Samsung Galaxy Book S – först ut med Intel Lakefield

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Book S – först ut med Intel Lakefield

Med ett flertal års frånvaro har det blivit dags för Samsung att göra comeback på den bärbara marknaden i Norden. Idag sätter vi tänderna i Galaxy Book S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att se Samsung tillbaka på marknaden, men för det priset så känns det lite.. ovärt.

Permalänk
Medlem

2010 ringde och vill ha sin netbook tillbaka!

Känns som en kass atom för 4 ggr mer pengar än den borde kosta

Permalänk
Medlem

Jisses! 15 laxar. De kan väl säkert lura in en del, men för det priset? Måste bli lite svårt.
Skulle vara intressant om ni försökte komma upp till 17 timmars videouppspelning, skulle det vara med skärmen och högtalarna av? Bara för att se vad man behöver göra för att uppnå 17 timmar.

Permalänk
Avstängd

För stor och dyr för att imponera känns det som. Elva tum och [ett gäng] tusen mindre och det hade varit intressant.

Permalänk
Medlem

Förlegat bildförhållande tycker jag. 16:10 eller 3:2 ska det vara på bärbara.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Dyrt betatest av little.BIG

Visa signatur
Permalänk

En produkt som säkert har en plats på marknaden, men priset känns rejält saltat...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Förlegat bildförhållande tycker jag. 16:10 eller 3:2 ska det vara på bärbara.

Jag saknar 4:3 faktiskt.

Permalänk
Medlem

Hur kan man med att ge produkten ett så högt betyg när du köper en dator som inte borde kosta mer än 4 - 7.000?

Titta på konkurrerande modeller i samma pris, prestandan är inte ens i närheten, detsamma gäller byggkvalitet och I/O.

Det är en netbook eller en chromebook, ingenting annat och torde prissättas och betygsättas därefter...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare

Lakefiled verkar allt mer vara något Intel nog borde begravt på samma ställe Atari stoppade spelet "ET".

Givet enkeltrådprestanda hos den här enheten om man kollar i GB5-databasen så verkar Microsoft fått ordning på den delen. Det är trots allt maxfrekvens på 3,0 GHz i en Sunny Cove kärna.

Qualcomms/Microsoft SQ1 krets i Surface X har väldigt snarlik TDP och fungerar också fint i fläktlösa enheter. Problemet är att den kretsen är ett år gammal, använde vid släpp en över ett år gammal mikroarkitektur (Cortex A76, första A77 kretsarna lanserades månaden efter). Den presterar något sämre i enkeltrådat, väntat då Cortex A76 utför ungefär lika mycket per cykel som Skylake och SQ1 har precis som i5-L16G7 en maxfrekvens på 3,0 GHz och Sunny Cove ligger ~18 % högre i IPC jämfört med Skylake.

SQ1 är mer än 70 % snabbare än i5-L16G7 i GB5 MT testet. Lakefield är naturligtvis totalt chanslös mot Apples systemkretsar för mobiler, men den är också långsammare än den nästan ett år gamla Snapdragon 865 kretsen (SD 865 drar kanske 3-4 W).

Enda jag inte ser ett problem med är prislappen. Det som nästan alltid missas med den här typen av datorer är att de är utrustade med långt bättre skärmpaneler, betydligt bättre byggkvalité och dyrare material än bärbara under 10000 sträcket. Kostnaden för CPUn är en relativt rätt liten del av BOM i high-end laptops! Samsung Galaxy Book S verkar ju helt klart tillhöra det högre segmentet sett till komponentval, d.v.s. en dyr dator även om man stoppar i en RPi för att driva den!

Skulle inte säga att sub-10000 bärbara är genomgående junk, men i den prisklassen har man alltid fått göra avkall på saker (och ofta är det panel med dålig färgkorrekthet, låg kontrast och knappast några 600 nits). Vikt på <1 kg drar också upp prislappen rejält, skulle personligen välja MBA varje dag i veckan ställd mot Samsungen men då gör jag ändå rätt stort avkall på vikt då MBA väger 35 % mer (och dess 1,29 kg gör den ändå lättare än de flesta bärbara).

Konceptet Lakefiled tror jag på, skeptisk till att det ens är lönt att försöka skapa den typen av produkter baserat på x86 CPUer dock...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alldeles för dålig prestanda. Bättre att köra på en chromebook.

