Permalänk
Medlem

Om det ger nån glädje kan jag meddela att jag som halvgammal civilingenjör fortfarande letar efter "vad jag ska göra när jag blir stor".

Inför hösten har jag hört att runt 50% av min närmsta "krets" (även jag) letar nytt jobb då dom på ett eller flera sätt är missnöjda med hur saker (inte) fungerar på ens nuvarande arbetsplats.

Ska man dra allt över en kant så skulle jag koka ned det hela till att även om man jobbar -med det man vill- så är det bara 50%, andra halvan är hur bra arbetsplatsen fungerar överlag.

För att dra ett fint exempel från min egna sommar:
Jag blir jour-inringd på semestern och får sitta 2 dagar remote och reda ut skit som mina idiotiska kolleger ställt till med innan dom gick på semester. När man förbannad försöker påpeka idiotin i att bristande rutiner ledde till denna situation får man bara höra att man "har en tråkig inställning och inte är lösningsorienterad". Jaha, men om idioterna bara gjort rätt från början hade vi ju inte haft några problem att lösa?
Detta är story of my life efter att ha nött av typ 1/3 av mitt totala arbetsliv, överallt är det allt från stress, underbemanning till total idioti från kolleger och/eller ledning. Ofta jagar man bara nästa kvartalsrapport eller årets bonus.

Om någon vet ett tech-bolag där "allt bara fungerar" och folk är vettiga, så skicka gärna ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Om det ger nån glädje kan jag meddela att jag som halvgammal civilingenjör fortfarande letar efter "vad jag ska göra när jag blir stor".

Inför hösten har jag hört att runt 50% av min närmsta "krets" (även jag) letar nytt jobb då dom på ett eller flera sätt är missnöjda med hur saker (inte) fungerar på ens nuvarande arbetsplats.

Ska man dra allt över en kant så skulle jag koka ned det hela till att även om man jobbar -med det man vill- så är det bara 50%, andra halvan är hur bra arbetsplatsen fungerar överlag.

För att dra ett fint exempel från min egna sommar:
Jag blir jour-inringd på semestern och får sitta 2 dagar remote och reda ut skit som mina idiotiska kolleger ställt till med innan dom gick på semester. När man förbannad försöker påpeka idiotin i att bristande rutiner ledde till denna situation får man bara höra att man "har en tråkig inställning och inte är lösningsorienterad". Jaha, men om idioterna bara gjort rätt från början hade vi ju inte haft några problem att lösa?
Detta är story of my life efter att ha nött av typ 1/3 av mitt totala arbetsliv, överallt är det allt från stress, underbemanning till total idioti från kolleger och/eller ledning. Ofta jagar man bara nästa kvartalsrapport eller årets bonus.

Om någon vet ett tech-bolag där "allt bara fungerar" och folk är vettiga, så skicka gärna ett PM!

Omg, igenkänningsfaktorn på detta!!

OnT: låter som TS kanske skulle gilla livet som vaktmästare? Eller kanske någon form av varierande service, typ Hemrex?
Annars, vill du snabbt in i en branch så är YH perfekt. Oftea 1 år teori och 1 år praktik.
Vill du spara pengar är det först och främst dina levnadsomkostnader du ska kolla på, även om högre lön hjälper. Jaga lön för pengarnas skull är väl sällan ett recept på ett trivsamt arbetsliv, om man inte tycker det är kul förstås.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Entusiast

Jag skulle börja med att göra olika typer av personlighetstest så som 16 personalities, och därefter sortera ut vilka typer av jobb du teoretiskt sett skulle vara bekväm med. Det skadar ju inte att borra lite djupare och förstå dig själv i andra aspekter på köpet! Testet är lite mer finkornigt än de fyra färgerna i "Omgiven av idioter"-boken, som med all rätt fått en del kritik genom åren

Testet gav mig till exempel resultatet INTP och beskrivningen rimmar väldigt bra med vad jag har valt att göra såhär långt i livet.

Citat:

Work as business analysts and corporate strategists is well suited to Logicians, but they can also move things forward as data analysts, mechanical, electrical and software engineers, and even as technical writers and journalists, provided the field is interesting enough.

