplever komforten. För mig va det inget problem iaf.

Ljudmässigt imponerar de. Det enda renodlade headset jag tycker kan konkurrera är nog Mobius men då är det inte trådlöst likt Penrose. Jämför jag med ex Steelseries så är det natt och dag. Penrose kan jag faktiskt casual lyssna på musik om jag så skulle vilja.
Jämför jag med LCD2C så känns Penrose lite ljusare, lite skrikigare. Men det är heller inte riktigt en schysst jämförelse med ett par lurar (+hörlursförstärkare och nätverksspelare) för 10x pengarna.
Jag upplevde inte white noise som ett problem (brukar vara känslig mot detta). Mitt Mobius led av det i större utsträckning. Det finns dock så är man väldigt känslig mot detta kan det va ett problem.

Testade först att spela lite musik från datorn via 2,4 ghz. Inga problem där. Räckvidden är inte fantastisk. Vi bor i en 2a och gick man 10m bort så tappade den uppkopplingen.
Därefter testade jag att koppla in dem till PS5. Inga problem där heller. Hade inga dropouts under de 5 Tim jag spelade. Ps5 party lät förvånansvärt bra.
Eftersom vi använder discord i första hand för att kommunicera så testade jag även detta vis bluetooth på telefonen. Detta funkade jättebra till en början (förutom att min mic lät mycket sämre på disc än i ps party) men efter ett par minuter började folk låta som robotar i disc. Stängde av Penrose och satte på igen. Funkade nån minut och sen var det ohörbart vad folk sa.
Detta är lite bekymmersamt eftersom en stor anledning för mig att skaffa dessa just är möjligheten att snacka i discord och spela på ps5.
Ska se om det gör nån skillnad ifall jag kopplar in dem vis bluetooth discord på datorn..
Positivt iaf gällande 2,4 och BT va att balansen inte va så off som folk på Head-Fi påstår. Jag kunde iaf justera volymen i discords app så att det blev rätt.

Update:
Mikrofonen har helt slutat fungera i BT-mode. Ingen aning om varför. Testat återställa lurarna men kan inte få micen att funka BT.
Testat via iphone och windows men samma skit oavsett. Windows känner igen att det finns en mic men 0 ljud. ios känner inte av mic alls.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Man kanske ska dra inom hifiklubben och se om de har ett par att prova.
Har lite större skalle och vissa ex Logitech G Pro X sitter för hårt.
Cloud flight jag har nu sitter mjukt och skönt.

Ute efter ett par trådlösa med 2.4ghz anslutning med bättre ljud dock. Mic kommer jag aldrig använda utan komfort och ljud (med 2.4ghz för inget lagg) är viktigaste.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av eFoppa:

Tack, uppdaterade det första jag gjorde.

Mina första intryck:
Komforten är som förväntat likt Mobius. Jag upplevde dock att clamping force är högre med Penrose men lirade ändå i typ 5 Tim igår utan problem. Detta är ju väldigt subjektivt hur man upplever komforten. För mig va det inget problem iaf.

Ljudmässigt imponerar de. Det enda renodlade headset jag tycker kan konkurrera är nog Mobius men då är det inte trådlöst likt Penrose. Jämför jag med ex Steelseries så är det natt och dag. Penrose kan jag faktiskt casual lyssna på musik om jag så skulle vilja.
Jämför jag med LCD2C så känns Penrose lite ljusare, lite skrikigare. Men det är heller inte riktigt en schysst jämförelse med ett par lurar (+hörlursförstärkare och nätverksspelare) för 10x pengarna.
Jag upplevde inte white noise som ett problem (brukar vara känslig mot detta). Mitt Mobius led av det i större utsträckning. Det finns dock så är man väldigt känslig mot detta kan det va ett problem.

Testade först att spela lite musik från datorn via 2,4 ghz. Inga problem där. Räckvidden är inte fantastisk. Vi bor i en 2a och gick man 10m bort så tappade den uppkopplingen.
Därefter testade jag att koppla in dem till PS5. Inga problem där heller. Hade inga dropouts under de 5 Tim jag spelade. Ps5 party lät förvånansvärt bra.
Eftersom vi använder discord i första hand för att kommunicera så testade jag även detta vis bluetooth på telefonen. Detta funkade jättebra till en början (förutom att min mic lät mycket sämre på disc än i ps party) men efter ett par minuter började folk låta som robotar i disc. Stängde av Penrose och satte på igen. Funkade nån minut och sen var det ohörbart vad folk sa.
Detta är lite bekymmersamt eftersom en stor anledning för mig att skaffa dessa just är möjligheten att snacka i discord och spela på ps5.
Ska se om det gör nån skillnad ifall jag kopplar in dem vis bluetooth discord på datorn..
Positivt iaf gällande 2,4 och BT va att balansen inte va så off som folk på Head-Fi påstår. Jag kunde iaf justera volymen i discords app så att det blev rätt.