Undrar hur den skulle prestera med en Athlon Silver 3050e:

Cores: 2 / 4, Base/turbo -/2800, GPU: Vega 3, freq: 1000Mhz, TDP: 6 W

Permalänk
Medlem

Kändes som en perfekt surfdator tills jag såg priset. Betalar inte så mycket för så lite prestanda. Visst den är lätt och har lång batteritid, men det räcker inte.

Sedan förstår jag inte varför de inte trycker in en vanlig USB-port. Saknar redan nätverksuttaget i den Lenovo yoga jag har idag. Händer att jag behöver det någon enstaka gång om året. Problemet är att man inte vet var man har lagt adaptrarna eller har man inte dem med sig.

Permalänk
Avstängd

Som någon sa det blir bättre i framtiden.

* Dyrare mobiler
* Dyrare Laptop
* Dyrare GPU

För i tiden när jag var runt 12 så kunde jag spara pengar till det bästa grafikkortet men dessa pengar om jag hade vart 12 igen så hade det taget flera år för att köpa det bästa grafikkortet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av SuperSverker:

Hur kan man med att ge produkten ett så högt betyg när du köper en dator som inte borde kosta mer än 4 - 7.000?

Titta på konkurrerande modeller i samma pris, prestandan är inte ens i närheten, detsamma gäller byggkvalitet och I/O.

Det är en netbook eller en chromebook, ingenting annat och torde prissättas och betygsättas därefter...

Motivering till utmärkelsen "Bra Produkt" finns att läsa på sista sidan i testet. När du säger att datorn bör kosta 4-7000 kronor gissar jag att du sätter priset efter datorns beräkningskraft. Det finns ett flertal kriterier och delar att ta hänsyn till när man bestämmer värdet på en dator. I Galaxy Book S ligger mycket av värdet i datorns fenomenala mobilitet tillsammans med riktigt bra batteritid, en ljusstark och påkostad pekskärm samt helt passiv kylning. Byggkvalitet är också i toppklass.

Jag håller med om att priset är högt, för högt. Däremot finns det ingen direkt konkurrens till Galaxy Book S.
Det finns massor av alternativ som alla har både fördelar och nackdelar i förhållande till modellen, men ingen som i dagsläget erbjuder allt Galaxy Book S levererar utan några som helst kompromisser.

Netbook är lite fel segment då syftet med Netbooks var att bygga små, prispressade datorer med tillräcklig beräkningskraft för vardagliga uppgifter. Ofta resulterade det i en otroligt långsam och frustrerande Windows-upplevelse i kombination med billiga skärmpaneler och undermåliga pekplattor/tangentbord. Galaxy Book S kan däremot leverera en fullgod Windows-upplevelse och är därtill riktigt påkostad vad gäller övriga komponenter överlag

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som löser problemet med portarna genom att bygga in en hubb i laddaren? Speciellt nuförtiden när allt laddas via USB-C, så kan vem som helst bygga en universal laddare som även inkluderar ett par USB-A portar, HDMI samt nätverk.

En extern hubb som har allt detta är en extra apparat som måste bäras med. Men laddaren är något som är lättare att planera för, den behövs om man ska lite längre hemifrån.

Permalänk
Medlem

Herregud, det är en hög prislapp för en rätt enkel burk, men de är ju inte ensamma, 20-350000 är ju vardagsmat för en bättre bärbar, helt otroligt när en enkel plastig Mediamarkt kan kosta 5000:- (vilket jag givetvis inte är intresserad av men vi pratar 3-6 ggr pengarna)

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket i detta erbjudande som imponerade tyvärr.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför är det ingen som löser problemet med portarna genom att bygga in en hubb i laddaren? Speciellt nuförtiden när allt laddas via USB-C, så kan vem som helst bygga en universal laddare som även inkluderar ett par USB-A portar, HDMI samt nätverk.

En extern hubb som har allt detta är en extra apparat som måste bäras med. Men laddaren är något som är lättare att planera för, den behövs om man ska lite längre hemifrån.

Har själv en laptop med bara usb c portar, men föredrar helt klart att ta med en hub med usb c pd när jag behöver det, istället för att ha två olika laddare med olika behov. Så skönt att bara ha med en laddare i formatet "mobilladdare" och man laddar mobilen, switchen och laptopen.

