Stretched 4:3-upplösning på MSI-laptop

Permalänk
Medlem

Stretched 4:3-upplösning på MSI-laptop

Hej jag har precis köpt en MSI GF65 gaminglaptop med RTX 2060 och 120hz 1080p-skärm.

Nu hade jag väl inte tänkt att spela så mycket CS:GO eller andra shooters på denna men när jag gör det så gör jag det vanligtvis i 4:3 stretched mode (alltså en 4:3-upplösning (ex:1280x960) inställt i grafikinställningarna i CSGO och sedan sköter NVIDIA-kortet funktionen att bilden sträcks ut för att täcka hela 16:9-skärmen).

När jag försöker göra detta på denna så dyker problemet upp när det visar sig att Display-settings inte finns med i Nvidia kontrollpanel för detta tydligen styrs av ett onboard-grafikkort som sköter själva visningen på den inbyggda skärmen. Där finns alltså bara 3d-settings och inget annat. (OBS! Jag har senaste grafikdrivisar från NVIDIA installerade.)

Jag har läst mig till att såfort jag kopplar in en extern skärm via HDMI så sköts den av NVIDIA-kortet och då kan jag ställa in som jag önskar, men det är ju just laptopens skärm jag vill använda i detta fallet...

Tycker detta verkar oerhört störande och vet inte om det är likant på alla gaming-laptops eller bara MSI?

Hoppas någon kunnig människa här har svar/workarounds åt mig.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@p3pp3r:
Du bör kunna ställa in i NVIDIA's kontrollpanel vilket kort program/spel ska använda, ibland så måste man dock lägga till dessa själva för att kunna ändra och om du ställer in att NVIDIA kortet ska användas så bör du få möjlighet till det du vill kunna göra.

Jag har dock inte någon susning var man gör detta i NVIDIA's kontrollpanel då min laptop har AMD.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr inte det är det som är problemet. Alla spel använder helt klart mitt NVIDIA-kort för att driva grafiken, men på nåt sätt så är det ändå det interna grafikkortet som sitter sköter själva visningen på den inbyggda skärmen.
När jag kommer hem skall jag visa mer med screenshots hur det ser ut.