Uppgradering med fokus på kärnkraft, budget 10k-ish

Permalänk
Moderator
Forumledare

Uppgradering med fokus på kärnkraft, budget 10k-ish

Hej forumet!

Jag sitter och ritar lite på en uppgradering framåt hösten då mörkret kryper på.
Tanken med bygget är att det ska vara driftsäkert, spelas på i 1440p och även (samtidigt) streama (ut) på (Twitch mfl) samt göra en del video/bildredigering.

Skärmar, chassi (r5) och GPU (1080ti), diskar finns, så det är resten som behövs.

Det jag har kommit fram till hittills är:

3900X är lite av en placeholder för en eventuell 4900X

Min fråga är nu om det för ungefär samma pris finns bättre saker med fler fördelar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Jag hade nog bytt moderkort och RAM mot dessa:

Displayport över HDMI, bättre USB, fler SATA, snabbare minnesstöd, billigare moderkort.
RAM är mer optimerat för 3000-seriens CPU'er, borde vara värt 41:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast

Glöm inte bygga in en tritium keychain

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Allexz:

Nu känns det som jag missar något

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fenrisulvfan:

@NordhNet: Jag hade nog bytt moderkort och RAM mot dessa:
https://komponentkoll.se/bild/MrgTn.png
Displayport över HDMI, bättre USB, fler SATA, snabbare minnesstöd, billigare moderkort.
RAM är mer optimerat för 3000-seriens CPU'er, borde vara värt 41:-

Ah, ramen är ju värda det då sweetspot:en ligger på 3600Mhz va?
Men har jag verkligen användning av dp (eller hdmi) på moderkakan? Det är väl mer om prollen har inbyggd grafik?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ah, ramen är ju värda det då sweetspot:en ligger på 3600Mhz va?
Men har jag verkligen användning av dp (eller hdmi) på moderkakan? Det är väl mer om prollen har inbyggd grafik?

Helt riktigt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu känns det som jag missar något

Jag antar att det refererade till "kärnkraft" i titeln. Jag undrade lite själv om detta var ett inlägg i energidebatten eller att du jobbar med kärnkraft och behöver speciell prestanda för det innan jag läste posten

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SweDragon:

Jag antar att det refererade till "kärnkraft" i titeln. Jag undrade lite själv om detta var ett inlägg i energidebatten eller att du jobbar med kärnkraft och behöver speciell prestanda för det innan jag läste posten

Ah, såklart *facepalmar hårt*
Skyller på värmen idag 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Sötast
Skrivet av SweDragon:

Jag antar att det refererade till "kärnkraft" i titeln. Jag undrade lite själv om detta var ett inlägg i energidebatten eller att du jobbar med kärnkraft och behöver speciell prestanda för det innan jag läste posten

Skrivet av NordhNet:

Ah, såklart *facepalmar hårt*
Skyller på värmen idag 😂

Haha, exakt så var det!

Permalänk
Moderator
Forumledare

Sådär, här kommer en något uppdaterad version

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3988253

Disken är en ren systemdisk, därav storleken.
Minnena är valda för att dessa är med på qvl, ”rätt” höjd och prisvärda. Sen får man se om de gillar att köra i 3600 någon gång

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ah, ramen är ju värda det då sweetspot:en ligger på 3600Mhz va?
Men har jag verkligen användning av dp (eller hdmi) på moderkakan? Det är väl mer om prollen har inbyggd grafik?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Helt riktigt.

Ja, men inte 3600 Mhz CL 18. Det ger samma latency som 3200 Mhz CL16.
https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Om man köper Crucial Ballistix eller G.skill så kan man även klocka minna rätt friskt.
Mina G.skill som jag köpte på marknaden är 3600 Mhz CL15 men kör dom utan problem i 3800 Mhz CL 14

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Lodisen: Kollade på gskills minnen men det är en bit för höga (43,x mm) för d15.
Man kan iofs höja fläkten/köra på pull/pull men jag börjar med 3200

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Lodisen: Kollade på gskills minnen men det är en bit för höga (43,x mm) för d15.
Man kan iofs höja fläkten/köra på push/pull men jag börjar med 3200

Försök hitta några minnen som är lanserade under 2020. Brukar stå på Inet/Webbis när minnena blivit upplagda.
Många nyare utgåvor kör på Micron E-die.

Ballistix exempelvis; deras 3000 Mhz CL16 brukar klara 3600 Mhz CL 14 utan problem.
Corsair Vengeance klockar i princip ingenting.

Edit: Å andra sidan så kommer Ryzen 4000-cpuer stödja mycket högre minneshastigheter.
Ingen aning om hur det skalar, men kan vara värt att kolla på lite snabbare minnen för någon hundra extra pga detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men inte 3600 Mhz CL 18. Det ger samma latency som 3200 Mhz CL16.
https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Om man köper Crucial Ballistix eller G.skill så kan man även klocka minna rätt friskt.
Mina G.skill som jag köpte på marknaden är 3600 Mhz CL15 men kör dom utan problem i 3800 Mhz CL 14

3600MHz C16 minnen är såklart ännu bättre, men för 50% dyrare tycker jag inte det är värt det.
3800MHz CL 14 är kanonbra, men alla Zen 2 klarar inte av en F-klocka på 1900MHz. Kan man klocka upp minnena som du har gjort så måste man ha tur.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

3600MHz C16 minnen är såklart ännu bättre, men för 50% dyrare tycker jag inte det är värt det.
3800MHz CL 14 är kanonbra, men alla Zen 2 klarar inte av en F-klocka på 1900MHz. Kan man klocka upp minnena som du har gjort så måste man ha tur.

Vad jag har hört så klarar i princip alla 3700X och uppåt 1900 Mhz på IF och 3900/3950X brukar klara 2000 Mhz.
De kommer väl alla från samma kisel bara att ju högre upp i serien man kommer desto bättre binnade cpuer får man.

Har endast läst om folk med Ryzen 3600 som inte kommit upp till 1900 Mhz på IF.
Det jag menade var att Crucial Ballistix 3200 Mhz minnen kan köras i 3600 Mhz CL16 utan problem och de är inte dyrare än någon enstaka hundring.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3