När jag köper ny kamera med en bra teknik för överföring av bilder via wifi kommer nog hubben samla damm helt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Raffor:

Alldeles för dålig prestanda. Bättre att köra på en chromebook.

Undrar hur den skulle prestera med en Athlon Silver 3050e:

Cores: 2 / 4, Base/turbo -/2800, GPU: Vega 3, freq: 1000Mhz, TDP: 6 W

Finns helt klart riktigt billiga Chromebooks, men de är ofta riktigt skräp på alla sätt och vis. Finns också riktigt trevliga Chromebooks, fast då hamnar man där på ~10k sträcket. De senare versionerna har ju stöd för att köra Android-applikationer, fungerar helt OK på de lite dyrare modellerna med högupplösta touchskärmar (men då är man typiskt >10k).

Då har Chromebooks ändå kostnadsfördelar i att de kan användas med mindre RAM. väsentligt mindre disk än "vanliga" OS och de prispressade kör med gamla i3-modeller eller Atom.

Jämförelsen med Athlon Silver 3050e har en del intressanta datapunkter, de visar att givet förutsättningen att plattformen måste vara x86-baserad med TDP <10W (vilket är den realistiska gränsen för att bygga fläktlösa bärbara) så är Lakefield riktigt bra!

Lakefield i5-L16G7 har 42 % högre enkeltrådprestanda i GB4 och 23 % bättre MT prestanda. Båda dessa får alltså stryk av mobiltelefoner sett till CPU-prestanda!

i5-L16G7 har 33 % högre GPU-kapacitet, hittar inga vettiga direkta jämförelse mellan Vega 3 och gen 11 UHD Graphics G7. Ändå värt att notera att sett till teoretisk kapacitet är Vega 3 identisk med UHD620 (GT2 i Skylake) och de verkar också presterar rätt snarlikt i spel, d.v.s. typiskt totalt oanvändbart även med lägsta inställningar.

GPU-delen räcker dock gott och väl till "normal" användning, men verkar matcha GPUer i 3-4 år gamla mobiler (vinglig jämförelse då GPUerna i mobiler tenderar hantera hög upplösning väldigt bra men är sämre i låg upplösning ihop med komplexare scener)...

En billigare systemkrets är rätt meningslös i en dator som Samsung Galaxy Book S, Athlon Silver 3050e skulle kanske sänka priset 1000-2000 kr. Det är sänkning av priset med 7-14 % för ~40 % lägre enkeltrådprestanda och ~25 % lägre GPU-kapacitet. Den här kategorin av datorer är exakt vad Microsoft måste pusha för ARM64 on Windows, för x86 är en vansinnig plattform här 2020.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket pengar för en "surf-dator", finns ju mycket mer prisvärda alternativ.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns helt klart riktigt billiga Chromebooks, men de är ofta riktigt skräp på alla sätt och vis. Finns också riktigt trevliga Chromebooks, fast då hamnar man där på ~10k sträcket. De senare versionerna har ju stöd för att köra Android-applikationer, fungerar helt OK på de lite dyrare modellerna med högupplösta touchskärmar (men då är man typiskt >10k).

Då har Chromebooks ändå kostnadsfördelar i att de kan användas med mindre RAM. väsentligt mindre disk än "vanliga" OS och de prispressade kör med gamla i3-modeller eller Atom.

Jämförelsen med Athlon Silver 3050e har en del intressanta datapunkter, de visar att givet förutsättningen att plattformen måste vara x86-baserad med TDP <10W (vilket är den realistiska gränsen för att bygga fläktlösa bärbara) så är Lakefield riktigt bra!

Lakefield i5-L16G7 har 42 % högre enkeltrådprestanda i GB4 och 23 % bättre MT prestanda. Båda dessa får alltså stryk av mobiltelefoner sett till CPU-prestanda!

i5-L16G7 har 33 % högre GPU-kapacitet, hittar inga vettiga direkta jämförelse mellan Vega 3 och gen 11 UHD Graphics G7. Ändå värt att notera att sett till teoretisk kapacitet är Vega 3 identisk med UHD620 (GT2 i Skylake) och de verkar också presterar rätt snarlikt i spel, d.v.s. typiskt totalt oanvändbart även med lägsta inställningar.