Update:
Mikrofonen har helt slutat fungera i BT-mode. Ingen aning om varför. Testat återställa lurarna men kan inte få micen att funka BT.
Testat via iphone och windows men samma skit oavsett. Windows känner igen att det finns en mic men 0 ljud. ios känner inte av mic alls.

Stort tack. Både ris och ros. Det där med micken låter oroväckande men hoppas alla problem är barnsjukdomar och går att lösa med ny firmware.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Liten update:

Det mesta funkar fint för mig men har fortfarande väldiga problem med micken i BT-läge. Ibland funkar den men oftast inte. Jag kan varken simulera problemet eller lösa det genom inställningar. Varit samma både på telefonen och 3 olika datorer med Windows 10. Penrose har inga problem att ansluta, ljudet funkar fint men det är som att micken är helt död. Jag vet ju att den fungerar då det inte är några problem med 2,4ghz eller aux. Sidetone fungerar också.

Om Sidetone så är ett litet klagomål att jag tycker den är lite för stark. På ex Arctis Wireless Pro brukar jag köra 5 (1-10). Penrose har bara av och på. Jag upplever också att brusgolvet höjs lite med sidetone på så jag kommer ha den av.

Såg att Hifiklubben fått in Penrose X nu. Med tanke på problemen jag haft med micen i BT så tänkte jag nog ta och byta ut dem mot X. De ska ju visst funka till PS5 så finns väl ingen anledning att välja Sony-varianten om man inte absolut är kär i den blåa accentfärgen XD

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Man kanske ska dra inom hifiklubben och se om de har ett par att prova.
Har lite större skalle och vissa ex Logitech G Pro X sitter för hårt.
Cloud flight jag har nu sitter mjukt och skönt.

Ute efter ett par trådlösa med 2.4ghz anslutning med bättre ljud dock. Mic kommer jag aldrig använda utan komfort och ljud (med 2.4ghz för inget lagg) är viktigaste.

Penrose och G Pro X är rätt snarlika i clamp. Penrose känns lite styvare men tror också de går att tänja bättre. Läst om folk som kört med kudde för att töja dem med positivt resultat

Jag har ganska litet huvud tror jag för ingen av dem är ett problem för mig.

Skrivet av Mumu55:

Stort tack. Både ris och ros. Det där med micken låter oroväckande men hoppas alla problem är barnsjukdomar och går att lösa med ny firmware.

Just nu är det bara micken i BT-läge som är ett rejält problem för mig och det verkar ju inte va så många som har det problemet så troligtvis just mitt exemplar som har nåt fel.
Ja jag hade inte kvar Mobius så värst länge men förstod att Audeze löste de flesta barnsjukdomarna där. De känns investerade i sina produkter och nöjda kunder. Är väl en fördel kanske att de kommer från en bransch där det sker ganska mycket kommunikation mellan tillverkarna och konsumenterna och där kunderna är vana vid att låna hem produkterna och testa dem innan köp osv

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Beställde precis en penrose. Har tidigare använt ett par beyerdynamic custom one pro till gaming men de saknar mic och orkar inte dona med separat mic för de ggr det behövs utan vill ha en allt-i-ett, och då fick det bli penrose

Var nära att köpa beyerdynamics gaminglurar mmx v2 men där kan du ju ibte ta bort micarmen och och jag vill också kunna anvämda dom trådlöst under promenixer eller trädgårddarbete så tyvärr fick beyern gå bort, även om jag gillar märket. Ett tag var jag inne på deras amiron wireless men orkade inte prislappen kopplat till den uppenbart feldesignade clampingen.

Nä, håller tummarna för att det här blir bra

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Nä, håller tummarna för att det här blir bra

Jag bytte ut mina Penrose mot Penrose X och har inte haft några problem alls sen dess. Tror inte X är bättre utan mer att Audezes QC inte verkar vara på topp. Det är väl en av få lurar man outsourcat till Kina tror jag (?).
Inga dropouts varken på konsol, pc eller iphone.
Främst har jag dem kopplade trådlöst (2,4ghz) till Ps5 och BT till datorn. Men även bt till telefon eller TV (Netflix etc).
Enda lilla klagomålet jag har är att jag får ett litet svischande ljud i vänster kåpa när jag kör BT och inget spelas. Verkar vara ett vanligt problem, men heller inget som direkt stör mig.

Återkom gärna med dina erfarenheter

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag bytte ut mina Penrose mot Penrose X och har inte haft några problem alls sen dess. Tror inte X är bättre utan mer att Audezes QC inte verkar vara på topp. Det är väl en av få lurar man outsourcat till Kina tror jag (?).
Inga dropouts varken på konsol, pc eller iphone.
Främst har jag dem kopplade trådlöst (2,4ghz) till Ps5 och BT till datorn. Men även bt till telefon eller TV (Netflix etc).
Enda lilla klagomålet jag har är att jag får ett litet svischande ljud i vänster kåpa när jag kör BT och inget spelas. Verkar vara ett vanligt problem, men heller inget som direkt stör mig.

