Någon som minns modchippen till Playstation 1?

Permalänk
Medlem

Någon som minns modchippen till Playstation 1?

Ohoy!
Kom över en stor låda med gamla spelkonsoler jäkligt billigt. Är i full gång med att laga/rengöra osv.
När jag öppnade ett ps1 Slim, möttes jag av ett modchip.
Jag tycker inte att det ser ut att vara rätt kopplat för den här modellen, men jag har å andra sidan hållt på väldigt lite med PS1.
Är det någon här som minns, eller rent av fortfarande pysslar med det?
Modell: SCPH-102
Kort: PM-41

Chippet:
12C607/P
04R SAW
0213

Permalänk
Medlem

Inte 100% säker men skulle tro det är samma metod som detta chip, annars kan du bara köpa nytt chip för ps one aka ps slim som du kallar det heh, är i stort sett för att köra brända skivor och regions fritt, dessa är programmerade redan såklart också, dessa chip är oftast bara möjliga att programmera en gång.

https://japanspelshop.se/index.php?route=product/product&path...

Diagram
https://raw.githubusercontent.com/Kippykip/PSX-Modchip/master...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Inte 100% säker men skulle tro det är samma metod som detta chip, annars kan du bara köpa nytt chip för ps one aka ps slim som du kallar det heh, är i stort sett för att köra brända skivor och regions fritt, dessa är programmerade redan såklart också, dessa chip är oftast bara möjliga att programmera en gång.

https://japanspelshop.se/index.php?route=product/product&path...

Diagram
https://raw.githubusercontent.com/Kippykip/PSX-Modchip/master...

Har ett PS2 som tar alla regioner och brända spel. Så det handlar inte om att nödvändigt modda denna. Grunnar bara på om modden ägaren innan mig verkligen är rätt utförd. Har inga brända spel eller annan region till PS1 att prova med. Men skulle iofs kunna bränna ett bara för att se om den fungerar 🤔

Permalänk
Medlem

Tyvärr körs de allra flesta PS1-mods på PIC (ditt chip är sannolikt en PIC12C***-klon). Det intressanta är vilken mjukvara som installerats på PICen, och det säger hårdvaran förstås ingenting om.

Vill du verkligen veta exakt vilken mod som använts kan du alltid bygga (eller om du har gott om pengar köpa) en programmerare, dumpa mjukvaran, och kolla vad det är för nåt. Detta innefattar förstås också lödning. Det kommer i korthet inte vara mycket mindre stök eller kostnader med det än att stoppa i ett nytt modchip.

Här är annars en bra och begriplig sammanfattning om de vanligast förekommande mjukvarorna. Du kanske kan göra en kvalificerad gissning utgående från tråddragningen vad det kan röra sig om. Börja jämföra med MM3, det var den i särklass vanligaste modden back in the day.

Personligen hade jag bara testat om det funkade eller ej; om ja, låtit det vara, eller om nej, köpt en ny PIC för ett par tior, slängt ihop en programmerare av komponenter för ytterligare ett par tior, och stoppat i det istället, givet förstås att jag ville ha konsolen moddad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tufft, nostalgi, alla ville ha moddade konsoller back then!
Förresten, får man prata om piratkopiering på swec? har för mig att reglerna är jävligt strikta xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tyvärr körs de allra flesta PS1-mods på PIC (ditt chip är sannolikt en PIC12C***-klon). Det intressanta är vilken mjukvara som installerats på PICen, och det säger hårdvaran förstås ingenting om.

Vill du verkligen veta exakt vilken mod som använts kan du alltid bygga (eller om du har gott om pengar köpa) en programmerare, dumpa mjukvaran, och kolla vad det är för nåt. Detta innefattar förstås också lödning. Det kommer i korthet inte vara mycket mindre stök eller kostnader med det än att stoppa i ett nytt modchip.

Här är annars en bra och begriplig sammanfattning om de vanligast förekommande mjukvarorna. Du kanske kan göra en kvalificerad gissning utgående från tråddragningen vad det kan röra sig om. Börja jämföra med MM3, det var den i särklass vanligaste modden back in the day.

Personligen hade jag bara testat om det funkade eller ej; om ja, låtit det vara, eller om nej, köpt en ny PIC för ett par tior, slängt ihop en programmerare av komponenter för ytterligare ett par tior, och stoppat i det istället, givet förstås att jag ville ha konsolen moddad.

Har programmerare och pic att tillgå
Är inte intresserad av att modda konsolen egentligen, det är mer nyfikenheten som spelar mig ett spratt. Elektronik är ju så rackarns kul!
Har hittat tråddragningen på ett schema, men enligt beskrivningen av schemat är den inte till för den här modellen, därav frågeställningen. Tack iaf!

Skrivet av Chromatic:

Tufft, nostalgi, alla ville ha moddade konsoller back then!
Förresten, får man prata om piratkopiering på swec? har för mig att reglerna är jävligt strikta xD

Piratkopiering är det inte på tal om. Har bara pratat om att bränna ett spel jag redan har för att prova om modchippet fungerar
De konsoler jag har moddade är för att släppa regionspärren, då jag har spel från USA bl a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slangfil:

Har programmerare och pic att tillgå
Är inte intresserad av att modda konsolen egentligen, det är mer nyfikenheten som spelar mig ett spratt. Elektronik är ju så rackarns kul!
Har hittat tråddragningen på ett schema, men enligt beskrivningen av schemat är den inte till för den här modellen, därav frågeställningen. Tack iaf!

Piratkopiering är det inte på tal om. Har bara pratat om att bränna ett spel jag redan har för att prova om modchippet fungerar
De konsoler jag har moddade är för att släppa regionspärren, då jag har spel från USA bl a.

"Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet."
Regel 7 https://www.sweclockers.com/forum/regler
Låter dock dig tolka det som du vill, haha xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

"Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet."
Regel 7 https://www.sweclockers.com/forum/regler
Låter dock dig tolka det som du vill, haha xD

Nåväl, tolkar det mer som att det är ett sätt att kringgå förbudet mot att diskutera piratkopiering. I mitt fall finns inget uppsåt åtminstone!

Permalänk
Medlem

Det finns även en avr version man kan köra in i en arduino av valfri storlek eller direkt i ett chip. Just för.PS1 är det bara något som skickar rätt kod vid boot och sedan slutar skicka den så funkar det mesta.
Går även att modda till en ntsc enhet om man vill det eller en där man kan växla mellan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slangfil:

Har programmerare och pic att tillgå
Är inte intresserad av att modda konsolen egentligen, det är mer nyfikenheten som spelar mig ett spratt. Elektronik är ju så rackarns kul!
Har hittat tråddragningen på ett schema, men enligt beskrivningen av schemat är den inte till för den här modellen, därav frågeställningen. Tack iaf!

Aha, kanske var samma tråddragning oberoende av mjukvara på chippet? Minns inte, var så längesen jag höll på

Det är ju dock ingen omöjlighet att det finns alternativa punkter att koppla in sig på, flera ställen på moderkortet kan vara galvaniskt anslutna till varandra, och då kvittar det ju elektriskt vilken av dem man väljer. Timingen kan inte vara någon stor sak, det där med propageringsfördröjning och sådant behöver man knappast fundera på när man moddar en PS1. Man väljer den punkt man tycker är lättast att löda, typ.

Du kan ju testa att ringa de avvikande inkopplingarna mot de förväntade lödställena. Har du kontinuitet förklarar det avvikelserna, som ju då inte är några avvikelser ur den elektriska synvinkeln

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kom på att de är lätta att öppna. Här har du bilderna:

Visa signatur

😑