GPU-delen räcker dock gott och väl till "normal" användning, men verkar matcha GPUer i 3-4 år gamla mobiler (vinglig jämförelse då GPUerna i mobiler tenderar hantera hög upplösning väldigt bra men är sämre i låg upplösning ihop med komplexare scener)...

En billigare systemkrets är rätt meningslös i en dator som Samsung Galaxy Book S, Athlon Silver 3050e skulle kanske sänka priset 1000-2000 kr. Det är sänkning av priset med 7-14 % för ~40 % lägre enkeltrådprestanda och ~25 % lägre GPU-kapacitet. Den här kategorin av datorer är exakt vad Microsoft måste pusha för ARM64 on Windows, för x86 är en vansinnig plattform här 2020.

Det är väl här man ser skillnaden på vanliga laptops som låter cpu boosta till höga frekvenser för att dölja sina tillkortakommanden. En ’25W’ krets peakar väl nästan på desktop nivåer för att bli mer rapp vid användning, det går inte alls att göra i en fläktlös enhet för att set skulle ta så lång tid att kyla ner sig mellan rundorna.

Denna laptop visar också tydligt varför Intel inte skulle kunnat haft en långsiktig chans på mobilmarknaden med x86, om detta är det bästa de har så här mycket senare. Godtycklig mobil springer ju cirklar runt denna med långt lägre effekt dessutom.

Jag trodde helt ärligt att denna i alla fall skulle prestera ok i singeltrådat och många pratade ju om sandy-bridge-nivåer på nya atom. Nej bara för att de satt en netbook i ett bättre skal med en fin skärm är detta helt klart inte något för mig. Denna dator kommer bara samla damm för de som köper den inom ett år, prestandan räcker helt enkelt inte... bättre med en iPad och tangentbord till och med!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Det är väl här man ser skillnaden på vanliga laptops som låter cpu boosta till höga frekvenser för att dölja sina tillkortakommanden. En ’25W’ krets peakar väl nästan på desktop nivåer för att bli mer rapp vid användning, det går inte alls att göra i en fläktlös enhet för att set skulle ta så lång tid att kyla ner sig mellan rundorna.

Denna laptop visar också tydligt varför Intel inte skulle kunnat haft en långsiktig chans på mobilmarknaden med x86, om detta är det bästa de har så här mycket senare. Godtycklig mobil springer ju cirklar runt denna med långt lägre effekt dessutom.

Jag trodde helt ärligt att denna i alla fall skulle prestera ok i singeltrådat och många pratade ju om sandy-bridge-nivåer på nya atom. Nej bara för att de satt en netbook i ett bättre skal med en fin skärm är detta helt klart inte något för mig. Denna dator kommer bara samla damm för de som köper den inom ett år, prestandan räcker helt enkelt inte... bättre med en iPad och tangentbord till och med!

Det är Sandy Bridge nivåer på den Atom som sitter i denna. Problemet som jag förstår det är att 3.0 GHz gäller enbart när den enda Sunny Cove kärnan används, annars är frekvensen betydligt lägre. Sett något om att 1,8 GHz är maximal "all-core" frekvens, men är inte hundra på den uppgiften.

Prestandan vi ser all-core pekar ändå på att det är ~2,0 GHz då J5005 som har 4 st Goldmont+ (IPC ~Core2) ger runt 6000 i MT testet vid 2,8 GHz.

Hjälper ju inte så mycket att ligga på Sandy Bridge nivåer med frekvenser ~2,0 GHz när mobilerna nu har CPUer som utför 25-80 % mer per cykel än Skylake/Zen2 och är klockade mellan 2,5-3 GHz (Cortex A76 är i nivå med Skylake/Zen2 sett till perf per MHz, den är två generation bak nu och man har ökat 20-30 % per generation...).

Tror det enda Lakefield lansering gett för mig är: nu ser jag än mer fram emot Apple silion och är än mer övertygad om att den kommer ge oss desktop CPU-prestanda i MBP!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är Sandy Bridge nivåer på den Atom som sitter i denna. Problemet som jag förstår det är att 3.0 GHz gäller enbart när den enda Sunny Cove kärnan används, annars är frekvensen betydligt lägre. Sett något om att 1,8 GHz är maximal "all-core" frekvens, men är inte hundra på den uppgiften.