Som ett rent sammanträffande (?) har mina jobb såhär långt varit som frilansskribent här på SweClockers och som systemadministratör. De valen gjorde jag långt innan jag fick veta att jag var en INTP så testet är nog inte fy skam.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

För mig har det alltid handlat om vad jag vill göra och hur jag vill jobba, sen hitta vägen dit. Har alltid varit riktigt lat så när jag pluggade handlade det mer om att ”lösa” skolan så att jag kunde lägga minimal tid men ändå få vettiga betyg.

Insåg tidigt i arbetslivet att för att jag skall trivas (och orka jobba) så behöver jag kunna styra mig och min tid själv, för att få göra det måste man bli tillräckligt duktig på det man gör. Så det var vad de första åren i arbetslivet handlade om, fixa de erfarenheter och kunskaper som krävdes för det.

Hade aldrig dåliga jobb direkt men det tog några år innan jag hittade fram till stadiet där det aldrig är ångest på söndag kväll, där jag ofta överväger att avbryta sommarsemestern tidigare för att gå tillbaka till jobbet för det finns något skoj jag vill börja med osv. Alltså till nivån där jobbet bara bidrar med positiva saker och inte för med sig någon nämnvärd negativitet.

Så mitt tips är att helt enkelt tänka igenom vad du vill uppnå och sen kan du börja fundera på hur du når dit. Om målbilden är oklar eller du har flera spretiga mål så kommer det vara svårt att nå dit, så börja med att precisera det hela.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig hitta nåt drömjobb. Har sen jag insjuknade i ME/CFS för 4 år sen blivit neurotiskt intolerant mot all typ av stress. Har som en kroniskt hög stressnivå, så minsta lilla gör att bägaren blir överfylld. Reaktionen blir antingen apati och förlamande trötthet där jag inte ens klarar av att sitta upp, eller blixtrande ursinne och frustration. Med andra ord; den våta drömmen för en arbetsgivare med högt uppsatta mål. XD
Det började med att jag jobbade med något jag hatade... men fortsatte av rädsla för vad jag skulle få om jag sa upp mig, snarare än rädsla för det det jag hade. Att ha en ohållbar arbetsbelastning i kombination med att ångra varje minut av sitt liv under 4 års tid är det perfekta receptet för totalt förfall.

Bra att du har ambitionen att hitta något du gillar innan det är för sent. Det är så lätt att fastna i ett eckorrehjul där man tuggar på för man tror att alla andra har det lika jävligt som en själv. Sen att jag var tillsammans med en manipulativ och destruktiv borderlinebrud gjorde förvisso inte saken bättre.

Nåt jag tycker verkar kul just nu är sprutmålning. Om jag blir frisk ska jag nog sadla om helt. Göra nåt hjärndött utan massa deadlines med kniven mot strupen så att själen kan få ro. Har en bakgrund i musiken. Hade pluggat och hållt på med musik hela livet innann kraschen, men det funkar inte alls längre tyvärr. Är idag 36. Förfallet började väl när jag var runt 29. När man väl hoppat på den neråtgående spiralen så verkar det inte finnas nån hejd.

Ett annat bra tips är att inse att du troligtvis är naiv/godtrogen i den där åldern och det kommer arbetsgivare försöka utnyttja. Det krävs typ att man ska hinna bli bitter innan man ser världen för vad den är. Så om du typ börjar känna skuld för att du inte stormtrivs och tänker att du kanske "borde trivas" och får dåligt samvete över det, säg då upp dig direkt. Det är ett tecken på att du lever under manipulation vilket är extremt destruktivt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag skulle börja med att göra olika typer av personlighetstest så som 16 personalities, och därefter sortera ut vilka typer av jobb du teoretiskt sett skulle vara bekväm med.

Tack för tipset om detta personlighetstest.
Det var verkligen spot on på många punkter och blev lite av en ögonöppnare för mig.
Även om man oftast vet hur man själv är som person så är det otroligt fantastiskt att gräva djupare i sin personlighet och hitta både sina styrkor och svagheter som man inte alltid känner till

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::