Återkom gärna med dina erfarenheter

Planen är att ha dom kopplade med 2,4-dongeln till pcn där de kommer att användas 95% av tiden med lite tillfälliga gästspel på mobilen via BT. Ska bli väldigt imtressamt att höra hur de jämför sig mot mina beyerdynamics custom one pro (vilket jäkla skitnamn).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Fyndjägare

Max Settings har testat dom nu. Han har väl hygglig koll på ljud. Mer ingående än när andra pryltubers testar hörlurar "the bass is so deep and the sound is so clear".

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Kändes ju som en väl researchad och balanserad recension. Två av två möjliga tummar upp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Håller med den recensionen! Tycker iof att noise floor är lägre än på Mobius men kan va placebo och var ändå ett är sen jag lyssnade på Mobius.
Har riktigt beslutsångest över om jag ska lämna tillbaka. Mitt enda problem med dem är att jag oftast spelar på PS5 och använder discord på pc.

När man kopplar in det via BT i Windows måste man gå in i kontrollpanelen och se till att avmuta micen. Även när man gjort detta är det inte alltid man får ljud från mikrofonen, utan man får ofta cycla aux, Wireless, BT på headsetet.
Det känns som ett stressmoment när vi ska in match.

Har varit i kontakt med Audezes support och även om jag fick ett ingående långt svar, så va i princip deras respons att Windows inte är optimalt för BT och att BT-funktionen överlag mer är sekundär och i vart fall främst ämnat för telefoner osv.

Å andra sidan har jag inga andra trådlösa lurar som kommer i närheten ljudmässigt. Steelseries 9 som nämndes i recensionen lämnade jag tillbaka när Penrose anlände. De är skit i jämförelse.

Noterbart är att man måste inte ha blåa Penrose för PS5. Gröna Penrose X funkar både på Xbox och PS5.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Håller med den recensionen! Tycker iof att noise floor är lägre än på Mobius men kan va placebo och var ändå ett är sen jag lyssnade på Mobius.
Har riktigt beslutsångest över om jag ska lämna tillbaka. Mitt enda problem med dem är att jag oftast spelar på PS5 och använder discord på pc.

När man kopplar in det via BT i Windows måste man gå in i kontrollpanelen och se till att avmuta micen. Även när man gjort detta är det inte alltid man får ljud från mikrofonen, utan man får ofta cycla aux, Wireless, BT på headsetet.
Det känns som ett stressmoment när vi ska in match.

Har varit i kontakt med Audezes support och även om jag fick ett ingående långt svar, så va i princip deras respons att Windows inte är optimalt för BT och att BT-funktionen överlag mer är sekundär och i vart fall främst ämnat för telefoner osv.

Å andra sidan har jag inga andra trådlösa lurar som kommer i närheten ljudmässigt. Steelseries 9 som nämndes i recensionen lämnade jag tillbaka när Penrose anlände. De är skit i jämförelse.

Noterbart är att man måste inte ha blåa Penrose för PS5. Gröna Penrose X funkar både på Xbox och PS5.

Att du säger att dom låter skit jämfört med 9x bådar väl för min del ✌️

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av eFoppa:

Håller med den recensionen! Tycker iof att noise floor är lägre än på Mobius men kan va placebo och var ändå ett är sen jag lyssnade på Mobius.
Har riktigt beslutsångest över om jag ska lämna tillbaka. Mitt enda problem med dem är att jag oftast spelar på PS5 och använder discord på pc.

När man kopplar in det via BT i Windows måste man gå in i kontrollpanelen och se till att avmuta micen. Även när man gjort detta är det inte alltid man får ljud från mikrofonen, utan man får ofta cycla aux, Wireless, BT på headsetet.
Det känns som ett stressmoment när vi ska in match.

Har varit i kontakt med Audezes support och även om jag fick ett ingående långt svar, så va i princip deras respons att Windows inte är optimalt för BT och att BT-funktionen överlag mer är sekundär och i vart fall främst ämnat för telefoner osv.

Å andra sidan har jag inga andra trådlösa lurar som kommer i närheten ljudmässigt. Steelseries 9 som nämndes i recensionen lämnade jag tillbaka när Penrose anlände. De är skit i jämförelse.

Noterbart är att man måste inte ha blåa Penrose för PS5. Gröna Penrose X funkar både på Xbox och PS5.

Alltså USB dongeln i gröna Penrose X funkar med PS5, uppfattar jag det korrekt?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Alltså USB dongeln i gröna Penrose X funkar med PS5, uppfattar jag det korrekt?

Ja, men den blå funkar ej med Xbox. Däremot står det inget om den X funkar med Mac?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Alltså USB dongeln i gröna Penrose X funkar med PS5, uppfattar jag det korrekt?

Ja den funkar fint! Den har switch Xbox/PC. Ställer man den på PC går det utmärkt att koppla till PS5

Verkar vara nån slags licens som förhindrar Audeze att marknadsföra den till PS5. Lite dumt då Penrose X känns som det vettigaste alternativet. Har ingen Macbook så kan inte testa om den funkar där.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5