Prestandan vi ser all-core pekar ändå på att det är ~2,0 GHz då J5005 som har 4 st Goldmont+ (IPC ~Core2) ger runt 6000 i MT testet vid 2,8 GHz.

Hjälper ju inte så mycket att ligga på Sandy Bridge nivåer med frekvenser ~2,0 GHz när mobilerna nu har CPUer som utför 25-80 % mer per cykel än Skylake/Zen2 och är klockade mellan 2,5-3 GHz (Cortex A76 är i nivå med Skylake/Zen2 sett till perf per MHz, den är två generation bak nu och man har ökat 20-30 % per generation...).

Tror det enda Lakefield lansering gett för mig är: nu ser jag än mer fram emot Apple silion och är än mer övertygad om att den kommer ge oss desktop CPU-prestanda i MBP!

Sandy bridge IPC på halva frekvensen (min kördes i 4,5 iaf) är väl helt meningslöst idag? Till och med min gamla 2500K gråter ju nästan av att boota windows... visst detta är på 10% av energiförbrukningen eller mindre, men det är helt enkelt för lite prestanda idag

Permalänk
Medlem

Jadu vad ska man säga om detta, EPIC FAIL! Vem är målgruppen för denna? Det finns bra mycket bättre saker för 1000 lappar billigare så förstår inte grejen... förutom batteritiden då.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Stoooort tack för denna recension!! Just att ni recenserar en lite ovanligare produkt, med lite ovanligare CPU.
Att döma av kommentarerna är jag dock antagligen den enda som verkar tycka den här är RIKTIGT trevlig.

* Fläktlöst och bra temps - CHECK
* Ultralätt under 1kg - CHECK
* Snygg som fan - CHECK
* Bra batteritid - CHECK
* Bra 1080p skärm (4k är ej batteritids-vänligt) - CHECK
* Bra högtalare - CHECK
* Touchscreen - CHECK
* Bra pekplatta - CHECK
* Bra Windows/kontors/surf-prestanda om man tar egen kontroll över WU och AV - CHECK
* x86 - CHECK

Klart jag ville ha mer av Lakefield prestandamässigt, och synd på det medelmåttiga tangentbordet, men efter tidigare släpbara, bärbara, ultrabooks, m.m som jag ägt, har jag konstaterat att laptops för min del måste vara ultralätta batteritidshästar och fläktlösa (=orkar inte med brummet, fallerande fläktar, och hänsyn till att inte råka lägga laptopen på sängen, matbord eller dammiga golv). Iom detta faller majoriteten laptops bort, och detta blir mer vad jag vill ha. Extremt portabel och även behändig på stökiga resor. Touchscreen lärde jag mig uppskatta på min ultrabook, där jag ofta scrollar och zoomar med överlägsen hastighet via just touchscreenen - mest webb men även foton, vilket just kan behövas på 13". Speciellt när jag ligger på soffan. Hoppas oxå det kommer en Windows-scheduler/mjukvara som låter Hybrid-CPU'n komma mer till sin rätt. Hade gärna haft Win7-stöd, men det kan man ju glömma sedan några år tebax. Men tweakar jag bort Win10's sporadiska bakgrundsaktiviteter lite grann skulle jag bli offantligt nöjd med denna.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Stoooort tack för denna recension!! Just att ni recenserar en lite ovanligare produkt, med lite ovanligare CPU.
Att döma av kommentarerna är jag dock antagligen den enda som verkar tycka den här är RIKTIGT trevlig.

* Fläktlöst och bra temps - CHECK
* Ultralätt under 1kg - CHECK
* Snygg som fan - CHECK
* Bra batteritid - CHECK
* Bra 1080p skärm (4k är ej batteritids-vänligt) - CHECK
* Bra högtalare - CHECK
* Touchscreen - CHECK
* Bra pekplatta - CHECK
* Bra Windows/kontors/surf-prestanda om man tar egen kontroll över WU och AV - CHECK
* x86 - CHECK

