Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera

Permalänk
Medlem

Om man inte tycker att en vara motsvarar ens önskemål låter man bli att handla. Dvs om man tycker att Windows är så dåligt köper man något annat. Microsoft har fått sin dominerande ställning genom att så många inte kan tänka sig att köpa "något annat".

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DevilsDad:

Gäller även ditt svar, eller?

Alltid kul när folk gnäller på när andra människor gnäller.

Särskilt när det aldrig var någon som gnällde från början

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det enda som inte verkar gå att ta bort är att W10 trilskas med att skapa en ny genväg (död) gång på gång.
Programmet är inga problem att ta bort eller mycket enklare hindra från att kunna starta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Ok, bra poäng

Skrivet av inquam:

Ja, kärnan för webinnehåll har ju varit IE tidigare så detta blir nog inte sämre.
Själva webläsaren borde man kanske kunna avinstallera för att slippa se ikonen men att ett modernt OS behöver ha komponenter för att accessa och rendera webinnehåll är ju inte så konstigt.

Hade de påtvingat att den måste vara default browser så hade jag självklart blivit tokig, även om den från det lilla jag testat verkar fungera riktigt bra.

Hm, Jag var redo att bli ännu mer förbannad på MS och göra allt för att avinstallera edge, men jag får lugna mig lite.
Det kan finnas användning för den 🤔
Kanske.... 😊

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Jag låter inte min Windows-dator koppla upp till Internet ändå ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Testa köra de flesta versioner av android och försök avinstallera Gmail, kalender etc.

Är inga som helst problem att avinstallera med root-access, vilket går att få på samtliga Android-lurar. Har stängt av en massa bloat på min Xiaomi utan problem. Tycker Windows går åt fel håll, då jag inte ens som admin har full kontroll över min egna dator, utan istället är det "TrustedInstaller" som har högre access.

Har lyckats "radera" Edge tidigare, men får då andra oönskade effekter i systemet, såsom att Scandisk rapporterar att det finns korrupta filer på disken. Numera blockerar jag det enbart med Group Policies istället.

Permalänk
Medlem

Jag använder den bara en gång ändå, när man laddar ner Firefox.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jaja, plockade bort den från skrivbordet och nu är den "borta". Sålänge den inte tar massa diskplats så kan edge få ligga kvar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

"Hold my Beer."

- Installerar debian.

Microsoft:
”Hold my beer. ”

- Betalar RedHat att göra Edge till en påtvingad nyckelkomponent i systemd. 😆

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med nya Edge (utom att den använder chromium), men jag blev lite sne när jag startade datorn och edge var i fullskärmsläge. Sen lät den mig inte göra något tills jag hade konfigurerat den och lärt mig att den nu kommer vara pinnad i taskbaren. Detta sätt att introducera på lämnar en ännu surare smak i munnen mot Windows 10. Jag avskyr när något tvingar mig att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om man inte tycker att en vara motsvarar ens önskemål låter man bli att handla. Dvs om man tycker att Windows är så dåligt köper man något annat. Microsoft har fått sin dominerande ställning genom att så många inte kan tänka sig att köpa "något annat".

Problemet är att det ofta är några få applikationer som förhindrar att man kan lämna Windows-världen.

Permalänk
Avstängd

En sak att det läggs in i en uppdatering men att det sen inte går att avinstallera är ett jädra skit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Preliminärt så har jag inget emot detta. Har börjat köra nya Edge frivilligt och gillar det. Får väl se hur det håller sig i längden.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vad har det för betydelse om man kan avinstallera den eller inte? Det betyder ju fortfarande inte att man måste använda den om man inte vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

The new version of Microsoft Edge gives users full control over importing personal data from the legacy version of Microsoft Edge

Svårt att automatisera installationen om det krävs medgivande av användaren. Ser gärna på möjligheten att kunna automatisera hela processen, inkl andra webbläsare.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Detta och att tvinga till att installera t.ex. Microsoft Teams vid större uppdateringar. Varför påtvinga någon något överhuvudtaget.

- Ingen fråga, vill bara påtala mitt missnöje.

När skulle Microsoft Teams ha varit påtvingat menar du? Har du Office 365 så ingår ju produkten i tjänsten som du prenumererar på.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Försvinner legacy Edge helt, eller ligger det kvar i bakgrunden och skvalpar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Skulle vara väldigt skönt om möjligheten fanns med en ren installation av Windows 10. Kanske är det något man är bortskämd med från Linuxvärlden.

Inga program som slutar svara helt utan anledning, fullständigt överlägsen pakethantering, bättre säkerhet och ingen telemetri eller bloatware. Hade bara all mjukvara funnits fullt ut i Linux hade Microsoft och Windows redan varit historia.

Visa signatur

7800X3D//4090