Enklare spel, vart är bäst att börja?

Permalänk
Medlem

Enklare spel, vart är bäst att börja?

Började spela spelet MinuteQuest till android och tyckte det kunde vara roligt att försöka göra en klon av det till pc, men min fråga är, vart börjar man? Jag har jobbat som utvecklare i +10 år men bara kodat olika affärssystem. Det jag undrar är om det finns nån lämplig motor, ramverk eller dyl. som gör det enkelt att komma igång? Eller ska man hoppa i på den djupa delen och rulla sin egen? Spelet i fråga är en väldigt enkel side scroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Började spela spelet MinuteQuest till android och tyckte det kunde vara roligt att försöka göra en klon av det till pc, men min fråga är, vart börjar man? Jag har jobbat som utvecklare i +10 år men bara kodat olika affärssystem. Det jag undrar är om det finns nån lämplig motor, ramverk eller dyl. som gör det enkelt att komma igång? Eller ska man hoppa i på den djupa delen och rulla sin egen? Spelet i fråga är en väldigt enkel side scroller.

Jag föreställer mig att Unity skulle vara en någorlunda vettig början om du vill göra det "på riktigt". Ramverket är är gratis för hobbyprojekt.

Finns även massor av material om hur du kommer igång, både officiellt (se t.ex. https://learn.unity.com/course/getting-started-with-unity) och från tredje part.

Permalänk
Medlem

Godot är en open-source spelmotor för både 2D och 3D spel. Jag tycker det känns som ett väldigt kompetent verktyg och kunde komma igång väldigt snabbt. Lyckades skriva ett pong spel med juicy effekter på bara några dagar, utan att någonsin ha pysslat med spel förut.

Permalänk
Medlem

Koolt, får kolla lite på dom. Hur är det med assets i form av grafik och ljud, finns det nåt ställe där man kan få gratis eller nån bra marknadsplats för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Koolt, får kolla lite på dom. Hur är det med assets i form av grafik och ljud, finns det nåt ställe där man kan få gratis eller nån bra marknadsplats för det?

Vad gäller Unity så har de själva en marknadsplats https://assetstore.unity.com/

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du vill få ut av att klona det till PC, att ha någonting att lansera eller om det är mer för att bygga spelet, så skulle jag inte utesluta att göra det i något språk som kör i en browser, t ex Elm eller Javascript med ES6, speciellt om du har vana av Javascript redan.
Det skulle kunna göra projektet mer fokuserat på att bygga spelet (och allt komplicerat som runt omkring som t ex hantera events, spara state osv).

Av egen erfarenhet så använde jag SDL med C för kanske 5 år sen, och vill minnas att det var en rätt trevlig upplevelse.