Project Xcloud till Sverige den 15 september

Permalänk
Melding Plague

Project Xcloud till Sverige den 15 september

Microsofts spelströmningstjänst lanseras officiellt på den svenska marknaden i mitten på september ihop med över 100 spelbara titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har testat, fungerade bra bortsett från skärmen som i mitt fall var tok för liten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Den här hösten kommer bli helt galen!

Permalänk
Medlem

Men jag vill ju spela på min laptop. Hoppas dom fixar en Windows app inom kort.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Avstängd

Microsoft 🙏🏻💚

Permalänk
Medlem

Det är så grymt konstigt att man inte kan spela över sitt trådade nätverk på sin dator, har provat lite och hos mig får jag ett inputlag som gör spelen ospelbara, om molntjänster någonsin skall ta fart så måste alla få samma upplevelse utan kännbart lagg.
Och skulle det krävas topplurar för att spela kan jag lika gärna köpa en konsoll eller dator och spela lokalt för samma pengar.
Är absolut inte imponerad av molntjänster för spel, för stor variation på upplevelse beroende på vart du bor och vad för utrustning du har.

Permalänk
Medlem

@Vidstrom: Tjena, du kan streama själv till din dator från Xbox idag iaf. Men som du hoppas jag på en app. Själv köpte jag en chromebook som jag hoppas kommer fungera med xbox appen.

Permalänk
Medlem

Kört Steam in home streaming på distans ett tag. Lokalt hemma har jag kört det några år, men på distans kopplade jag tidigt upp via VPN till hemmet och kunde köra när jag inte var hemma. Funkade helt ok. Nu stödjer ju Steam strömmande på resande fot out-of-the-box så inte lika pilligt längre.

X-cloud testade jag lite fort och tror det kan funka typ lika bra. Men spelar inte så mycket när jag väl är på resande fot osv som jag trodde jag skulle göra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Behöver man äga spelen på PC eller Xbox eller?

Permalänk
Medlem

@Kelrazh: Jag äger ingen Xbox. Jag vill kunna streama till min laptop när jag inte är hemma.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Behöver man äga spelen på PC eller Xbox eller?

Nej, det blir ju som en utökning av gamepass där det lär finnas microsoftpublicerade spel och en rullande lista med andra spel att spela.
Intressant nog så är det flera spel i det begränsade urvalet i test-versionen som inte finns i gamepass men slutsatsen är väl att listan är osäker.

Skrivet av Vidstrom:

@Kelrazh: Jag äger ingen Xbox. Jag vill kunna streama till min laptop när jag inte är hemma.

Bara android än så länge, jag hoppas också på pc-stöd. Detta kan vara smidigt för en del spel, men det krävs en del för mig att koppla in in kontroller till telefonen.

Hittills har man behövt xbox-kontroller eller liknande men det dök nyss upp stöd för touchscreen i Hellblade, återstår att se om det måste anpassas för varje spel.

Annars är det ju fortfarande Xbox one S som körs i deras datacenters så det är ju inte den bästa versionen av spelen som streamas ens innan videokomprimeringen.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gnisslar lite tänder över att dom inte släpper detta på iOS

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Printscreen:

Gnisslar lite tänder över att dom inte släpper detta på iOS

Hade också verkligen velat ha en IOS-version! Men det är väl bara att sitta ner i båten och vänta...

Permalänk
Medlem

Vill kunna lira detta xCloud på PC. När kommer man kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hade också verkligen velat ha en IOS-version! Men det är väl bara att sitta ner i båten och vänta...

Är det Apple som förhindrar detta, någon som vet?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av twk:

Är det Apple som förhindrar detta, någon som vet?

Apple och Microsoft är väl kompisar nu för tiden? Minns att Microsoft och Google var lite ovänner när Windows Phone var en grej, då fick man ju ingen fungerande youtube-app ens.

Det är säkert något med in-app subscriptions och att apple ska ha 30% av intäkterna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Är det Apple som förhindrar detta, någon som vet?

Problemet är att det går att genomföra köp inne i en sån app för att förlänga prenumeration och annat där apple då kräver 30% av pengarna och inte köp utanför appen på mobil. Samma sak som spotify har problem med. Sen är jag säker att man kan köpa mjukvara i tjänsten, tex nya spel, det är big nono på ios utan ska bara ske via appstore, ingen annan får ha en mjukvarubutik, det är det epic klagar på

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av twk:

Är det Apple som förhindrar detta, någon som vet?

