Företagshemligheter från Intel läcker ut på Twitter

Permalänk
Medlem

Lite komiskt när man läser denna tråd och inser hur mycket förakt folk har för intel på denna sida.
För att de haft dyra priser och tjänat pengar som vilket modernt företag som helst skulle gjorde om de varit i sisten att de knappt haft konkurrens..
Men seriöst hur tror ni AMD skulle bete sig om Intel gick och försvann helt? Jag är iaf villig att sätta en stor summa pengar på att priserna på deras processorer skulle öka avsevärt.
Vi såg ju redan att de försökte börja ta bort stöder för äldre brädor.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

"you should definitely search for "backdoor" in the firmware sources though."
https://twitter.com/deletescape/status/1291422841834016770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Låter som du terroriserar hen för sitt ordval?

Hen? Höna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Hen? Höna?

Kolla SAOL.

Permalänk
Medlem

Kass säkerhet de har på Intel. Intel123 / intel123

Var är specialtecknet, var är !

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det verkar inte vidare smart att sprida läckorna på Twitter, för att inte säga riktigt rövigt gjort.

Tillie (inte Till, SweC, och inte "han") Kottman & Co är hyfsat radikala anarkister, så jag tror inte denne (med gelikar) bryr sig nämnvärt.
Krävs inte direkt mycket läsning av dennes tweets eller retweets för att få en hyfsat tydlig bild av hur denne ser på samhället.
Tråkigt att sådana får uppmärksamhet överhuvudtaget - de känner sig, och dylika aktioner, sannolikt legitimerade på något sätt då.

Jag kan inte påstå att jag gråter några tårar för Intel med tanke på hur de hanterar marknaden och sin position på den, men samtidigt är den här typen av läckor inte direkt konstruktiva för fem öre heller.

Visa signatur
Permalänk

Tråkigt detta. Min spekulation är att nån råkade "koppla in en internetsladd i hårdisken".

...Minns för 10 år sen, så lyckades jag hitta drivrutiner i alpha stadiet inkl några utvecklingsverktyg för intels då kommande iGPU. Det låg på en kinesisk ftp-server. Hade något kretskort från denna okända firma hemma och behövde drivers. Lyckades komma in genom att testa logga in på "ftp.'företaget'.cn" och kom både åt mina drivers samt lite annat som inte borde ha funnits så öppet...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kolla SAOL.

Hjälper inte, tänker höna varje gång jag ser "hen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Hjälper inte, tänker höna varje gång jag ser "hen".

Jag också i början, men nu har det ju i alla fall gått (minst) sju år och världen och samhället går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tillie (inte Till, SweC, och inte "han") Kottman & Co är hyfsat radikala anarkister, så jag tror inte denne (med gelikar) bryr sig nämnvärt.
Krävs inte direkt mycket läsning av dennes tweets eller retweets för att få en hyfsat tydlig bild av hur denne ser på samhället.
Tråkigt att sådana får uppmärksamhet överhuvudtaget - de känner sig, och dylika aktioner, sannolikt legitimerade på något sätt då.

Jag kan inte påstå att jag gråter några tårar för Intel med tanke på hur de hanterar marknaden och sin position på den, men samtidigt är den här typen av läckor inte direkt konstruktiva för fem öre heller.

Han verkar fortfarande inte särskilt smart som sprider det öppet. Kan liksom bli jäkligt dyrt om Intel surnar till på honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Han verkar fortfarande inte särskilt smart som sprider det öppet. Kan liksom bli jäkligt dyrt om Intel surnar till på honom.

Med sådana tankegångar är jag inte förvånad, och denne hade sannolikt förtjänat en skopa förståelse i hur samhället fungerar och att denne med fränder inte själva kan diktera villkoren.

Läckor i all ära när det handlar om offentliga medel och/eller verksamheter, och/eller missförhållanden där människor direkt blir lidande - men tekniska spec. och företagshemligheter? Nja, hade gärna sett lite repressalier för de som är inblandade i detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Med sådana tankegångar är jag inte förvånad, och denne hade sannolikt förtjänat en skopa förståelse i hur samhället fungerar och att denne med fränder inte själva kan diktera villkoren.

Läckor i all ära när det handlar om offentliga medel och/eller verksamheter, och/eller missförhållanden där människor direkt blir lidande - men tekniska spec. och företagshemligheter? Nja, hade gärna sett lite repressalier för de som är inblandade i detta.

Wow, vi har alltså att göra med en helt egen form av dumhet här. Jag undrar ifall han kommer tänka likadant om Intels jurister dyker på honom som hungriga hökar?

Nä det är ju inget hjältemodigt drag för att avslöja korruption eller andra grava missförhållanden. Det är ju bara någon ideologisk galenskap som säger att företag är onda, så spridningen sker bara för att jävlas (dessutom helt oaktat risk för att Intels kunder blir drabbade).