Klart jag ville ha mer av Lakefield prestandamässigt, och synd på det medelmåttiga tangentbordet, men efter tidigare släpbara, bärbara, ultrabooks, m.m som jag ägt, har jag konstaterat att laptops för min del måste vara ultralätta batteritidshästar och fläktlösa (=orkar inte med brummet, fallerande fläktar, och hänsyn till att inte råka lägga laptopen på sängen, matbord eller dammiga golv). Iom detta faller majoriteten laptops bort, och detta blir mer vad jag vill ha. Extremt portabel och även behändig på stökiga resor. Touchscreen lärde jag mig uppskatta på min ultrabook, där jag ofta scrollar och zoomar med överlägsen hastighet via just touchscreenen - mest webb men även foton, vilket just kan behövas på 13". Speciellt när jag ligger på soffan. Hoppas oxå det kommer en Windows-scheduler/mjukvara som låter Hybrid-CPU'n komma mer till sin rätt. Hade gärna haft Win7-stöd, men det kan man ju glömma sedan några år tebax. Men tweakar jag bort Win10's sporadiska bakgrundsaktiviteter lite grann skulle jag bli offantligt nöjd med denna.

Bortsett från windows vs iPadOS så känns det som att en iPad med tangentbord borde uppfylla många av dina krav på hårdvaran i all fall. Denna dator känns ju just som en laggig iPad med Windows 10 för min del...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Bortsett från windows vs iPadOS

Precis där klämmer skon. Är en alltför avancerad användare "även på ultrabooken". Filhantering (inkl komprimering), customization, webbläsarplugins, div kontorsprogram och så offantligt mycket mer, där ios (och tom android) hitintills inte varit fulldugliga. x86/Win Ultrabooken kommer ju även vara offantligt mer ypperlig att ta med som "verktyg" för att preppa usb-minnen hos vänner/bekanta om man tex måste installera ett OS på en dator som inte startar m.m.
Jag kan koppla in skrivare, mikroskåp och termometrar på jobbet, och ha drivers utan strul när jag får felsökningsuppdrag på jobbet, med denna Lakefield ultrabook.
Detta är helt enkelt så mycket mer mångsidigt än de andra lösningarna med iOS och Android.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Precis där klämmer skon. Är en alltför avancerad användare "även på ultrabooken". Filhantering (inkl komprimering), customization, webbläsarplugins, div kontorsprogram och så offantligt mycket mer, där ios (och tom android) hitintills inte varit fulldugliga. x86/Win Ultrabooken kommer ju även vara offantligt mer ypperlig att ta med som "verktyg" för att preppa usb-minnen hos vänner/bekanta om man tex måste installera ett OS på en dator som inte startar m.m.
Jag kan koppla in skrivare, mikroskåp och termometrar på jobbet, och ha drivers utan strul när jag får felsökningsuppdrag på jobbet, med denna Lakefield ultrabook.
Detta är helt enkelt så mycket mer mångsidigt än de andra lösningarna med iOS och Android.

Det kan jag köpa. Men då återstår frågan om denna är värd så mycket pengar för att den väger npgra hundra gram mindre och är fläktlös, jämfört med halverad prestanda. Jag tror man kommer tröttna på prestandan ganska fort och istället plocka fram en rappare maskin ganska snart

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det kan jag köpa. Men då återstår frågan om denna är värd så mycket pengar för att den väger npgra hundra gram mindre och är fläktlös, jämfört med halverad prestanda. Jag tror man kommer tröttna på prestandan ganska fort och istället plocka fram en rappare maskin ganska snart

Använder f.nv. denna. Kan jag få 8GB RAM ist för 4GB, och knäpptyst hyffsat sval använding, inga fläktar som måste bytas en gång om året, betydligt bättre batteritid och vikt, ...och ja, något bättre eller likvärdig CPU/GPU-prestanda så kommer jag vara hur nöjd som helst. Denna Lakefield-ultrabook bräcker min Ultrabook på alla fronter, och den har varit fullgod för alla ovanstående ändamål, bortsett från batteritid, värme och oväsen, samt fläkten som slits alldeles för snabbt. Duger t.o.m. i mitt tycke till tyngre aktiviteter som Lightroom-redigering på semestern. Har varit svårt att gå ifrån den, eftersom den varit så lätt och versatil med sin touchscreen, och byter inte av prestandaskäl som sagt (bortsett från 4GB ram). Instrumenten på jobbet kräver inga märkvärdiga speccar (mikroskåp ligger på samma nivå som en webbkamera). Hädanefter blir det fläktlöst med bra batteritid som gäller.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!