Skrivet av Printscreen:

Apple och Microsoft är väl kompisar nu för tiden? Minns att Microsoft och Google var lite ovänner när Windows Phone var en grej, då fick man ju ingen fungerande youtube-app ens.

Det är säkert något med in-app subscriptions och att apple ska ha 30% av intäkterna

Skrivet av medbor:

Problemet är att det går att genomföra köp inne i en sån app för att förlänga prenumeration och annat där apple då kräver 30% av pengarna och inte köp utanför appen på mobil. Samma sak som spotify har problem med. Sen är jag säker att man kan köpa mjukvara i tjänsten, tex nya spel, det är big nono på ios utan ska bara ske via appstore, ingen annan får ha en mjukvarubutik, det är det epic klagar på

The Verge skrev en intressant artikel på ämnet igår, där särskilt det här stycket stack ut som problematiskt för Project Xcloud (och Google Stadia för den delen) på IOS:

"Apple also has strict limits on “remote desktop clients” that mean apps are only allowed to connect to a user-owned host device or game console owned by the user. Both the host device and client must be connected on a local network, too. While Microsoft could potentially work around the in-app purchase App Store policies, the remote desktop client rules are likely the bigger hurdle."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Det är så grymt konstigt att man inte kan spela över sitt trådade nätverk på sin dator, har provat lite och hos mig får jag ett inputlag som gör spelen ospelbara, om molntjänster någonsin skall ta fart så måste alla få samma upplevelse utan kännbart lagg.
Och skulle det krävas topplurar för att spela kan jag lika gärna köpa en konsoll eller dator och spela lokalt för samma pengar.
Är absolut inte imponerad av molntjänster för spel, för stor variation på upplevelse beroende på vart du bor och vad för utrustning du har.

Jag kör trådat till TVn. Minimalt med lagg, helt klart spelbart. Klarat av Gears 5 och är halvvägs genom hellblade. Köpte en xbox controller för att köra då min andra kontroller inte funkade så bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

The Verge skrev en intressant artikel på ämnet igår, där särskilt det här stycket stack ut som problematiskt för Project Xcloud (och Google Stadia för den delen) på IOS:

"Apple also has strict limits on “remote desktop clients” that mean apps are only allowed to connect to a user-owned host device or game console owned by the user. Both the host device and client must be connected on a local network, too. While Microsoft could potentially work around the in-app purchase App Store policies, the remote desktop client rules are likely the bigger hurdle."

Själva streamen skulle ju gå att köra via safari i så fall kanske, men lite dålig user experience såklart

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Själva streamen skulle ju gå att köra via safari i så fall kanske, men lite dålig user experience såklart

Det hade kunnat vara ett tänkbart alternativ! Frågan är bara hur det är med interaktionen mellan Safari och anslutna handkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det hade kunnat vara ett tänkbart alternativ! Frågan är bara hur det är med interaktionen mellan Safari och anslutna handkontroller.

Finns det inte webGL blåtandsstandarder för sådant? Men de kanske inte ens får länka en session i safari från appen heller vilket skulle leda till en konstig situation...

Permalänk
Medlem

Razer Kishi var ju lite intressant, den skulle varit en perfekt resekontroller om den hade batteri och fungerade utan telefonen i hopfällda läget via blåtand. Användas med eller utan telefon, som extra kontroll vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

@Vidstrom: Tjena, du kan streama själv till din dator från Xbox idag iaf. Men som du hoppas jag på en app. Själv köpte jag en chromebook som jag hoppas kommer fungera med xbox appen.

Kanske kommer, men Andoid eller Windows på datorn är nog ett betydligt säkrare kort än ChromeOS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

The Verge skrev en intressant artikel på ämnet igår, där särskilt det här stycket stack ut som problematiskt för Project Xcloud (och Google Stadia för den delen) på IOS:

"Apple also has strict limits on “remote desktop clients” that mean apps are only allowed to connect to a user-owned host device or game console owned by the user. Both the host device and client must be connected on a local network, too. While Microsoft could potentially work around the in-app purchase App Store policies, the remote desktop client rules are likely the bigger hurdle."

Märkligt att de applicerar det på spel, men inte film (som streamas från annan enhet än din egna).

Tror dessutom att Sony fick ok.

Apple; jag gillar deras produkter, men de är verkligen inte konsekventa med sin AppStore!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/