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Hur du kan jämställa publicering från osäkrade servrar med terrorism förstår jag inte. Att publicera saker som redan är ute skapar ju bara välbehövliga incitament att täppa till hålen.

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04

Permalänk
Medlem

Bara jag som läste "Inet" och blev rätt förvånad? 🙈

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubb3:

@Sveklockarn: Hur du kan jämställa publicering från osäkrade servrar med terrorism förstår jag inte. Att publicera saker som redan är ute skapar ju bara välbehövliga incitament att täppa till hålen.

Vad @DasIch skrev ovan angående vem som drabbas av eventuella säkerhetshål som kommer ut av en sån här publicering d.v.s. potentiellt miljontals användare som blir sårbara för fortsatt cyberkriminalitet med förlust av tid, trygghet och pengar.

Något decennium i en fönsterlös cell är plötsligt inget orimligt straff när man tänker på det.

Permalänk
Moderator

Uppmaning: Släpp diskussionen om ordval, det leder inte till något vettigt!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Han verkar fortfarande inte särskilt smart som sprider det öppet. Kan liksom bli jäkligt dyrt om Intel surnar till på honom.

Skrivet av DasIch:

Wow, vi har alltså att göra med en helt egen form av dumhet här. Jag undrar ifall han kommer tänka likadant om Intels jurister dyker på honom som hungriga hökar?

Nä det är ju inget hjältemodigt drag för att avslöja korruption eller andra grava missförhållanden. Det är ju bara någon ideologisk galenskap som säger att företag är onda, så spridningen sker bara för att jävlas (dessutom helt oaktat risk för att Intels kunder blir drabbade).

Sett till att han gjort liknande släpp tidigare så verkar det ju som om han har sitt på det torra.

Och skulle det här vara brottsligt för honom, då gäller det ju även de som publicerar bilder på icke släppta telefoner, eller icke officellt släppta specifikationer, testar Engineering samples, etc. Allt som då ett företag lämnar ut till partners med mera under en NDA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och skulle det här vara brottsligt för honom, då gäller det ju även de som publicerar bilder på icke släppta telefoner, eller icke officellt släppta specifikationer, testar Engineering samples, etc. Allt som då ett företag lämnar ut till partners med mera under en NDA.

Det är ändå en viss skillnad i vilken skada interna designdokument kan göra i jämförelse med en bild på en exteriör av en ny produkt. Om det kommit ut information som avslöjar attackvektorer för cyberbanditer så är det ju inte Intel som är det största offret utan alla hundratals miljoner användare som drabbas.

Den som medvetet bryter NDA är dock antagligen ofta en klandervärd människa som förtjänar ett oceremoniellt skiljande från sin anställning som minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ändå en viss skillnad i vilken skada interna designdokument kan göra i jämförelse med en bild på en exteriör av en ny produkt. Om det kommit ut information som avslöjar attackvektorer för cyberbanditer så är det ju inte Intel som är det största offret utan alla hundratals miljoner användare som drabbas.

Den som medvetet bryter NDA är dock antagligen ofta en klandervärd människa som förtjänar ett oceremoniellt skiljande från sin anställning som minimum.

Intel säger att dokumenten har delats med parterns under en NDA. Samma sak gäller vad jag tog upp.

Min uppfattning är att Tillie Kottmann inte har skrivit på en NDA, men att någon annan har gjort det och denne har sedan givit informationen till Kottmann. Denne personen har brutit mot Intels NDA, Kottmann har det inte. Lika lite som du, jag, denna artikels författare, etc skulle göra det om någon av oss skulle dela informationen vidare.

Vad sen informationen kan användas till spelar ingen som helst roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sett till att han gjort liknande släpp tidigare så verkar det ju som om han har sitt på det torra.

Och skulle det här vara brottsligt för honom, då gäller det ju även de som publicerar bilder på icke släppta telefoner, eller icke officellt släppta specifikationer, testar Engineering samples, etc. Allt som då ett företag lämnar ut till partners med mera under en NDA.

Jag vet inte vad han gjort tidigare men det är inte riktigt samma sak. Ingen kan hävda upphovsrätt till den där bilden utom skaparen själv, möjligtvis (tveksamt), och jag vet inte vad det skulle finnas för lagar mot att rapportera om och diskutera rykten. Källkod lär däremot vara jävligt upphovsrättsskyddat så sprider du det utan tillåtelse, särskilt från en sånhär läcka, kan jag verkligen inte se hur hur du kan komma undan.

Visst, jag får ödmjukt erkänna att jag inte är expert på den här sortens lagstiftning men om inte spridandet av den här läckan är ett brott skulle jag bli ytterst förvånad.

Permalänk
Medlem

Kanske tom bra att det läcker. Intel ME har varit mål för säkerhetsproblem förut.. Om jag har uppfattat det rätt , så kör Intel ME OS MiNIX. Är det ett säkerhetshål in i många system