Project Xcloud över Apple App Store skjuts på framtiden

Permalänk
Medlem

Kan förstå Apple agerande ur ett affärsmässigt perspektive. Åtminstone på kortsikt. Långsiktigt tror jag dom kan tappa kunder på det. Detta är en sån sak som skulle kunna få mig som kört Ios sen 2012 att byta till Android.

Permalänk
Medlem

Gruber skriver uttömmande och bra om det hela tycker jag. Apples svar är ett icke-svar. Vi vet helt enkelt inte vad motivet bakom nekandet är för något. Fotnot 2 tyckte jag var särskilt bra och klarsynt.
https://daringfireball.net/2020/08/applespeak_to_english_xbox...

Permalänk
Medlem

@Lauchen:
Problemet är väl mer att Apple har olika regler för olika företag... har många företag som har betalningar som inte går via Applestore, och det är det som Apple är fula med.
Verkar bara vara nu att appar som driver spel, MÅSTE köras via apples plattform, medans andra inte behöver det.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Lauchen:
Problemet är väl mer att Apple har olika regler för olika företag... har många företag som har betalningar som inte går via Applestore, och det är det som Apple är fula med.
Verkar bara vara nu att appar som driver spel, MÅSTE köras via apples plattform, medans andra inte behöver det.

Så är det absolut inte, alla ’in-app-purchases’ måste gå via apple/google, men man får ha andra kanaler att köpa samma tjänst. Till exempel spotify kan du ju köpa och betala via deras hemsida utan att apple ser en krona, sen loggar du in i appen på samma konto och har full tillgång, men betalar du via appen så ska pengarna gå via apple, och du får inte heller direktlänka till andra köpalternativ i appen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så är det absolut inte, alla ’in-app-purchases’ måste gå via apple/google, men man får ha andra kanaler att köpa samma tjänst. Till exempel spotify kan du ju köpa och betala via deras hemsida utan att apple ser en krona, sen loggar du in i appen på samma konto och har full tillgång, men betalar du via appen så ska pengarna gå via apple, och du får inte heller direktlänka till andra köpalternativ i appen

Njae, de har flera appar där betalning i appen inte får via Applepay och det är detta som både Microsoft och Epic sätter sig emot.
Som Epic poängterar i deras stämning
Thousands of apps on the App Store approved by Apple accept direct payments, including commonly used apps like Amazon, Grubhub, Nike SNKRS, Best Buy, DoorDash, Fandango, McDonalds, Uber, Lyft, and StubHub.
Apple själva har detta som en del i deras agreement, dvs att just ”spelappar” måste förhålla sig till detta, men inte andra.

Edit, jag ska inte säga alla, utan bara vissa som Apple ser mellan fingarna på. - ta exempelvis hela historien med Hay Email appen som blev ganska viral...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så är det absolut inte, alla ’in-app-purchases’ måste gå via apple/google, men man får ha andra kanaler att köpa samma tjänst. Till exempel spotify kan du ju köpa och betala via deras hemsida utan att apple ser en krona, sen loggar du in i appen på samma konto och har full tillgång, men betalar du via appen så ska pengarna gå via apple, och du får inte heller direktlänka till andra köpalternativ i appen

Där har du direkt fel... och det är det som exempelvis Epic säger.
Om du läser deras stämningsansökan så är det just detta som är felet.

Som Epic poängterar i deras stämning
Thousands of apps on the App Store approved by Apple accept direct payments, including commonly used apps like Amazon, Grubhub, Nike SNKRS, Best Buy, DoorDash, Fandango, McDonalds, Uber, Lyft, and StubHub.
Apple själva har detta som en del i deras agreement, dvs att just ”spelappar” måste förhålla sig till detta, men inte andra.

Så du kan tolka det hur du vill. Men faktum är att Apple erbjuder flera aktörer att köra betalningar utanför apples egna betalningssystem... hur du än vill tolka det...
Men du kanske vet mer än Epics advokater.. vad vet jag...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Där har du direkt fel... och det är det som exempelvis Epic säger.
Om du läser deras stämningsansökan så är det just detta som är felet.

Som Epic poängterar i deras stämning
Thousands of apps on the App Store approved by Apple accept direct payments, including commonly used apps like Amazon, Grubhub, Nike SNKRS, Best Buy, DoorDash, Fandango, McDonalds, Uber, Lyft, and StubHub.
Apple själva har detta som en del i deras agreement, dvs att just ”spelappar” måste förhålla sig till detta, men inte andra.

Så du kan tolka det hur du vill. Men faktum är att Apple erbjuder flera aktörer att köra betalningar utanför apples egna betalningssystem... hur du än vill tolka det...
Men du kanske vet mer än Epics advokater.. vad vet jag...

Det jag försökte säga som ingen tydligen kan läsa är att det inte förbjuds att köpa saker till fortnite på ios utan apples inblandning. Apple kräver det bara om det köps via appen. Det går bra att köpa saker till spelet på pc eller i webbläsaren som sen kan användas i spelet/appen på ios också, helt utan att apple ser några pengar