Enklare spel, vart är bäst att börja?

Permalänk
Medlem

Enklare spel, vart är bäst att börja?

Började spela spelet MinuteQuest till android och tyckte det kunde vara roligt att försöka göra en klon av det till pc, men min fråga är, vart börjar man? Jag har jobbat som utvecklare i +10 år men bara kodat olika affärssystem. Det jag undrar är om det finns nån lämplig motor, ramverk eller dyl. som gör det enkelt att komma igång? Eller ska man hoppa i på den djupa delen och rulla sin egen? Spelet i fråga är en väldigt enkel side scroller.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Började spela spelet MinuteQuest till android och tyckte det kunde vara roligt att försöka göra en klon av det till pc, men min fråga är, vart börjar man? Jag har jobbat som utvecklare i +10 år men bara kodat olika affärssystem. Det jag undrar är om det finns nån lämplig motor, ramverk eller dyl. som gör det enkelt att komma igång? Eller ska man hoppa i på den djupa delen och rulla sin egen? Spelet i fråga är en väldigt enkel side scroller.

Jag föreställer mig att Unity skulle vara en någorlunda vettig början om du vill göra det "på riktigt". Ramverket är är gratis för hobbyprojekt.

Finns även massor av material om hur du kommer igång, både officiellt (se t.ex. https://learn.unity.com/course/getting-started-with-unity) och från tredje part.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Godot är en open-source spelmotor för både 2D och 3D spel. Jag tycker det känns som ett väldigt kompetent verktyg och kunde komma igång väldigt snabbt. Lyckades skriva ett pong spel med juicy effekter på bara några dagar, utan att någonsin ha pysslat med spel förut.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Koolt, får kolla lite på dom. Hur är det med assets i form av grafik och ljud, finns det nåt ställe där man kan få gratis eller nån bra marknadsplats för det?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Koolt, får kolla lite på dom. Hur är det med assets i form av grafik och ljud, finns det nåt ställe där man kan få gratis eller nån bra marknadsplats för det?

Vad gäller Unity så har de själva en marknadsplats https://assetstore.unity.com/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du vill få ut av att klona det till PC, att ha någonting att lansera eller om det är mer för att bygga spelet, så skulle jag inte utesluta att göra det i något språk som kör i en browser, t ex Elm eller Javascript med ES6, speciellt om du har vana av Javascript redan.
Det skulle kunna göra projektet mer fokuserat på att bygga spelet (och allt komplicerat som runt omkring som t ex hantera events, spara state osv).

Av egen erfarenhet så använde jag SDL med C för kanske 5 år sen, och vill minnas att det var en rätt trevlig upplevelse.